فریبا خانی: نمی‌دانم چه قدر اهل هنر هستی؟ اما به هر حال، این روزها نمایشگاه مروری بر آثار پاپ آرت،اُپ آرت و هم‌چنین آثار چاپی هنرمندان مکزیک در موزه‌ی هنرهای معاصرتهران برپاست

می‌دانم امتحان داری و الآن فرصت مناسبی برای معرفی نمایشگاه نیست، ولی این نمایشگاه تا 26 مرداد ادامه دارد و بعد از تمام شدن امتحانات، این فرصت را داری که از این نمایشگاه دیدن کنی. احتمالاً قبل از هر چیز می‌‌پرسی پاپ آرت و اُپ آرت دیگر چیست؟

بعد از دهه‌ی 60 میلادی که بسیاری از هنرمندان اروپا به هنر انتزاعی روی آورده ‌بودند و آن ‌را ستایش می‌کردند، جمعی از هنرمندان نقاش، ارزش‌های ذهنی و نظری را که مورد ستایش نقاشان انتزاعی آن زمان بود، نفی کردند و به جای آن به بازشناسی، تحلیل و شناسایی فرهنگ مصرفی جامعه پرداختند. هنر پاپ به محیط مصنوعی و فرهنگ توده‌ی مردم روی می‌آورد و ماده‌ی کارش را در شیوه‌ها و کالاهای انبوه تولید شده برای زندگی نوین شهری و روستایی پیدا می‌کند. زندگی شهری امروز پر است از آگهی‌های تبلیغی، موسیقی و کالاهای مصرفی رنگ و وارنگ که این در هنر پاپ آرت تجلی پیدا می‌کند.

اندی وارهول، لری ریورز، جاسپر جونز، جیم داین و ریچارد همیلتون از چهره‌های شاخص این جنبش محسوب می‌شوند. اگر در سالن‌های موزه‌ی هنرهای معاصر قدم بزنی آثاری از این هنرمندان را می‌بینی . «چهره‌ی سرخ پوست آمریکایی» یا«چهره مائو» اثر اندی وارهول، «چای کیسه‌ای» اثر کلاوس اولدنبرگ وتام وسلمن با اثر «گلدان گل» را می‌توانی در این نمایشگاه ببینی .

اما اُپ آرت چیست؟ در این سبک شما با خطاهای چشمی یک اثر را می‌بینید. نقاشی‌هایی با کمک علم هندسه و خطای دید، اشکال را حجیم‌تر و زیباتر می‌کنند. این سبک نقاشی در گرافیک هم بسیار کار برد دارد. در این هنر، نقاش با استفاده از خط و نقطه و رنگ‌گذاری بسیار دقیق، حجم‌های مجازی می‌سازد. ویکتور وازارلی از چهره‌های شاخص این هنر و بنیان‌گذار اُپ آرت محسوب می‌شود که کارهای زیبایی هم از این هنرمند در این نمایشگاه دیده می‌شود.

اما بخش دیگر، کارهای چاپی هنرمندان مکزیکی است. سفیر مکزیک و هنرمندان این کشور 52 اثر هنری را در یکصدمین سال انقلاب و دویستمین سال استقلال کشور مکزیک به موزه‌ی هنرهای معاصر تهران هدیه کرده‌اند. اثری مثل «زندگی و مرگ» اثر رنه دروئین و «پیام‌رسانان پیلار بردیس» یا «کشاورزان در حال تظاهرات» اثر آرتورو گارسیابوستوس و...

در معرفی آثار هنرمندان مکزیکی می‌خوانیم که هنرمندان مکزیکی قبل از 1910 بسیار پیرو هنر اسپانیا و اروپا بوده‌اند. ولی بعد از انقلاب1910 بیش‌تر به هنر بومیان و ساکنان اصلی مکزیک روی آوردند و حتی دیوار نگاره‌های قدیمی این کشور دستمایه الهام هنرمندان مکزیکی شد. مثل تمدن آزتک‌ها- مایاها و تمدن‌های قدیمی دیگر... علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه، می‌توانند هر روز به‌جز جمعه‌ها و روزهای تعطیل از ساعت 10 صبح تا شش بعد از ظهر به موزه‌ی هنرهای معاصر تهران(خیابان کارگر شمالی) مراجعه کنند.

کد خبر 173212
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز