مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۵ - ۱۵:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ایکس پرایز یک‌بار دیگر به نوآوران جهان علم جایزه می‌دهد: ده میلیون دلار.

این بنیاد که متعلق به خانواده ایرانی انصاری است چهارشنبه 4 اکتبر (12مهر) اعلام کرد به کسی که بتواند نقشه ژنوم 100 نفر را در 10 روز رمز‌گشایی کند ده ملیون دلار جایزه خواهد داد.
در سایت بنیاد انصاری در مورد این جایزه چنین گفته شده: جایزه ده میلیون دلاری برای انقلاب در دنیای پزشکی طرح‌ریزی شده است.
رویترز  هم در این زمینه گزارش داده است بنیاد ایکس پرایز برای داغ کردن رقابت به تیمی که ژنوم 100 نفر دیگر را هم رمزگشایی کند یک میلیون دلار دیگر پرداخت خواهد کرد.

در میان این صد نفر دیگر اسامی اشخاص معروفی نظیر پل آلن- یکی از بنیانگذاران مایکروسافت- و لاری پیج – یکی از دو بنیانگذار گوگل- به چشم می‌خورد.
نتیجه این مسابقه پزشکی می‌تواند سرعت شناخت بشر از ساختار ژنتیکی انسان را افزایش دهد؛ جایی که تمام اطلاعات فردی یک نفر در مورد گرایش به بیماری، واکنش به داروها و دیگر گرایشات او نقش بسته‌اند. 

این اولین بار نخواهد بود که دانشمندان برای رمزگشایی ژنوم انسانی اقدام خواهند کرد؛ پیش از این هم تیم‌های پزشکی و برخی دانشمندان شخصاً این کار را کرده‌اند اما پروسه رمزگشایی آنها بسیار گران و طولانی بوده است.
این جایزه که آرکن ایکس‌پرایز برای علم ژنتیک نام دارد بزرگ‌ترین جایزه تاریخ پزشکی محسوب می‌شود.

بنیاد ایکس پرایز اولین مسابقه خود را در سال 2004 برای کمک به افتتاح خطوط بازرگانی فضایی برگزار کرد. در این مسابقه از طراحان خواسته شده بود یک کشتی فضایی با کاربری بازرگانی طراحی کنند.  این جایزه ده میلیون دلاری را برت روتان با  کشتی فضایی‌اش اسپیس شیپ وان از آن خود کرد.
انوشه انصاری یکی از بنیانگذاران و صاحبان بنیاد انصاری به تازگی به عنوان اولین توریست زن به ایستگاه فضایی بین المللی سفر کرد.

کد خبر 5414

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز