چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: این تصاویر به دام افتاده در درون بطری‌های خالی، حکایتی از آنچه زیر آسمان شهر ما می‌گذرد، دارند...

نقاشی

جیم دین گیلین، هنرمندی که درون بطری‌ها به طرز باور نکردنی، نقاشی رئالیستی می‌کشد، متولد امریکا است. نقاشی‌های او بسیار پیچیده‌تر از ساختن برج‌های کشتی‌های سنتی داخل بطری است.

این صحنه‌های به دام افتاده یا به عبارتی نقاشی‌های واقعیت گرا درون بطری‌های خالی تنها با دود شمع خلق شده‌اند. بدین ترتیب که دین، با یک شمع روشن درون بطری مورد نظر را دود اندود می‌کند و سپس با دقت فراوان، طرح مورد نظر را کار می‌کند.

طرح‌های این هنرمند رئالیسم بیشتر از کوشه کنار شهری است که در آن زندگی می‌کند. در واقع او می‌خواهد واقعیت‌های ناخوشایند موجود را به گونه‌ای در درون بطری حبس کند.

تصاویری چون؛ درختان، خودروها، پیاده‌رو و خیابان‌های کثیف، پل‌ها و زیر پل‌ها، چشم اندازهای صنعتی، درخشش برکه‌های آلوده در شب و هر آنچه که در محدوده و حاشیه شهر ما بطور طبیعی و بنا به عادت نادیده گرفته و از کنار آنها بدون هیچ گونه عکس‌العملی می‌گذریم.

دین، این تصاویر ناخوشایند یا شاید خوشایند را در دل بطری‌هایی که از دل همین مناظر برداشته است، طرح زده و به شکل باور نکردنی به رخ و چشم مردم می‌کشاند.

 

نقاشی

گوشه‌ای از زندگی در شهر صنعتی

نقاشی

نمای دیگری از شهر درشب

نقاشی

برکه آلوده که در شب می‌درخشد

برای خلق این تصاویر مدور یا نقاشی‌های بطری‌، دین گیلین هنرمند، نیاز به جمع‌آوری بطری‌های خالی از گوشه کنار همین شهر دارد. او پس از جمع آوری بطری های خالی از هر گوشه شهرمانند؛ کنار جاده، سطل زباله، تل آشغال‌های پیادرو‌ها، پارکینگ و... با توجه به اندازه، شکل و رنگ... آنها را به دقت شستشو و خشک می کند.

از نظر دین گیلین، هیچ چیز به نام آشغال و یا به درد نخور در دنیا وجود ندارد، بلکه این انسان است که هنوز موارد مصرف و یا تغییر و تبدیل آن مواد غیر مصرفی را به مواد مصرفی پیدا نکرده‌ است.

بطری‌های که به عنوان آشغال در گوشه کنار شهر رها شده و نادیده انگاشته می‌شدند، حال با نوعی تغییر و خلاقیت دین، می‌توانند، داستان محله خود را در دلشان حمل کرده و چشمان بیشماری را خیره سازند.

 آثار دین در محافل هنری و رسانه‌ها بسیار مورد تقدیر و تشویق قرار گرفته است به گونه‌ای که تعدای از آثار او خریداری و در موزه نیویورک نگهداری می‌شود.

 

نقاشی

این تصویر فوق العاده چشم‌اندازی از شهر است

نقاشی

نما و چشم‌اندازی از پل و زیر پل در شهر

او در باره کارش می‌گوید: این نقاشی‌ها به نوعی با زندگی گذشته این بطری‌ها ارتباط داشته و آن را نشان می دهد. من تمامی این صحنه‌ها را با دود شمع بوجود آورده‌ام. همانگونه که دود ناشی از خودرو‌ها و کارگاه‌های صنعتی چنین شهری را برای ما بوجود آورده‌اند.

البته من با کاهش و برداشتن لایه به لایه دود‌ه‌های درون بطری توسط؛ میله، پیچ، برس، قلمو ... و نیز کنترل فشار مچ دست صحنه‌های خوشایندی را بوجود آورده‌ام در حالیکه شهر ما با انباشته شدن دود‌های برخاسته از زندگی صنعتی، چنین صحنه‌های ناخوشایندی را در مقابل دیدگان ما بوجود آورده است.

آثار دین گیلین در گالرهای سراسر ایالات متحد و نیز در موزه هنر و طراحی نیویورک به نمایش گذاشته شده است.

 

http://inhabitat.com

کد خبر 180829
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز