همشهری آنلاین: پژوهشگران ژاپنی می‌گویند از سلول‌های بنیادی کبد انسانی دارای کارکرد ساخته‌اند و به این ترتیب امید بیشتری برای ساختن اندام‌های مصنوعی برای افراد نیازمند به پیوند به وجود می‌آید.

stem cell

به گزارش خبرگزاری فرانسه روزنامه ژاپنی یومیوری شیمبون نوشت گروهی از دانشمندان "سلول‌های چند توانی القاشده" (iPS) که قابلیت را به بدن موش پیوند زدند و این سلول‌ها به صورت یک کبد کوچک انسانی دارای کارکرد رشد کردند.

سلول‌های بنیادی  را اغلب از رویان‌‌ها انسانی برداشت ‌می‌کنند، و بعد این رویان‌ها را دور می‌اندازند و این عمل را برخی از افراد غیراخلاقی می‌دانند. اما سلول‌های iPS که بالقوه می‌توانند به هر بافت بدنی تبدیل شوند، را می‌توان از انسان‌های بزرگسال نیز به دست آورد.

دانشمندان ژاپنی به سرپرستی پروفسور تیدکی تانیگوچی در دانشگاه شهر یوکوهاما سلول‌های انسانی iPS را به "سلول‌های پیش‌ساز" بدل کردند و بعد این سلول‌ها را درون سر یک موش پیوند زدند تا از جریان خون بالای این منطقه سود ببرند.

این سلول‌ها به صورت یک کبد انسانی به اندازه 5 میلی‌متر رشد کردند که توانایی تولید پروتئین‌های انسانی و تجزیه داروها را داشتند.

این پیشرفت راه را برای ایجاد اندام‌های مصنوعی انسان می‌گشاید و به این ترتیب این امیدواری به وجود می‌آید که بتوان مشکل کمبود اعضای پیوندی را حل کرد.

سلول‌های iPS را دو گروه مجزا یکی در آمریکا و و دیگری در ژاپن در سال 2006 کشف کردند.

کد خبر 173343

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز