همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهایی به شمار می‌رود که معاهده ان.پی.تی را امضا کرده و به آن متعهد است، گفت: معاهده NPT مبنای جمهوری اسلامی در مذاکرات 1+5 است.

رامین مهمانپرست روز یکشنبه در نشست دیپلماسی رسانه‌ای در بیداری اسلامی در محل دانشکده صدا و سیما، طی سخنانی گفت: در اجلاس استانبول پیش‌شرط‌ها از سوی گروه 1+5 برداشته شد و به نتیجه رسیدن مذاکرات را سریعتر کرد، مبنای توافقات جمهوری اسلامی ایران نیز معاهدات ان.پی.تی است که مورد توافق دو طرف نیز قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای غربی خود معاهدات ان.پی.تی را نقض کرده اند، به بندهای این معاهده اشاره کرد و گفت: 'عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای' یکی از بندهای این معاهده به شمار می‌رود اما با توجه به در اختیار قرار دادن کلاهک‌های هسته‌ای از سوی غرب به رژیم صهیونیستی، می‌توان نتیجه گرفت که نخستین نقض کننده این معاهدات کشورهای غربی به شمار می‌روند.

به گزارش همشهری آنلاین: مهمانپرست با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه به دنبال نظامی‌سازی در برنامه‌های هسته‌ای خود نیست،‌ تاکید کرد ایران تا جایی که غنی‌سازی هسته‌ای یک فعالیت نظامی تلقی نشود، آن را انجام می‌دهد و جزء حقوق خود می‌داند.

مهمانپرست به اظهار نظر 'یوکیو آمانو' دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که غنی‌سازی 20 درصدی را صلح‌آمیز اعلام کرده بود اشاره کرد و گفت: اگر کشورهای غربی بگویند غنی‌سازی 20 درصدی صلح‌آمیز است اما انجام ندهید، جمهوری اسلامی ایران درباره این خواسته آنها تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی ادامه مذاکرات از سوی دو طرف را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اعمال تحریم ها از سوی کشورهای غربی در طول مذاکرات نتیجه بخش نخواهد بود و تنها پذیرفتن حقوق ملت ایران را می توان اقدامی به شمار آورد که حصول نتیجه را ممکن می کند .

مهمانپرست با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دلیل نیاز نیروگاههای هسته ای خود مجبور به غنی سازی 20 درصدی است،خاطر نشان کرد : ایران اصراری بر غنی سازی 20 درصدی نداشت اما باتوجه به شرایط و تامین سوخت منابع نیروگاهی مجبور به این اقدام شد .

وی با اشاره به ارایه تاسیسات هسته ای به رژیم شاهنشاهی ایران و مخالفت کنونی با جمهوری اسلامی خطاب به کشورهای غربی گفت : شما ثابت کردید که به تعهدات خود پایبند نبوده و مشخص نیست که سوخت مورد نیاز جمهوری اسلامی را تامین کنید .

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه کشورهای غربی باید حق ایران را در زمینه هسته ای به رسمیت بشناسند ،گفت : هیچ قدرتی نمی تواند حق مسلم ملت ایران را سلب کند.

وی تمامی گزارشهای ارایه شده از سوی دبیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای را مطابق با فعالیت های جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و افزود : فعالیت های هسته ای ایران بهانه ای برای اعمال فشار غرب به کشورمان به شمار می رود و گواه این مساله فشارهای اعمالی در طول 30 سال گذشته است چراکه سابقه تاریخی فعالیت های هسته ای به چند سال گذشته بر می گردد حال اینکه عمر تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران به بیش از 30 سال می رسد.

وی خاطرنشان کرد: اگر این کار تحقیقاتی لازم نبود چرا 40 سال پیش آمریکایی ها این رآکتور را در تهران راه اندازی کردند و سوختش را نیز خودشان تامین می کردند. طبق ان پی تی آنها موظف بودند که هر گاه که ما نیاز به سوخت داشتیم بدون شرط سوخت را به ما بفروشند اما این کار را انجام ندادند.

مهمانپرست گفت : هر جایی که می خواهند به این موضوع اشاره کنند می گویند نگرانیم که در آینده به این سمت حرکت کنیم و این مساله نیز مبنای حقوقی ندارد.

وی با تاکید بر اهمیت مذاکرات ایران و 1+5 خاطرنشان کرد: آنها همیشه خواسته های نامعقولی را مطرح می کردند و با تعیین شرط متوقف کردن فعالیت ها ،مذاکره را ناممکن می کنند.

مهمانپرست تصریح کرد: در مذاکرات بغداد نیز اینکه دو طرف به توافق رسیدند که مذاکرات ادامه پیدا کند مثبت است اما اینکه بخواهند تهدیدهایی بوجود آورند بارها دیده اند که به نتیجه نمی رسد. حقوق ما باید به رسمیت شناخته شود و در چارچوب هسته ای بحث کنیم.

مهمانپرست همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره تصمیم گیری هایی که نماینده شورای عالی امنیت ملی در مذاکرات ایران و 1+5 انجام می دهد بیان کرد: در کشور ما برای تصمیم گیری های کلان تدبیری اندیشیده شده و مجموعه ای به اسم شورای عالی امنیت ملی وجود دارد که در آن همه نهادها و ارگانها حضور دارند و اختلاف سلیقه ها مطرح می شود و تصمیم نهایی به دست رهبری رسیده و با تایید رهبری قابل اجرا خواهد بود.

وی تاکید کرد از این جهت قدرت مذاکره کننده ما در مذاکرات بالا بوده و 'سعید جلیلی' می تواند محکم حرف آخر را بزند.

مهمانپرست تاکید کرد: خوشبختانه همه بخش های نظام از نظر مذاکره کننده حمایت می کنند و همه تابع نظرات نهایی در چهارچوب نظام هستیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه یکی از نکات حاشیه ای نشست 1+5 با جمهوری اسلامی ایران در بغداد را تعداد جلسات 1+5 برای هماهنگی بیشتر اعلام کرد و گفت : جلساتی که اعضای 1+5 با یکدیگر در این نشست برگزار کردند بیشتر از جلساتی بود که با نمایندگان جمهوری اسلامی داشتند.

وی گفت : مذاکرات بغداد به بهانه ای برای دور هم جمع شدن و بحث برای کشورهای 1+5 تبدیل شده بود.

سخنگوی وزارت خارجه در بخشی دیگر از این پاسخ تصریح کرد : شرایط امروز دنیا اجازه نمی دهد که کشوری به دنبال الحاق کشور دیگر به خود باشد .

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سووالی در مورد روابط بین ایران و کشورهای همسایه گفت : توسعه همکاری با کشورهای منطقه جزو اولویت های اصلی جمهوری اسلامی به شمار می رود .

وی افزود : فتنه هایی با هدف اختلاف افکنی بین ایران و کشورهای همسایه از سوی برخی کشورها در جریان است که لازمه عبور از این فتنه ها هوشیاری خواهد بود .

مهمانپرست به دام افتادن برخی کشورهای همسایه در فتنه انگیزیهای برخی کشورها و به ویژه رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: تمام تلاش دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران جلوگیری از هر گونه درگیری و تنش با کشورهای همسایه است و در ملاقاتهای دوطرفه نیز ریشه این اختلاف افکنی ها را به مقامات کشورهای همسایه گوشزد می کنیم .

وی با تاکید بر اینکه فضای همکاری در دستور کار جمهوری اسلامی قرار دارد ،گفت : راه ایجاد ثبات در منطقه همکاری است .

مهمانپرست روابط جمهوری اسلامی ایران و ترکیه افزود: ترکیه یک کشور مهم منطقه است و ما می توانیم به کمک یکدیگر تاثیرات مثبت در تحولات و ثبات و امنیت منطقه داشته باشیم . در خیلی از موضوعات نظرات نزدیک داریم و اختلافات را نیز می توانیم با ادله و بحث برطرف کنیم.

مهمانپرست تاکید کرد : راه ایجاد ثبات و امنیت در منطقه همکاری های منطقه ای و کشورهای منطقه باید به سوی خواسته های مردم خود حرکت کنند.

وی در پاسخ به سووال دیگری درباره انتخابات مصرگفت : این نکته اهمیت دارد که در صورتی که انتخابات مصر با نظر مردم و سلامت برگزار شود حتما به نظر مردم احترام گذاریم.

مهمانپرست ادامه داد : طبیعی است که انتظار داشته باشیم همه جریاناتی که در این انتخابات به اسلامگراها رای دادند در مرحله دوم انتخابات نیز به اسلامگراها رای بدهند.

سخنگوی وزارت امورخارجه بیان کرد: این امر قابل پیش بینی بود که در انتخابات وقتی نمایندگان زیادی از جریان اسلامگرایی کاندید شوند رای در بین آنها تقسیم می شود بعضی از کشورهای دیگر نیز مایل نیستند که جریان اسلامی در مصر رای بیاورد و به همین دلیل تبلیغاتی انجام می دهند.

سخنگوی وزارت امورخارجه به برخی از فتنه های آمریکایی در منطقه اشاره کرد و گفت: بعد از ظهور بیداری اسلامی در منطقه ، سیاست خارجی آمریکا نسبت به قبل تغییری نکرده و تنها ظاهر حضور آنها در منطقه تغییر کرده است.

وی افزود : در گذشته می خواستند از طریق دیکتاتورهای دست نشانده خود نفوذ پیدا کنند اما اکنون به دلیل نفرت مردم به این سمت رفته اند که یا بیداری اسلامی را متوقف کرده و یا اینکه آن را به انحراف بکشانند.

مهمانپرست با اشاره به اینکه آمریکایی ها در فتنه 88 نیز تلاش کردند این خط انحرافی را در ایران وارد کنند بیان کرد در سوریه نیز حرکتی که ایجاد شده برای انحراف در بیداری اسلامی منطقه است.

وی گفت: خیلی از کشورهای منطقه به جای آنکه به اقتدار خود تکیه داشته باشند به قدرتها تکیه کرده و خواسته های آنها را پیگیری می کنند.

وی طرح اتهام علیه جزایر سه گانه ایران را نیز در مسیر فتنه گری های صهیونیست ها و غربی ها در تحریک حکام منطقه برشمرد و گفت: همه می دانند که ایرانی بودن این جزایر موضوعی چند هزارساله است بنابراین حکومت هایی که عمرشان به 40 سال نمی رسد نمی توانند چنین ادعایی داشته باشند زیرا جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک همانند خلیج فارس هویتی مستند و درازمدت دارند و خود حاکمان خلیج فارس نیز می دانند که ادعاهایشان خلاف رویه های حقوقی بین المللی است.

سخنگوی وزارت امورخارجه، دیپلماسی عمومی و نقش رسانه ها را در تنویر افکارعمومی به منظور جلوگیری از افتادن در دام دشمنان را بسیار مؤثر دانست و افزود: باید مراقب بود تا نقشه های شوم دشمنان در منطقه در ایجاد فتنه عملی نشود ،زیرا اگر چنین شد بیداری اسلامی را تحت تاثیر قرار می دهد.

مهمانپرست در ادامه سخنان خود افزود: هر تهدید نظامی علیه ایران شروع عملیات بسیار وسیعی خواهد بود که همه منطقه را در بر خواهد گرفت و آغازکنندگان باید خود هزینه های آن را بپردازند.

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی در قد و قواره‌ای نیست که بخواهد کاری انجام دهد مگر اینکه اقدام سازمان دهی شده ای به کمک امریکا و متحدانش انجام دهد که آن هم به دلیل اتحاد و همدلی مردم کشورمان و همچنین ترس جوامع غربی از به خطر افتادن امنیت و رفاهشان در صورت وقوع جنگ ممکن نیست.

وی اضافه کرد: آنها مطمئناً‌ نمی توانند با یک ملت مقتدر و مصمم و همدل بجنگند مگر اینکه اختلافات مسلحانه‌ای بین ملت ایجاد کنند که نمونه بارز آن حمله به افغانستان و عراق بود چرا که در افغانستان معارضان با طالبان و در عراق گروه‌های مخالف با رژیم بعث درگیر بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در این دو کشور غالب عملیات نظامی به شکل هوایی بود چرا که عملیات زمینی تلفات و خسارت‌های بسیار داشت و به همین منظور در افغانستان و عراق معارضان افغانی و عراقی بیشتر تلفات می دادند تا نیروهای امریکایی.

وی افزود: وحدت و انسجام بین مردم و پایبندی به ارزش‌ها و آرمان‌ها و اطاعت محض از مقام معظم رهبری همه خطرها را علیه ملت ایران دفع خواهد کرد.

مهمانپرست در همین زمینه اشاره ای به فتنه 88 کرد و گفت: دشمن تلاش کرد در تظاهرات خیابانی هر طور شده درگیری ایجاد کند تا خروجی آن چند کشته باشد به همین منظور گاهی از نیروهای امنیتی و گاهی تظاهرکننده کشته می گرفت هر چند در نهایت به نتیجه نرسید.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 172264
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز