شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: صاحب اولین رحم پیوندی موفق جهان قرار است در تلاش برای تحقق رویای مادر شدن خود تحت درمان‌های لقاح خارج رحمی قرار گیرد

تحقق رؤیای مادر شدن زنان فاقد رحم

به گزارش ایسنا، این شیوه در صورت موفقیت می‌تواند برای هزاران زن در جهان که بدون رحم متولد شده‌اند، امیدبخش باشد.

جراحان "دریا سرت" هفته گذشته اعلام کردند که وی به خوبی به درمان‌ها جواب داده و تیم پزشکی اکنون مطمئن است که اولین بارداری در رحم اهدایی رخ خواهد داد.

این در حالیست که برخی دیگر از متخصصان از امکان بروز مشکلات مرگبار در طول این بارداری به دلیل مصرف داروهای قوی سرکوب کننده سیستم ایمنی سخن گفته‌اند. همچنین نوزاد باید به شیوه سزارین متولد شود که خود با خطراتی مواجه است.

پروفسور عمر اوزکان، از دانشگاه آکدنیز که سال گذشته عمل جراحی پیشگامانه پیوند رحم را در بدن "سرت" انجام داده بود، آغاز درمان‌های لقاح خارجی را در یک نشست با حضور برترین متخصصان پیوند اندام جهان مطرح کرد.

به گفته اوزکان، این اولین بار است که بدن یک زن، رحم پیوندی را پس نزده و آنها قصد دارند این زمان را به یک سال و نیم رسانده و سپس فرایند لقاح را آغاز کنند. این اتفاق احتمالا در سه ماه آینده رخ خواهد داد.

محققان از دو جنین از میان هشت جنین منجمد پیش از درمان "سرت" استفاده کرده و پس از ذوب کردن یخ آنها، این جنین‌ها به رحم وی منتقل خواهند شد. امید است که این کار منجر به تولد یک کودک یا حتی یک جفت دوقلو شود.

تا کنون 100 زن از جمله "سرت" مورد معاینه پروفسور اوزکان قرار گرفته و از این میان 10 مورد به عنوان شرکت‌کنندگان احتمالی انتخاب شده‌اند. از میان این گروه نیز سه زن برای پیوند تائید شده و تحت درمان‌های باروری قرار گرفته‌اند. این کار منجر به تولید رویان‌های زنده شده است که اکنون به صورت منجمد نگهداری می‌شوند.

در حالیکه دکتر اوزکان از رحم اهدایی افراد مرده در عمل‌های جراحی خود استفاده می‌کند، کارشناسان سوئدی دو فرایند را در ماه سپتامبر انجام دادند که هر دو شامل اولین پیوند رحم مادر به دختر بودند.

این هفته آنها از دو عمل جراحی دیگر برای پیوند رحم مادر به دختر و خاله به خواهرزاده خبر دادند. عمل‌های بعدی برای سال آینده شامل پیوند رحم مادرشوهر به عروس و خواهر به خواهر خود خواهد بود.

گام بعدی این دانشمندان، آغاز کاشت جنین در پایان 2013 است.

کد خبر 193595
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز