شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۹:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان سوئیسی و فرانسوی پنج‌شنبه 8 مارس (17 اسفند) نتایج کارشان با یک روبات سمندرمانند را اعلام کردند که می‌تواند باعث درک بهتر ضایعات طناب نخاعی شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بر اساس مقاله‌ای که این دانشمندان در شماره اخیر نشریه Science  منتشر کرده‌اند، این روبات می‌تواند سرعت و طرز راه رفتنش را در پاسخ به پیام‌های الکترونیکی تغییر دهد، امری که نشان می دهد کارکرد عصبی توزیعی طناب نخاعی، کلید درک حرکات پیچیده ستون فقرات است.

دانشمندان دانشگاه بوردوی فرانسه و مدرسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان سوئیس این سمندر روباتی ‍(Salmandra Robotica) خلق کرده‌اند که موجود زردرنگ چهارپایی است که پیام‌های یک مرکز محرک کامپیوتری را دنبال می‌کند. حرکات این روبات شبیه حرکات یک سمندر واقعی است.

این دانشمندان می‌گویند ساختن این روبات به این قصد انجام شد که نشان دهد مدل‌سازی آنها در مورد حرکات ستون فقرات در واقعیت نیز عمل می‌کند.

از آنجایی که این پژوهش ممکن است به درک بهتر شیوه مداربندی عصبی در نخاع انسان بینجامد، ممکن است به درمان ضایعات نخاع در انسان کمک کند.

دکتر لجسپیرت از مدرسه پلی‌تکنیک لوزان می‌گوید:‌" طبیعت شیوه‌ای مناسب برای ساختن مداربندی پیچیده‌ در نخاع و سپس کنترل‌کردن عضلات از آنجا یافته است: راه حلی فوق‌العاده برای هماهنگ‌کردن درجات متعدد آزادی حرکات با یک شیوه ساده توزیعی."

کد خبر 17496

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز