گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران (مبارک)، با یک خبر خوش همراه بود؛ به‌زودی هنرمندان عروسکی صاحب خانه می‌شوند.

نشست جشنواره بین المللی نمایش عروسکی

نشست رسانه‌ای چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران (مبارک) صبح دیروز با حضور اردشیر صالح‌پور (دبیر جشنواره)، پیمان شریعتی (مدیر اجرایی جشنواره) و قادر آشنا (مدیرکل هنرهای نمایشی) در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد و در این نشست قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی از اختصاص مکانی ویژه برای اجرای هنرمندان تئاتر عروسکی خبر داد.اما خرید خانه ویژه برای هنرمندان نمایش عروسکی مستلزم صرفه‌جویی در جشنواره است؛ حذف بولتن، سمینارهای تخصصی و برنامه‌های تبلیغاتی و تلویزیونی یکی از راهکارهای رسیدن به این امر بوده است.

دبیر جشنواره در ادامه تصریح کرد: با حذف این بخش‌ها تلاش کردیم، بودجه مربوط به آن را به خریدن خانه‌ای برای عروسکی‌ها اختصاص بدهیم.صالح‌پور تأکید دارد که صرفه‌جویی لطمه‌ای به کیفیت و کمیت آثار شرکت‌کننده در جشنواره نخواهد زد. نکته‌ای که پیمان شریعتی آن را اینگونه بیان کرد: تلاش ما بر این بود که کم شدن بودجه لطمه‌ای به گروه‌ها وارد نکند. بنابراین نه تنها مبلغ کمک هزینه‌ها کم نشده که 23 درصد افزایش داشته است و ما سعی کردیم با حذف یکسری از کارها در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم.به گفته شریعتی، بودجه سیزدهمین دوره جشنواره عروسکی 840 میلیون تومان بود اما این دوره که بعد از دو سال برگزار می‌شود، بودجه‌ای 500 میلیون تومانی به‌خود اختصاص داده است. تا 340 میلیون تومان باقیمانده گره کور نمایش عروسکی را باز کند.قادر آشنا هم در این مورد این نوید را داد: مکان مورد نظر دیده و کارشناسی شده و مراحل اداری‌اش در حال انجام است بنابراین امیدوارم در مراسم اختتامیه جشنواره این مکان معرفی شود.اما نکته دیگر اجرای آثار شرکت‌کننده بود.

مدیرکل هنرهای نمایشی مجددا نوید اجرای عمومی نمایش‌های عروسکی را مطرح کرد و گفت: هر نمایشی که در جشنواره‌ای اجرا می‌شود باید نوبت اجرای عمومی بگیرد، در این راستا ما امسال ضمانت می‌کنیم آثار شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر عروسکی اجرای عمومی بگیرند.چهاردهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران (مبارک) با یادمان جواد ذوالفقاری برگزار می‌شود. به گفته صالح‌پور نخستین دوره این جشنواره در سال 1368 با پیشنهاد مرحوم ذوالفقاری برگزار شده. آنطور که دبیر جشنواره می‌گوید قرار است بعد از گذشت 23 سال این جشنواره دارای استراتژی شود. استراتژی‌ای که شامل بهره بردن از آثار و متون ایرانی است.

صالح‌پور که خود در دانشگاه ادبیات کلاسیک خارجی را تدریس می‌کند در این‌باره گفت: ما نمایشنامه عروسکی خارجی کم نداریم اما متن عروسکی ایرانی کم داریم بنابراین باید بر نمایشنامه ایرانی تأکید کنیم. از سوی دیگر ما ایرانی هستیم باید روی فرهنگ خودمان کار کنیم.با این حال او استفاده از متون ایرانی را تقابل با متون خارجی ندانست اما استفاده از متون ایرانی را تأکید بر حفظ هویت ایرانی و نزدیک شدن به تئاتر ملی دانست.

کد خبر 175228

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز