مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

ترجمه - نسرین خسروشاهی: تنها زمانی دیدن و شنیدن می‌توانند برای فهم یک مطلب مفید باشند که به صورت هم زمان نباشند.

اگرچه نرم‌افزار مشهور پاورپوینت سالهاست کمک زیادی به اساتید و مدیران می‌کند تا بهتر و راحت‌تر بتوانند در سخنرانی‌هایشان مفاهیم را به شنوندگانشان منتقل کنند، اما همیشه می‌توان در چنین سخنرانی‌هایی شنوندگانی را در حال چرت زدن دید.

 اصلا فکر نکنید فقط شما هستید که در هنگام سخنرانی‌های همراه با اسلایدهای پاورپوینت چرت می‌زنید! این موضوع این قدر جدی است که روان‌شناسان را به مطالعه در این باره واداشته است. پژوهش یک محقق استرالیایی دلایل اینکه چرا این نرم افزار مایکروسافت باعث خستگی حاضرین در محل سخنرانی می‌شود را نشان می‌دهد.

تحقیق دکتر جان اسولر نشان می‌دهد مغز انسان به سادگی نمی‌تواند به طور هم زمان دو نوع ورودی اطلاعات را پردازش کند. جان اسولر، محقق دانشگاه والس جنوبی عقیده دارد پردازش اطلاعاتی که از طریق شنیدن و دیدن به صورت هم زمان به مغز می‌رسند واقعا این عضو را دچار دردسر می‌کند مخصوصا اگر اطلاعات یکسان باشند. بر اساس این پژوهش پاورپوینت باعث می‌شود که در یک لحظه توجه شنونده به دو ورودی اطلاعاتی تقسیم شود.

آقای اسولر در این تحقیق تئوری را به نام «نظریه شناختی ظرفیت» ارائه می‌دهد که میزان اطلاعاتی را که فردی می‌تواند در یک لحظه پردازش کند با توجه به پارامترهای مختلف بیان می‌کند. به عقیده این محقق پردازش اطلاعات کلامی و دریافت همزمان اطلاعات دیگر از طریق دیدن اسلایدهای پاورپوینت برای مغز انسان دشوار بوده و باعث خستگی فرد در طول یک سخنرانی طولانی می‌شود.

 اسولر حتی عقیده دارد نمایش اسلایدهای پاورپوینت که با گفتار سخنران یکسان هستند وضع را از این هم بدتر کرده و افکار حاضران را در طول سخنرانی پریشان می‌کند. او می‌گوید :« شاید دیدن یک نمودار مرتبط با موضوع سخنرانی کمی مفید باشد چون همان اطلاعات زبانی فقط به شکل دیگری ارائه می‌شود اما دیدن اسلایدهایی که با حرفهای سخنران یکسان است به کلی مغز را خسته می‌کند.

« تنها زمانی دیدن و شنیدن می‌توانند برای فهم یک مطلب مفید باشند که به صورت هم زمان نباشند.»

علاوه بر این محقق استرالیایی یک پروفسور امریکایی هم دل خوشی از این نرم افزار شرکت مایکروسافت ندارد. به عقیده ادوارد تافت، پاور پوینت در سال‌های اخیر باعث شده است که قدرت استدلال زبانی دانشجویان کم شده و در بسیاری از موارد تحلیل‌های آماری دچار مشکل شود.

پروفسور تافت که در دانشگاه ییل تدریس می‌کند اگرچه اعتراف می‌کند پاورپوینت در بسیاری از دانشگاه‌ها طبق الگویی که مایکروسافت می‌خواهد از زندگی دیجیتال ارائه دهد به ابزاری در تمام سخنرانی‌ها تبدیل شده است، اما خودش چند سالی است که استفاده از این نرم افزار را به صورت هم زمان با ارائه مقاله برای دانشجویانش ممنوع کرده است.

 منبع: رویترز

کد خبر 19610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز