همشهری آنلاین: پزشکان سوئد می‌گویند برای اولین بار در جهان پیوند رحم از مادر به دختر را" بدون هیچ عارضه‌ای" انجام داده‌اند.

doctors

به گزارش آسوشیتدپرس متخصصان دانشگاه گوتبرگ اعلام کردند در  این عمل جراحی دو زن رحم از مادران‌شان دریافت کرده‌اند.

به گفته این پزشکان اعمال جراحی بر روی این دو زن با عارضه‌ای همراه نبوده است، اما افزودند که تنها هنگامی می‌توان این عمل را موفقیت‌آمیز شمرد که این زنان بتوانند با رحم‌های پیوندی کودکان سالمی به دنیا آورند.

مایکل اولافسون، یکی این جراحان سوئدی، گفت: " کار ما را هنگامی کامل می‌شود که به بچه دار شدن این زنان منتهی شود."

بر اساس اعلام دانشگاه گوتبرگ یکی از این دو زن در سال‌های قبل رحمش به خاطر سرطان گردن رحم خارج کرده بود و دیگری بدون رحم متولد شده بود. هر دو زن در دهه 30 زندگی بودند.

رئیس گروه جراحی، متز برانستروم، گفت هر دوی این بیماران حالشان خوب است، و مادران اهداکننده هم حال عمومی خوبی دارند.

پژوهشگران در سراسر دنیا به دنبال راه‌هایی برای پیوند زدن رحم به زنانی بوده‌اند که به علت سرطان یا سایر بیماری‌ها رحم‌شان را از دست داده‌اند، و نمی‌توانند باردار شوند.

دکترهای ترکیه سال گذشته اولین پیوند موفقیت‌آمیز، و از یک اهداکننده فوت کرده رحم به یک زن جوان را انجام دادند. در سال 2000 نیز پزشکان در عربستان سعودی رحم از یک دهنده زنده را به یک زن پیوند زدند، اما سه ماه بعد به علت لخته شدن خون مجبور شدند، رحم را خارج کنند.

اولافسون گفت از لحاظ نظری هنگامی که دهنده اندام پیوندی از اعضای خانواده فرد باشد، احتمال پس زده شدن پیوند کمتر است، اما به نظر او عامل مهمتر در این مورد، "ارتباط عاطفی" میان نماد و دختر است. او گفت در این حالت ، "آسانتر می‌‌توان دریافت که آیا اندام پیوندی کار می‌کندف یا نه" و افزود یائسه بودن دهنده اندام نیز اهمیتی ندارد.

این دو زن سوئدی نامبردنشده دریافت کننده رحم پیوندی، تا یک سال تحت هیچ درمان باروری قرار نخواهند گرفت، و در این مدت پزشکان آنها از لحاظ پاسخ‌شان به داروهای ضد رد پیوند که برای جلوگیری از پس زدن اندام پیوندی لازم است، تحت نظر خواهند گرفت.

پس از این مدت اگر وضع این زنان پایدار بماند، پزشکان سعی خواهند کرد این زنان را با لقاح آزمایشگاهی یا IVF بچه‌دار کنند.

اولافسون گفت پس از حداکثر دو بارداری، این رحم‌ها مجددا از بدن این زنان خارج خواهد شد تا بتوان مصرف داروهای ضد رد پیوند را متوقف کرد. داروهای ضد پیوند با عوارض جانبی مانند فشار خون بالا، ورم و دیابت همراهی دارند و ممکن است خطر برخی از سرطان‌ها را بالا ببرند.

کد خبر 185052
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز