همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: از طریق سفارت ایران در کانادا پیگیری‌هایی شد که ملاقاتی با خاوری صورت گیرد و زمینه‌های برگشت وی را فراهم کنیم. متاسفانه وی در ملاقات حاضر نشد.

سخنگوی وزارت خارجه

به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست که در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت، زمینه‌های موفقیت اجلاس مسکو بستگی به نحوه همکاری و رویکرد مثبت و سازنده کشورهای عضو 1+5 دارد. هر میزان که آنها آمادگی جدی‌تری برای ورود به مذاکرات داشته باشند و حقوق مسلم کشورمان را به رسمیت بشناسند، زمینه‌های توفیق اجلاس بیشتر خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: ما برای مذاکرات کاملا جدی و آماده هستیم. دو طرف پیشنهاد‌هایی را ارائه کرده‌اند. امیدواریم تاخیری در نشست معاونین آقای جلیلی و خانم اشتون برای بررسی دستور کار پیش نیاید و سریع‌تر در مورد دستور کار و محتوای این جلسه گفت‌وگو انجام شود.

 وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی دیپلمات‌های غربی سخن از تاخیر در برگزاری نشست مسکو گفته‌اند، آیا چنین احتمالی از دیدگاه ایران قوی است و چه موانعی را برای برگزاری به‌ موقع آن محتمل می‌دانید؟ گفت: شرط موفقیت اجلاس مسکو این است که کشورهای 1+5 با روحیه مثبت و سازنده و برای همکاری عزم جدی برای مذاکرات داشته باشند. طبق توافقی که در اجلاس بغداد صورت گرفت قرار شد معاونان دو طرف در نشستی که خواهند داشت در رابطه با دستور کار و چارچوب مذاکرات توافقاتی انجام دهند. هر چقدر این توافقات دیرتر انجام شود به معنی این است که در این روند تعللی در حال ایجاد شدن است.

 مهمان‌پرست تاکید کرد: خواهان این هستیم که کشورهای 1+5 به صورت جدی وارد مباحث مقدماتی آن شوند و با روحیه‌ای مثبت همکاری‌ها را دنبال کنند. چارچوب ان‌.پی‌.تی،‌ چارچوب مناسبی است که در آن معاهده، حقوق همه اعضا محترم شمرده شده، این می‌تواند ملاکی برای تضمین موفقیت مذاکرات بعدی باشد.

 مهمان‌پرست همچنین گفت:‌ امیدواریم فضای مذاکرات ایران و 1+5 دوستانه باشد و مذاکرات به نتیجه برسد. ما برای حضور در نشست مسکو و ادامه مذاکرات جدی هستیم. فکر می‌کنیم با روحیه همکاری می‌توان به توافقات دست یافت. این کار مشروط به روحیه مثبت و همکاری کشورهای 1+5 است و چارچوب توافقات ما و ادامه مذاکرات اگر بر مبنای ان.‌پی‌.تی صورت گیرد که در آن تعهدات و حقوق کشورها مشخص شده است، می‌توان نتایج خوبی به دست آورد.

 دستیار ویژه وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به توافق برگزاری نشست معاونین پیش از نشست مسکو نیز گفت: اعلام آمادگی مجدد از طرف آقای باقری اعلام شده است. امیدواریم این نشست هر چه سریعتر برگزار شود و در مورد چارچوب مذاکرات و محتوای آن به توافق برسیم تا زمینه نتیجه‌بخش بودن مذاکرات مسکو آماده شود.

 مهمان‌پرست افزود: ظاهرا توافقی در حال انجام است تا نشست بین باقری و اشمید برگزار شود. امیدواریم در این نشست که قبل از اجلاس مسکو خواهد بود پیشنهادهای طرفین مورد بررسی قرار گیرد و با چارچوب مورد توافق وارد اجلاس مسکو شویم.

 جزئیات سفر احمدی‌نژاد به برزیل اعلام می‌شود

 وی در مورد سفر احمدی‌نژاد به برزیل نیز گفت: این سفر برای نشست توسعه پایدار که در این کشور برگزار می‌شود، انجام خواهد شد. جزئیات سفر اعلام خواهد شد. کشورهای آمریکای لاتین و منطقه‌ ما ظرفیت بسیار خوبی دارند. باید همه کمک کنیم از این ظرفیت‌ها برای توسعه و پیشرفت هر دو منطقه استفاده کنیم.

 خبرنگار دیگری در مورد اظهارات کلینتون مبنی بر اینکه "بشار اسد از قدرت کنار برود" و همچنین درباره مداخلات نظامی در این کشور پرسید که مهمان‌پرست گفت: شورای امنیت بحث مداخله نظامی در سوریه را قبلا مطرح کرده است که روسیه و چین با آن مخالفت کردند و اعلام کردند که به هیچ وجه مداخله نظامی در سوریه را نخواهند پذیرفت و آن را راه‌حل اساسی برای مشکل سوریه نمی‌دانند.

 کشورهای منطقه اسیر بازی‌های سیاسی کشورهای غربی نشوند

 

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در مورد اقدام برخی کشورها مانند عربستان مبنی بر افزایش تولید نفت در آستانه اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران با هدف کنترل پیامدهای این تحریم، گفت: بیش از اینکه این مباحث بخواهد واقعیت داشته باشد و اثرگذار باشد، یک جنجال تبلیغاتی است. می‌خواهند فضا را به سمتی هدایت کنند که تلقی کنند فشارهای اقتصادی به کشور ما وارد می‌شود و در نتیجه می‌توانند در مذاکرات امتیازهایی بگیرند. اینها اشتباهات باطلی است و در فضای جنگ تبلیغاتی صورت می‌گیرد. به کشورهای منطقه که می‌‌خواهند در چنین فعالیت‌هایی مشارکت داشته باشند توصیه می‌کنیم منافع بلندمدت‌شان را در نظر بگیرند و اسیر بازی‌های سیاسی کشورهای غربی نشوند. باید با هوشیاری نسبت به فتنه‌هایی که از سوی رژیم صهیونیستی دنبال می‌شود روبرو شد و وارد مباحثی نشد که به طرح‌های آنها کمک کند.

 اقدامات اصلاحی زمانی انجام می‌شود که فضای سوریه با ثبات باشد

 مهمان‌پرست در پاسخ به این پرسش که لاوروف گفته است اگر مردم سوریه خواهان برکناری اسد باشند ما مخالفتی نداریم و برخی این موضوع را محل اختلاف بین ایران و روسیه می‌دانند، گفت: عبارات آقای لاوروف را باید دقیق استفاده کرد. وی به مباحث داخلی سوریه پرداخته است. نظر ما نیز این است که باید به مطالبات مردم توجه کرد و اقدامات اصلاحی را صورت داد. این اقدامات زمانی شکل خواهد گرفت که فضای باثبات در سوریه ایجاد شود، همان‌طور که شاهد گام‌هایی برای برگزاری انتخابات‌ در این راستا هستیم. وی همچنین در مورد سفر وزیر امور خارجه روسیه به تهران گفت: این سفر فردا خواهد انجام شد و موضوعات دوجانبه در این سفر به بحث و تبادل نظر گذاشته خواهد شد و موضوع سوریه از جمله موضوعات مورد بحث خواهد بود. در مورد نشست مسکو نیز رایزنی‌هایی صورت خواهد گرفت. تلاش بر این است که نشست مسکو موفق انجام شود که این بستگی به رویکرد دو طرف دارد.

 سوریه و نشست مسکو از موضوعات مذاکرات با لاوروف در تهران است

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اقدام آمریکا نسبت به خروج چند کشور از لیست تحریم‌های ایران، گفت: تحریم‌ها اقدام ناکارآمدی هستند و به حل مسائلی که بین برخی از کشورهای غربی و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، کمک نمی‌کند. ریشه‌های اتخاذ چنین تصمیماتی بر اساس منطق و مستند بر مسائلی نیست که درست باشد. کشورهای غربی گرفتاری‌های زیادی دارند و مشکلات جدی اقتصادی و اجتماعی را در پیش‌روی خود دارند. هر روز شاهد وضعیت نگران‌کننده یکی از کشورهای اروپایی به خاطر مسائل اقتصادی و تبعات آن هستیم. در چنین شرایطی تحریم‌ها بیشتر خسارت‌هایی را متوجه منافع این کشورها در غرب خواهد کرد.

 تحریم‌ به عنوان عامل فشار برای گفت‌وگو، کارآمد نیست

 مهمان‌پرست افزود: اگر تحریم‌ها به عنوان عامل فشار برای گفت‌وگو به کار گرفته شود کارآمد نیست و تاثیر منفی خواهد داشت. به تدریج راه اصلاح سیاست‌های غلط گذشته را باید دنبال کنند. بهترین شرایط برای کشورها این است که منافع ملی خود را در نظر بگیرند و به خاطر اهداف سیاسی یک کشور،‌ منافع خود را به خطر نیندازند آن هم با توجه به شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی که با آن روبرو هستند. دستیار ویژه وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در مورد مخالفت‌آمریکا با حضور ایران در نشستی در مورد سوریه که قرار است به پیشنهاد روسیه برگزار شود، گفت: همه کشورها باید تلاش کنند که مساله سوریه از طریق مناسب به نتیجه‌ مطلوبی برسد. همه می‌خواهند که مطالبات مردمی در همه کشورها از جمله سوریه محقق شود. این کار با ایجاد فضای باثبات و آرام و جو مسالمت‌آمیز امکان‌پذیر است. حل مسائل داخلی کشورها بدون دخالت نیروهای خارجی باید صورت گیرد و در طول این مدت هم دولت سوریه گام‌های اصلاحی مناسبی را برداشته است.

 وی با اشاره به طرح کوفی عنان، ادامه داد: کوفی عنان باید از حمایت کشورهای مختلف برخوردار باشد. در هر مرحله که این طرح بخواهد به نتایج مثبت برسد با اقدامات یا تحریکاتی که توسط برخی کشورهای دیگر صورت می‌گیرد، فضا در سوریه به سمت بی‌ثباتی و ناامنی هدایت می‌شود. شاید فضای مسالمت‌آمیز و باثبات در داخل سوریه، منافع رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر را تامین نمی‌کند و از این موضوع خوشحال نیستند.

 از هر روشی که به حل مسائل سوریه کمک کند استقبال می‌کنیم

 مهمان‌پرست تاکید کرد: از هر روشی که کمک کند مسائل سوریه از طریق گفت‌وگوهای مثبت بین دولت و مخالفین در فضای مثبتی دنبال شود و اقدامات مناسب اصلاحی برای تحقق خواسته‌های مردم صورت گیرد،‌ از آن استقبال و حمایت می‌کنیم.

اعدام چند ایرانی در عربستان

وی همچنین در مورد اعدام چند ایرانی در عربستان نیز گفت: این افراد پنج سال پیش به جرم حمل موادمخدر در عربستان بازداشت و محاکمه شدند. پنج سال پیش این حکم اعلام شد در این فاصله تمام تلاش مقامات سیاسی در ریاض و تهران در جهت توقف اجرای این حکم و رسیدگی عادلانه به وضعیت این افراد انجام شد.

 دستیار ویژه وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در این رابطه کاردار عربستان در تهران به وزارت خارجه احضار شده است،‌ خاطر نشان کرد: متاسفیم از اینکه دولت سعودی با اظهارات متناقضی که در پیگیری‌های ما ارائه می‌کرد وضعیت بغرنجی به وجود آورد و شاهد چنین حادثه‌ای هستیم.

 مهمان‌پرست ادامه داد: دولت سعودی باید به کنوانسیون‌های بین‌المللی و حق دسترسی کنسولی به این افراد احترام می‌گذاشت. متاسفانه این افراد از حقوق خود بهره‌مند نبودند، دسترسی کنسولی و برخورداری از مترجم در دادگاه و گرفتن وکیل برای آنها انجام نشد. ما کاردار عربستان را احضار کردیم و مراتب اعتراض شدید خود را اعلام کردیم و تاکید کردیم این اقدامات تبعات سیاسی دارد و این موضوع از طریق کنوانسیون‌های مربوطه پیگیری خواهد شد.

 مساله سوریه به هیچ وجه راه‌حل نظامی ندارد

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه انگلیس مبنی بر اینکه برای حل بحران سوریه باید با اقدام نظامی،‌ این کشور را بمباران کرد، گفت: به هیچ وجه مساله سوریه راه‌حل نظامی ندارد. هر نوع دخالت نیروهای خارجی به بی‌ثبات کردن کل منطقه منجر خواهد شد. برخی از کشورها اساسا به دنبال حل مساله سوریه نیستند،‌ آنها می‌خواهند سوریه و منطقه را ناامن کنند و در نتیجه برای رژیم صهیونیستی امنیت ایجاد کنند. توصیه می‌کنیم و هشدار می‌دهیم که نسبت به مسائل حساس منطقه و دخالت نیروهای خارجی،‌ مقام‌های کشورهای غربی با تدبیر عمل کنند و تصمیمات و اظهاراتی نداشته باشند که منجر به ایجاد ناامنی اساسی در منطقه شود.

 مسائل مربوط به آژانس،‌ نباید تحت تاثیر فشارهای سیاسی قرار گیرد

 خبرنگار دیگری در مورد آخرین گفت‌وگوهای ایران و آژانس و مواضع اخیر آمانو پرسید که مهمان‌پرست گفت: همکاری ایران و آژانس از ابتدا وجود داشته است. ما قائل به این همکاری به شکل مطلوب هستیم و همه اعضا در قالب همکاری با آژانس باید در کنار تعهدی که به اجرای بندهای مختلف این معاهده و اساسنامه دارند، از حقوق خود بهره‌مند باشند.

 وی تاکید کرد: مسائل مربوط به آژانس،‌ فنی و حقوقی است و نباید با فشارهای سیاسی تحت تاثیر قرار گیرد. ما تدوین چارچوبی برای همکاری‌ها با آژانس را دنبال کرده‌ایم و برای آن آمادگی داریم. معتقدیم در قالب چارچوب کلی همکاری هم نحوه بهره‌مند شدن کامل ما از حقوق‌مان باید مشخص شود و هم اقداماتی که می‌تواند کمک کند تا نگرانی‌های آژانس به لحاظ فنی و حقوقی برطرف شود، ما آمادگی کامل را داریم. مذاکرات خوبی انجام شده است، امیدواریم با مسئولان آژانس به توافقی برسیم تا به صورت مشخص هم حقوق کشورمان محترم شمرده شود و زمینه‌ اجرای همه‌ی آن فراهم شود و هم سوالات و اقدامات آژانس پاسخ داده شود.

 از هر اقدامی که بتواند در افغانستان ثبات و امنیت فراهم کند حمایت می‌کنیم

خبرنگاری دیگری در مورد امضای موافقتنامه بین ایران و افغانستان پرسید که مهمان‌پرست گفت: امنیت و ثبات افغانستان با امنیت و ثبات ایران و کشورهای منطقه ارتباط دارد. ما از هر اقدامی که بتواند در افغانستان ثبات، امنیت و زمینه‌های توسعه فراهم شود حمایت می‌کنیم. ریشه این ناامنی‌ها را حضور و دخالت نیروهای بیگانه می‌دانیم. زمینه انعقاد همکاری‌های استراتژیک میان ایران و افغانستان وجود دارد که در قالب همکاری‌های دوجانبه و بحث‌های منطقه‌ای این موضوعات در دستور کار قرار دارد.

 دستیار ویژه وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما خواستار بهترین شرایط برای افغانستان هستیم. طبیعی است که ایران بیشترین نقش را در این زمینه خواهد داشت زیرا امنیت افغانستان را مستقیما با امنیت خود مرتبط می‌داند.

  دولت کانادا موظف است خاوری را به ایران بازگرداند

 وی همچنین در مورد دادگاه فساد مالی بزرگ در آخرین پیگیری‌ها برای بازگرداندن خاوری، مدیرعامل پیشین بانک ملی به ایران نیز گفت: همکاری بسیار نزدیکی میان وزارت خارجه و دادستانی و ناجا در رابطه با این پرونده وجود دارد. فعالیت‌های زیادی تاکنون صورت گرفته است. از طریق اینترپل حکم بازداشت خاوری گرفته شده است،‌ با سفارت کانادا در تماس بوده‌ایم،‌ افسر پلیس رابط کانادا را در اسلام‌آباد به تهران دعوت کردیم و موضوع پرونده را به طور کامل در میان گذاشتیم و وی مسئولیت پیگیری آن را بر عهده گرفت. از طرق مختلف این کار را دنبال می‌کنیم. منتظر پاسخ طرف کانادایی هستیم. از طریق سفارت نیز پیگیری‌هایی شد که ملاقاتی با خاوری صورت گیرد و زمینه‌های برگشت وی را فراهم کنیم. متاسفانه وی در ملاقات حاضر نشد.

پیگیری خبر ترک کانادا از سوی خاوری

 مهمان‌پرست اضافه کرد:‌ پیگیری‌ها به شدت در حال انجام است. بحث تابعیت دوگانه آقای خاوری به عنوان نقض اساسی مربوط به حقوق ما است و ما تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسیم. بر همین اساس دولت کانادا موظف است که وی را به ایران بازگرداند. مباحثی مطرح شد در ارتباط ابا اینکه ممکن است وی کانادا را ترک کرده باشد ،‌ در همین رابطه کاردار کانادا احضار شد و از وی توضیح خواسته شد. مساله در دست پیگیری است. وزارت خارجه طبق روال معمول همه تلاش خود را خواهد کرد. با همکاری همه‌ی ارگان‌های مختلف، مقامات قضایی و انتظامی این موضوع را دنبال می‌کند اما این مساله به هر حال ابعاد مختلفی دارد که همه آن توسط ارگان‌های مختلف در حال پیگیری است.

  از نظر ما نیروگاه بوشهر پروژه‌ای کامل شده است

 دستیار ویژه وزیر امور خارجه کشورمان در مورد اینکه گفته شده بود نیروگاه اتمی بوشهر اوایل مهر به طور کامل وارد مدار می‌شود اما روسیه راه‌اندازی کامل را به پس از سال آینده میلادی موکول کرده است، تصریح کرد: از دیدگاه ما، نیروگاه بوشهر پروژه‌ای نهایی شده است و تولیدات آن در شبکه قرار گرفته است. اینکه چه زمانی نیروگاه به صددرصد تولید خود برسد مساله‌ای است که توسط مسئولین مربوطه به صورت فنی پیگیری می‌کنند اما از نظر ما نیروگاه بوشهر پایان یافته است و پروژه‌ای است که کامل شده، مباحث فنی هم روال طبیعی خود را دارد. هر زمان که مناسب باشد می‌توان برای برگزاری مراسم و تشریفات آن اقدام کرد.

 وی در پاسخ به این پرسش که آیا با روسیه در مورد ساخت نیروگاه جدیدی قراردادی امضا کرده‌اید؟ گفت: این بحث پیشنهادی است که مطرح شده، ممکن است کشورهای مختلفی برای ساخت نیروگاه جدید علاقه‌مند باشند. در صورت ارائه چنین پیشنهاداتی توسط مسئولین مربوطه بررسی می‌شود. در هر صورت برای تامین خواسته مجلس برای دستیابی به 20 هزار مگاوات برق هسته‌یی نیاز به راه‌اندازی نیروگاه جدید داریم.

 در مورد حکم خبرنگار محلی شبکه سحر متاسفیم

مهمان‌پرست همچنین در مورد اقدام آذربایجان مبنی بر بازداشت خبرنگار ایرانی شبکه سحر در آذربایجان نیز گفت: در مورد حکم خبرنگار محلی شبکه سحر متاسفیم. تا جایی که اطلاع داریم جرم وی حمل موادمخدر بوده است که به نظر می‌آید ‌‌‌‌‌صحت ندارد. توصیه می‌کنیم نباید وارد مباحثی شد که کشورها را از ظرفیت‌هایی که دارند محروم کند و فضایی را ایجاد کند که این همکاری‌ها تحت تاثیر قرار گیرد. رژیم صهیونیستی در شرایط سختی قرار گرفته است و به دنبال ایجاد فتنه و اختلاف بین کشورهای منطقه است و از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند. باید همه کشورها با هوشیاری این فتنه‌ها را دنبال کنند و اجازه ندهند روابط کشورهای همسایه به خاطر برخی اهداف خدشه‌دار شود.

 دستیار ویژه وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در مورد برگزاری نشستی در کابل و حضور وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست نیز گفت: اجلاسی در کابل تشکیل خواهد شد که روز پنج‌شنبه نشست وزرای خارجه است. در این اجلاس کشورهای همسایه و برخی کشورهای منطقه و سازمان‌های بین‌المللی حضور دارند. ما به دنبال جلساتی که در استانبول و بن انجام شد، در این نشست شرکت خواهیم کرد و برای ما دسترسی به راه‌هایی که بتواند ثبات و امنیت و توسعه‌ی افغانستان را به دنبال داشته باشد مهم است.

 وی افزود: همکاری‌های متنوعی با افغانستان داریم. همسایگی ما باعث می‌شود همکاری‌های ما توسعه یابد و ریشه‌های بحران از منطقه دور شود. مباحثی که در رابطه با موادمخدر، افراط‌گرایی و مشکلات اقتصادی زیربنایی در افغانستان وجود دارد با کمک کشورهای منطقه قابل رفع است و ما خود را متعهد می‌دانیم که افغانستان به وضعیت مناسبی برسد.

کد خبر 173871
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز