همشهری آنلاین: ما تا سال ۱۴۱۰ حداقل ۱۰ هزار مگاوات برق نیاز داریم و بخش اعظمی از این برق سهم انرژی هسته‌ای است که باید از این طریق غنی شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در دانشکده فیزیک ایران با گرامیداشت یاد شهدای هسته‌ای گفت: ما و شما دانشجویان ایرانی ادامه دهنده راه شهیدان هستیم.

به گزارش  ایلنا فریدون عباسی در ارتباط با فناوری هسته‌ای ایران خطاب به دانشجویان این دانشگاه تصریح کرد: در اردیبهشت ماه گذشته توانستیم به ۹۴ درصد قدرت رآکتور برسیم و بعد آن هم در حال انجام مراحل بازبینی آن هستیم و برنامه ما این بود که در آذر ماه سال جاری بهره برداری‌اش را از پیمان کار روز تحویل بگیریم.

وی ادامه داد: رآکتور اراک یک رآکتور ۴۰مگاواتی از نوع آب سنگین است و در این هفته اولین مجموعه سوخت‌های مجازی به آن منتقل می‌شود و منظورم از سوخت‌های مجازی این است که به جای اورانیوم از قرص‌های سربی استفاده می‌شود.

عباسی ادامه داد: یک رآکتور ۱۰ مگاواتی و یک رآکتور ۲۰ مگاواتی به صورت رآکتور استخر در برنامه است که اگر مجلس تعیین اعتبار کند آن را آماده می‌کنیم.

وی گفت: آمریکایی‌ها قبل از پیروزی انقلاب نقشه‌های این رآکتور‌ها را در اختیار ایران قرار ندادند اما دانشمندان ما بعد از انقلاب آن‌ها را طراحی مجدد کردند و نقشه‌ها را در اختیار دارند.

وی تصریح کرد: ما در چرخه سوخت به خودکفایی کامل رسیده‌ایم و کیک زرد را در داخل تولید می‌کنیم و آن را وارد اصفهان می‌کنیم و به uf۶ نطنز و فردو منتقل می‌شوند. و uf۶ به ۳ و نیم تا ۵ درصد غنی می‌شود که ما می‌توانیم از آن به عنوان سوخت نیروگاه بوشهر استفاده کینم.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان افزود: ما باید در کل چرخه سوخت و تبدیل آن به اورانیوم که قابل استفاده در رآکتور‌ها باشد به خودکفایی برسیم و باید بگویم که نقشه‌ها کاملا ایرانی شده است و مواد اولیه در داخل تولید می‌شود.

وی در ادامه گفت: ما اگر بخواهیم صنعت کشور را ارتقا دهیم باید دست آوردهای هسته‌ای را به خدمت صنعت در آوریم و مخصوصا در ساخت پالایشگاه‌ها و پتروشیمی می‌توانیم از این صنعت استفاده کنیم چراکه متخصصان ما می‌توانند کمک کنند و دستاورد‌ها را انتقال دهند و توانمندی هسته‌ای را در ظرفیت خالی در اختیار دیگران منتقل کنند.

عباسی تصریح کرد: اگر سابقه افرادی که در سازمان انرژی اتمی کار می‌کنند را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که اکثر آن‌ها فارغ التحصیلان همین دانشگاه‌ها هستند و ما انتظار داریم تا کار‌ها را دقیق و مطالعه شده انجام دهند.

وی افزود: با کار کارمندی نمی‌شود تحقیق کرد و حال که ما هر چه فارغ التحصیل دانشگاه داریم علاقمندند که در تهران کار کنند که ما ظرفیت محدودی در این رابطه داریم.

عباسی در ارتباط با نشست تهران در ۱+۵ در بغداد اظهار داشت: من هنوز اطلاعات کافی ندارم چون موفق نشدم آقای جلیلی را ببنیم اما چنین نتیجه‌ای قابل پیش بینی بود ما یک حقوق هسته‌ای داریم و متاسفانه کشورهایی که مقابل ما نشسته‌اند می‌گویند که انرژی هسته‌ای نداشته باشید من قبلا نیز گفته‌ام که مگر می‌شود با تغییر رژیم نیاز کشور به انرژی تغییر کند که این‌ها از ۳۳ سال قبل این مساله را تا به امروز تکرار می‌کنند.

وی گفت: ما تا سال ۱۴۱۰ حداقل ۱۰ هزار مگاوات برق نیاز داریم و بخش اعظمی از این برق سهم انرژی هسته‌ای است که باید از این طریق غنی شود.

عباسی افزود: این‌ها می‌گویند که هسته‌ای نداشته باشید و اگر عقب نشینی کنیم کم کم ما را به عقب‌تر می‌فرستند و اگر در پزشکی هم بخواهیم مطالعه کنیم تا پیشرفت کنیم ممکن است مدعی شوند که شما می‌خواهید که سلاح‌های میکروبی تولید کنید.

وی در ارتباط با پیشرفت مذاکرات در ارتباط با مساله هسته‌ای ایران گفت: این‌ها پیش از این می‌گفتند که انرژی هسته‌ای نداشته باشید اما امروز می‌گویند که با غنای ۳ ونیم تا ۵ درصد داشته باشید اما ما معتقدیم که این کشور‌ها حق ندارند در مقابل ایران بایستند این‌ها به تعهدات خود هیچ‌گاه عمل نکردند و وقتی بنا بود با غنای ۲۰ درصد در اختیار ایران قرار دهند و ندادند ما خودمان تولید کردیم.

کد خبر 172087
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز