دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی تهران از اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه درمان ضایعات نخاعی با استفاده از سلول‌های بنیادی خبر داد و گفت: در این پروژه‌ها به نتایج مطلوبی در فاز آزمایشگاهی دست یافتیم.

 

دکتر محمد تقی جغتایی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به درمان‌های رایج در زمینه ضایعات نخاعی، افزود: در روش‌های متداولی که برای درمان ضایعات نخاعی به کار می‌رود سعی می‌شود تا با اقدامات توانبخشی و رفع التهاب نخاعی نسبت به درمان این نوع ضایعات اقدام شود.

رئیس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه درمان ضایعات نخاعی در این مرکز، اظهار داشت: برای درمان ضایعات نخاعی استراتژی‌هایی در نظر گرفته می‌شود که این استراتژی‌ها تاکنون به عنوان روش‌های درمانی رایج معرفی نشده و در فاز آزمایشگاهی است.

وی استفاده از فاکتورهای رشد مغزی را یکی از این استراتژی‌ها نام برد و اظهار داشت: در این روش فاکتورهای رشد تزریق می‌شود و اثرات آن در درمان ضایعات نخاعی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جغتای ژن تراپی (درمان با ژن) را از دیگر استراتژی‌های درمانی دانست و در این باره توضیح داد: در این روش با دستکاری ژن‌ها اقدام به از بین بردن فاکتور بیماری و یا تولید ژنی خاص برای درمان ضایعات نخاعی می‌شود.

وی سلول درمانی را از دیگر روش‌های درمانی برای ضایعات نخاعی عنوان کرد و ادامه داد: در این روش با استفاده از انواع سلول‌های بنیادی روش‌هایی برای درمان این نوع ضایعات ارائه می‌شود.

جغتایی با بیان اینکه این استراتژی‌ها با اجرای 8 پروژه تحقیقاتی در این مرکز به کاربرده شد، تاکید کرد: این مطالعات در فاز آزمایشگاهی و حیوانی است و نتایج مطلوبی از این آزمایش‌ها به دست آوردیم ولی این استراتژی‌ها نمی‌تواند به عنوان روش درمانی برای بیماران ضایعات نخاعی به کار برده شود.

رئیس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تاکید بر اینکه هر یک از این روش‌های درمانی به تنهایی برای درمان ضایعات نخاعی کمکی به درمان این نوع بیماران نخواهد کرد، توضیح داد: درمان ضایعات نخاعی با استفاده از سلول‌های بنیادی بسیار مشکل است از این رو به نظر می‌رسد در آینده برای درمان این نوع ضایعات نیاز به روش‌های ترکیبی با استفاده از روش‌های مختلف است.

جغتایی، با اشاره به برخی پروژه‌های اجرایی شده در این زمینه، یادآور شد: در یکی از این پروژه‌ها در محیط آزمایشگاهی با استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی و غیر جنینی مطالعاتی در زمینه درمان قطع نخاع و ضایعات نخاعی شد و نتایج مناسبی را در روند بهبود دریافت کردیم.

این محقق با بیان اینکه نتایج به دست آمده در فاز آزمایشگاهی است، اضافه کرد: روش‌های درمانی ارائه شده بر روی مدل‌های حیوانی بوده است.

 

کد خبر 176754
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز