همشهری آنلاین: توصیه بنده به کشورهای عضو 1+5 این است که قبل از برگزاری نشست مسکو با هم مذاکره و مشورت کنند و با یک نتیجه واحد برای مذاکره با ایران بپردازند.

مشاور بین الملل مقام معظم رهبری گفت: تا آنجایی که بنده از مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران مطلع هستم،بنایی بر تعلیق فعالیت های هسته ای ایران وجود ندارد.

به گزارش ایلنا، علی‌اکبر ولایتی ظهر امروز در حاشیه همایش ملی تحولات خاورمیانه و آینده نظم منطقه ای در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در بغداد گفت: آنطور که انتظار می رفت هر دو طرف بعد از نشست استامبول مایل به ادامه مذاکرات بودند، اما در بغداد کشورهای غربی یا 1+5 طرح مشخص، جامع و متقاعد کننده‌ای نداشتند در حالی که جمهوری اسلامی ایران با یک طرح مشخص و منطقی پا به این نشست گذاشت .

وی ادامه داد: آنچه که مسلم بود نمایندگان ایران در این اجلاس توانستند خواسته های خود را در جهت منطقی هدایت کنند و کاملا روشن است که جمهوری اسلامی ایران خواستار ادامه انجام مذاکرات همچون 1+5 است.

ولایتی افزود: اینکه توافق شد مذاکرات در روسیه و شهر مسکو ادامه پیدا کند نشان از این داشت که طرفین مایل هستند از طریق مذاکره به یک جمع بندی نهایی برسند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل تصریح کرد: امیدوارم که 1+5 در نشست مسکو با یک هدف مشخص و با یک هماهنگی به مذاکره با ایران بیاید و البته حقوق ایران در داشتن فناوری صلح آمیز هسته ای را به رسمیت بشناسند.

وی در تحلیل خود از روند برگزاری مذاکرات در مسکو گفت: در صورتی که اعضای 1+5 در ادعاهای خود صادق باشند و حقوق ایران را در عمل و به معنای واقعی مدنظر داشته باشند،به نظر می رسد می توان به تعاملات خوبی رسید.

ولایتی ادامه داد:طرفین مذاکره کننده غربی علی رغم اینکه در اجلاس استامبول و در اجلاس بغداد به میزان کمتر به خواسته های ایران پایبند بوددند،اما متاسفانه در عمل رفتار دیگری از خود نشان دادند. توصیه بنده به کشورهای عضو 1+5 این است که قبل از برگزاری نشست مسکو با هم مذاکره و مشورت کنند و با یک نتیجه واحد برای مذاکره با ایران بپردازند.

مشاور مقام معظم رهبری در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به خواسته طرف غربی مبنی بر تعلیق غنی سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی ایران، کشور ما غنی سازی خود را به حالت تعلیق در خواهد آورد،اظهار کرد: تا آنجایی که بنده از مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران مطلع هستم،بنایی بر تعلیق فعالیت های هسته ای ایران وجود ندارد. همه چیز در این خصوص به نشست مسکو بستگی دارد و باید ببینیم که چه اتفاقی خواهد افتاد.

ولایتی در ادامه در رابطه با انتخابات کشور مصر و شانس پیروزی اسلام گرایان دراین انتخابات خاطرنشان کرد: آنچه که همه دیدند این بود که مانند همه پرسی و انتخابات مجلس مصر این اسلام گرایان بودند که از رقبای دیگر خود پیشی گرفته بودند. من فکر می کنم اگر دخالت های خارجی و همچنین مسئولان رژیم مبارک دخالتی در دوره دوم انتخابات نداشته باشند و روال طبیعی انتخابات را شاهد باشیم این آقای مرسی است که پیروز انتخابات ریاست جمهوری کشور مصر خواهد بود.

وی همچنین در رابطه با وضعیت سیاسی کشور بحرین هم گفت: آنچه که مسلم است اکثریت مردم بحرین از روشی که حکومت بحرین در پیش گرفته است ناراضی هستند و تجربه انقلاب های منطقه نشان داده است که هر چه حکومت ها فشار بیشتری به مردم بیاورند مردم در رسیدن به انقلاب خود مصمم تر خواهند شد.

 

کد خبر 172419
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز