زهرا ابراهیمی: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه نشست خود را درمورد موضوع هسته ای ایران و کره شمالی در وین آغاز کرد.

در نشست روز سه‌شنبه ، البرادعی گزارش خود را درباره اطاعت ایران از قطعنامه 1737 و کاهش 50 درصدی کمکهای فنی آژانس به ایران ارائه  می‌دهد. 

همزمان با این نشست وزیران خارجه  اتحادیه اروپا نیز درباره پرونده هسته‌ای ایران به بحث و تبادل نظر پرداختند.

اگر دیپلماتهای عالیرتبه پنج کشور دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان در مورد مفاد قطعنامه بعدی راجع به پرونده هسته‌ای ایران به توافق برسند شورای امنیت هفته آینده جلسه خود را برای بررسی دوباره موضوع تشکیل خواهد داد.

دیپلمات‌های عالی رتبه پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به همراه آلمان  برای رسیدن به توافق در مورد تحریم‌های جدید علیه ایران به دلیل عدم توقف غنی سازی اورانیوم شنبه گذشته از طریق ویدیو کنفرانس با یکدیگر گفت و گو کردند.

پیش از این جلسه  وزیران خارجه این شش کشور روز پنج شنبه گذشته  در یک گفت وگوی دو ساعته تلفنی در مورد جزییاتی همچون اینکه چه موادی می تواند در قطعنامه تحریم قرار بگیرد به تبادل نظر پرداختند. 

آنان دوشنبه هم به این  گفت وگوی تلفنی ادامه دادند.  شش کشور یاد شده گفته اند که به سرعت برای قوی تر کردن تحریم‌ها تلاش خواهند کرد. این تصمیم پس از گزارش هفته گذشته البرادعی دبیرکل  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفت که در آن اشاره شده که ایران به جای تعلیق غنی سازی گسترش  داده است.

تلاش‌های دیپلمات‌های غربی برای رسیدن به توافق برای تحریم ایران درحالی صورت می‌گیرد که محمود احمدی نژاد به عربستان  رفت  تا در خصوص مسائل منطقه ای با امیرعبدالله گفت وگو کند.

بحث بر سر تحریم ایران درحالی ادامه دارد که روزجمعه وزیر امورخارجه فرانسه گفت که کشورهای «1+5» با چارچوب قطعنامه جدید شورای امنیت علیه ایران موافقت کرده اند. فیلیپ دوست بلازی وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که قطعنامه جدید براساس بند 41 فصل 7منشور سازمان ملل شکل می‌گیرد، که شامل به کارگیری تمام اقدامات لازم به غیر از گزینه‌ی نظامی، برای اجرای قطعنامه  و  بازتاب دهنده  روح قطعنامه‌ 1737است.

پیش‌بینی می‌شود قطعنامه‌ جدید، تحریم‌ها علیه ایران را گسترده تر کرده و بربخش‌هایی از قطعنامه 1737، تاکید نموده و اشخاص وشرکت‌های بیشتری را به فهرست  قبلی تحریم بیافزاید.

دستیار خاویر سولانا رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هم روز پنج شنبه گفته است در مورد اینکه کشورهای اروپایی تا چه حد در مورد تحریم کردن ایران به پیش خواهند رفت محدودیت‌هایی وجود دارد.

انالیسا گیانلا، نماینده خاویرسولانا درزمینه سلاح‌های کشتار جمعی وعدم تکثیرسلاح‌های اتمی گفته است که تحریم‌های کمیته پارلمانی اتحادیه اروپا ازآنچه درشورای امنیت سازمان ملل توافق شده  سخت تر است.

او همچنین گفته است، نمی‌تواند انتظار داشته باشد که کشورهای اروپایی قراردادهای خود را درزمینه‌هایی که هیچ ربطی به سلاح اتمی ویا موشک ندارد باطل کنند.

در همین رابطه  جواد وعیدی، معاون امنیت بین‌الملل شورای عالی امنیت ملی، گفت : «آمریکا در مسیر محروم کردن ایران از انرژی هسته‌ای کاملا جدی است و برای مقابله با ایران از همه ابزارهای خود استفاده می‌کند.

آمریکا با برنامه هسته‌ای ایران مخالف بوده و هست، اما آنچه مربوط به ایران می‌شود این است که ما همچنان بر حق خود در دستیابی به دانش هسته‌ای اصرار داریم. ایران تا هنگامی که برنامه‌ای برای تولید بمب اتمی ندارد کاملا قانونی و به حق می‌تواند براساس پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه دهد.»

بر سر میز مذاکره؟

در کنار مذاکراتی که درباره برنامه هسته‌ای ایران در جریان  است،   قرار است ایران در مذاکره کشورهای همسایه عراق که در آن آمریکا و انگلیس نیز حضور خواهند داشت، شرکت کند.

امریکا و عراق در نظر دارند تا کنفرانسی منطقه ای در جهت تحکیم امنیت عراق با حضور همسایگان عراق و از جمله ایران و سوریه برگزار کنند. دولت بوش به دلیل انتقادهای شدید دمکراتها پذیرفته‌است با تغییر سیاست خود، آن هم در زمان ریاست جمهوری بوش، این کنفرانس را در عراق برپا کند.

دیپلماسی امریکا با تصمیم فعلی خود مبنی بر اینکه با مقامات ایرانی به دور یک میز بنشیند، بسیار غیرمنتظره عمل کرد، به ویژه اینکه در هفته‌های اخیر لحن شدیدی نسبت به ایران اتخاذ کرده بود.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه ایالات متحده، سه شنبه گذشته  در کنگره امریکا مشارکت این کشور را در دو کنفرانس بین‌المللی سازماندهی شده توسط دولت عراق مطرح کرد. در اولین کنفرانس که در روز 10 مارس در بغداد برگزار خواهد شد، سفرای تمامی کشورهای هم مرز با عراق ( مانند ایران)، به اضافه مصر و پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل حضور خواهند داشت.

در نشست بعدی که در ماه آوریل و در یکی از کشورهای منطقه پیش‌بینی شده، رؤسای دیپلماسی همین کشورها به اضافه گروه هشت( جی 8 ) حضور خواهند داشت. در کنفرانس دوم، کاندولیزا رایس برای اولین بار در کنار همتاهای ایرانی و سوری خود (منوچهر متکی و ولید معلم) خواهد نشست.

البته برخی خبرهای غیررسمی که از منابع موثق شنیده شده  حاکی از آن است که احتمالا کنفرانس دوم در سطح معاونان وزیر برگزار می‌شود و نه وزرای امور خارجه.

آخرین دیداری که در این سطح میان ایران و امریکا برگزار شد و کاملا غیررسمی بود، در سال 2004 و در شرم الشیخ (مصر)  بود، در آن زمان، کالین پاول، وزیر امور خارجه وقت امریکا، و کمال خرازی همتای ایرانی او، در کنار یکدیگر حضور داشتند. این بار، وزارت امور خارجه امریکا تمایل بسیار بیشتری نسبت به مذاکره با تهران نشان می دهد.

البته نباید فراموش کرد که گفتگوی بدون پیش شرط اهمیت بسیار زیادی دارد. کاندولیزا رایس از مدت‌ها پیش به مقامات ایرانی وعده داده که در صورت تعلیق فعالیت‌های غنی سازی مطابق با قطعنامه‌های سازمان ملل، با ایران به مذاکره خواهد پرداخت.

شان مک کورماک در این رابطه می گوید: "این شرایط همچنان بر قوت خود باقی است." واشنگتن دیروز مذاکراتی را با شرکای خود و به هدف تشدید تحریم‌ها علیه ایران آغاز کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در ادامه می‌افزاید: «در سیاست ما تغییری حاصل نشده است.»

کد خبر 17194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز