گروه بین‌الملل: درحالی‌که دبیرکل اتحادیه عرب فاش کرد که با انگیزه تأیید اقدام نظامی علیه سوریه در نشست اخیر ژنو حضور یافته بود، نشست مخالفان سوریه با حضور وزرای خارجه عرب و بدون حضور گروه‌های مخالف مسلح برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد سوریه که اصلی‌ترین گروه مخالفان مسلح سوریه است، با اشاره به اینکه کنفرانس مخالفان سوری در قاهره با حضور شخصیت‌های عربی و بین‌المللی، توطئه است، افزود که هدف اصلی‌اش نه کناره‌گیری بشار اسد از قدرت بلکه سرنگون کردن کل نظام حاکم سوریه است.

قاسم سعدالدین سخنگوی این گروه با اشاره به تحریم و مخالفت با شرکت در این نشست، تصریح کرد که این نشست توطئه‌ای برای جلوگیری از مداخله نظامی در سوریه است و مسائل مهمی نظیر اعمال منطقه پرواز ممنوع، تحریم هوایی و مسلح کردن ارتش آزاد سوریه در داخل را نادیده می‌گیرد. نشست مخالفان سوریه روز گذشته با حضور وزرای خارجه کشورهای عربی و ترکیه، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و شماری از شخصیت‌های بین‌المللی به‌منظور یکپارچه‌سازی‌ مخالفان سوری برگزار شد و امروز سه‌شنبه هم ادامه می‌یابد.

مخالفان سوری به‌علت اختلافات ایدئولوژیک و عقیدتی و نیز اختلاف درباره کیفیت تعامل با بحران جاری در کشور، تاکنون نتوانسته‌اند زیر چتر واحدی قرار گیرند. طی ماه‌های گذشته اتحادیه عرب کوشید تا این گروه‌ها را زیر چتر شورای ملی جمع کند اما این گروه‌ها از پذیرش آن به‌عنوان نماینده ملت سوریه سرباز زدند. مواضع ارتش آزاد در حالی اتخاذ می‌شود که بسمه قضمانی سخنگوی شورای ملی سوریه با اشاره به اجلاس ژنو، آن را دارای برخی ابعاد مثبت توصیف اما اعلام کرده بود که این اجلاس فاقد سازوکار آشکار برای فعالیت و تعریف جدول زمانی جهت اجراست.

در همین حال، هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق به نمایندگی از کشورش به‌عنوان رئیس دوره‌ای اجلاس سران عرب، تأکید کرد که بغداد تمام تلاش خود را برای ایجاد تحول مسالمت‌آمیز و دمکراتیک در سوریه بدون دخالت نظامی به‌کار خواهد گرفت.
وزیر خارجه مصر هم با اشاره به اینکه قدرت سوریه در وحدت آن است، تأکید کرد که آنچه انتظار می‌رود دستیابی به راهکاری سیاسی برای ایجاد تغییر بدون دخالت خارجی است. احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه هم در این نشست، با اشاره به اینکه نباید ملت سوریه را به‌علت رخدادهای میدانی سرزنش کرد، افزود: ترکیه و جامعه جهانی آمادگی پذیرش ادامه رخدادهای جاری در این کشور را ندارند.

اما کنفرانس مخالفان سوریه در قاهره در حالی دیروز برگزار شد که نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب با اشاره به حضور یافتن در اجلاس ژنو تأکید کرد که هدف از حضور اتحادیه عرب در این اجلاس، دریافت سیگنال‌هایی آشکار درباره روی آوری به بند هفتم منشور سازمان ملل به‌منظور اقدام نظامی علیه سوریه بوده است.

نبیل العربی تأکید کرد که دریافت سیگنال برای اقدام نظامی علیه سوریه، تعریف جدول زمانی برای پایان دادن به بحران سوریه و توافق درباره ضرورت دستیابی به موضع یکپارچه بین‌المللی برای محکومیت خشونت‌ها در سوریه اهدافی بوده‌اند که اتحادیه عرب با تکیه بر آنها در اجلاس ژنو حضور یافته بود. در همین حال در نخستین واکنش صریح وآشکار رئیس‌جمهور جدید مصر درباره سوریه، محمد مرسی در پیامی به نشست قاهره، با اشاره به اینکه سوریه در امتداد امنیت ملی مصر است، تصریح کرد که ملت سوریه برای آزادی خود مبارزه می‌کند.

اقدام نظامی جدید ترکیه در مرز سوریه

از سوی دیگر، فرماندهی نیروهای مسلح ترکیه تأکید کرد که شش جنگندهF-16خود را روانه مرز با سوریه کرده است. ارتش ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد این تصمیم در واکنش به نزدیک‌شدن سه هلی‌کوپتر نظامی سوریه به مرزهای ترکیه اتخاذ شده، هر چند این هلی‌کوپترها حریم هوایی ترکیه را نقض نکرده‌اند.

این تصمیمات در حالی اتخاذ می‌شود که سوریه‌ماه گذشته میلادی یک جنگندهF-4 ترک را به‌علت نقض حریم هوایی‌اش در آب‌های خود سرنگون کرد. ترکیه می‌گوید که سوریه جنگنده‌اش را در حریم هوایی بین‌المللی هدف قرار داده است.

کد خبر 176013
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز