چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که پس از کشتار الحوله برخی از کشورهای غربی از جمله فرانسه با استفاده از این فرصت حملات خود را علیه دولت سوریه شدت بخشیده و به صراحت از اقدام نظامی علیه این کشور سخن می‌گویند، چین و روسیه روز گذشته بار دیگر مخالفت قاطع خود را با هرگونه مداخله نظامی و استفاده از زور علیه دمشق اعلام کردند.

دولت چین روز گذشته با تاکید بر مخالفت با مداخله نظامی در سوریه و تلاش برای تغییر رژیم با استفاده از زور در این کشور، همه طرف‌های بین‌المللی را به حمایت از تلاش‌های میانجیگرانه کوفی‌عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب فراخواند.

لیو ویمن، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته گفت: تنها راه حل بنیادین برای حل و فصل بحران سوریه هنوز حمایت کامل همه طرف‌ها از تلاش‌های میانجیگرانه کوفی عنان است. روسیه هم روز گذشته هر نوع دخالت نظامی در سوریه را به‌صورت قاطع رد کرد. معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس گفت: ما همیشه گفته‌ایم که به‌صورت قاطع مخالف هر نوع دخالت خارجی در سوریه هستیم چون این مسئله تنها بدتر شدن شرایط را در این کشور و به‌صورت کلی در منطقه به‌دنبال خواهد داشت.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم روز سه‌شنبه از اینکه «برخی کشورها» از کشتار الحوله برای درخواست جهت مداخله نظامی در سوریه استفاده کنند ابراز نگرانی کرده بود. لاوروف همچنین با انتقاد از سخنان رئیس شورای ملی مخالفان سوریه درخصوص لزوم تداوم درگیری‌ها با نظام حاکم این کشور تاکید کرد که این سخنان ممکن است باعث وقوع جنگ داخلی در سوریه شود.

زمزمه اقدام نظامی در اروپا و مخالفت واشنگتن

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور جدید فرانسه دیروز در سخنانی در پاریس گفت: «مداخله نظامی» به شرط اینکه با مجوز شورای امنیت باشد از دستور کار خارج نخواهد بود. اولاند با درخواست تحریم‌های بیشتر علیه سوریه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فرانس ۲ گفت: مداخله نظامی در سوریه غیرممکن نیست؛ به شرط اینکه با درنظر گرفتن قوانین بین‌المللی و پس از مشورت شورای امنیت سازمان ملل صورت گیرد. در همین حال ژاپن و ترکیه هم روز گذشته به جمع کشورهایی پیوستند که دیپلمات‌های سوری را اخراج کردند.

وزیر امور خارجه بلژیک هم در بیانیه‌ای خواستار حضور نظامیان خارجی به‌عنوان نیروهای صلحبان در سوریه شده است. دولت آلمان هم تاکید کرده است که به‌دنبال «اقدام جدید» برای بحران سوریه از سوی شورای امنیت است. این در حالی است که کاخ سفید با اعلام اینکه گزینه اقدام نظامی علیه سوریه هنوز روی میز است تاکید کرده که دولت آمریکا هنوز مخالف این مسئله به حساب می‌آید. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید تاکید کرده که دولت اوباما هنوز با اقدام نظامی برای مداخله در وضعیت سوریه مخالف است، چون معتقد است چنین کاری به ویرانی بیشتر منتهی خواهد شد.

درخواست عنان از اسد

کوفی عنان، پس از دیدار با بشار اسد از دولت سوریه و تمام گروه‌های حامی دولت این کشور خواست که نهایت خویشتنداری را به خرج دهند و از نیروهای مسلح مخالف هم خواست که خشونت‌ها را متوقف کنند. وی با اعلام اینکه سوریه به نقطه‌ای بی‌بازگشت رسیده است، گفت: از بشار اسد خواسته‌ام که همین حالا گام مهمی بردارد تا فرصت و امکان اجرای طرح صلح فراهم شود. بشار اسد موفقیت طرح عنان را منوط به توقف حملات تروریستی و قاچاق اسلحه دانسته است.

کد خبر 172637
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز