پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: زبگنیوف برژینسکی، مشاور پیشین امنیت ملی امریکا با هشدار نسبت به واکنش "احساسی" غرب به بحران سوریه گفته است که هر گونه مداخله خارجی در این کشور عربی عواقب جدی خواهد داشت.

zbigniew brzezinski

برژینسکی در برنامه "مورنینگ جو" شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: "من فکر نمی‌کنم در این مرحله این یک پیش‌بینی از قبل تعیین شده باشد که اکثریت سوری‌ها خواستار بقای دولت (بشار) اسد در قدرت نباشند. من فکر می‌کنم بسیار پیچیده‌تر از آن باشد. در حقیقت شواهد یک قیام ملی علیه اسد تقریبا محدود است."

وی افزود: "ما شاهد درگیری‌های پراکنده با خشونت‌های منطقه‌ای بی‌شمار هستیم، اما این مانند یک جنگ داخلی سراسری نیست."

برژینسکی درباره موضع محکم و ثابت مسکو درقبال موضع کشورهای غربی درباره سوریه گفت: "من معتقد هستم که روس‌ها زمینه بیشتری برای همکاری با ما دارند، اما نه در شرایطی که ما آن را دیکته کنیم؛ تفاوت این دو نوع همکاری بسیار فاحش است."

روسیه به کرار خواستار اقدام "دقیق و متوازن" درباره بحران سوریه شده است.

چین و روسیه تاکنون دو پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه سوریه را وتو کرده‌اند.

مشاور پیشین امنیت امریکا با بیان این که تحولات منطقه‌ای نیز موضوع مداخله کشورهای خارجی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد گفت: "ما در این‌جا با منطقه‌ای سرو کار داریم که همه کشورها در آن با یکدیگر در ارتباط هستند."

وی ادامه داد: "اگر ما صرفا برپایه احساس یا نوعی تهدیدات مبهم رفتار کنیم که روس‌ها وادار به تغییر رویه شوند، ما داریم یک درگیری منطقه‌ای را ایجاد می‌کنیم که در آن موضوعات داخلی سوریه با کشمکش میان سعودی‌ها و شیعیان مرتبط، عراق بی‌ثبات و ایران وارد عمل خواهد شد."

این مقام پیشین دولت امریکا همچنین بیان کرد که عواقب یک مداخله نظامی خارجی برای واشنگتن "بسیار جدی" خواهد بود.

وی تاکید کرد: "ما با مشکلات بین‌المللی بزرگی و عواقب سیاسی و اقتصادی بسیار جدی روبرو خواهیم شد."

سوریه از مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی‌هایی است که در جریان آن بسیاری از مردم از جمله نیروهای امنیتی جان خود را از دست داده‌اند.

گروه‌های مخالف و کشورهای غربی، کشتار معترضان در ناآرامی­های سوریه را به نیروهای مسلح این کشور نسبت می‌دهند، در حالی که دمشق، شورشیان و خرابکاران و همچنین گروه‌های تروریستی مسلح را عامل خشونت‌های خونین این کشور می‌داند و تاکید می‌کند این ناآرامی‌ها از خارج سازمان‌دهی می‌شوند.

درحالی که ناظران سازمان ملل برای نظارت بر آتش‌بس، یکی از شروط طرح شش ماده‌ای کوفی عنان در سوریه به سر می‌برند، شورشیان مسلح هم‌چنان به کشتار مردم ادامه می‌دهند.

قطر، عربستان و کشورهای غربی تا کنون از مسلح کردن مخالفان بشار اسد حمایت کرده‌اند و بسیاری از کارشناسان از تمایل امریکا برای اجرایی کردن گزینه نظامی خبر داده‌اند.

کد خبر 173269
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز