همشهری آنلاین: قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی با اشاره به اینکه برای رسیدن به تمدن قرآنی باید حرکت را از دانشگاه‌ها شروع کرد گفت: برای رسیدن به این هدف نیاز به تعامل بیشتر قرآن و دانشگاه احساس می‌شود.

قرآن

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) به جشنواره قرآنی دانشجویان علوم پزشکی، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی، در مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره قرآنی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با بیان این مطلب گفت: یکی از فعال‌ترین و پرکارترین مراکز قرآنی کشور دانشگاه علوم پزشکی است و سایر دانشگاه‌ها باید از این دانشگاه الگوگیری کنند.

وی در ادامه افزود: معلمی شغل انبیاست و کسی که امروزه چیزی از قرآن می‌داند دانش‌آموز مکتب خداست؛ زیرا معلم بزرگ این مکتب اوست. هر کس دارای دو نوع خلقت است یکی خلقت دنیایی و دیگری خلقت قرآنی و هر کس که به دنیا می‌آید هم‌زمان خلقت قرآنی دارد و اگر در وجود او سیر کنیم به این موضوع پی خواهیم برد. خواندن و ذکر قرآن فقط برای یادآوری قرآن است که به دلیل فراموشی انسان از یاد برده می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی در ادامه با طرح این سؤال که چه باید کرد تا دانشگاه‌هایمان در حوزه تمدن‌‌سازی حضوری فعال داشته باشند؟ عنوان کرد: رمز اصلی تمدن‌سازی در تاریخ جدید ما این است که دانشگاه‌ها با قدم نهادن در مسیر تمدن‌سازی نقش خودشان را ایفا کنند.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به بیداری اسلامی اشاره کرد و گفت: بیداری اسلامی که در جهان امروز اتفاق افتاده است نقطه روشنی برای حرکت به سمت تمدن اسلامی است که باید اصول و مبنایش را از قرآن بگیرد. ما در هر علم و حوزه‌ای که فعالیت داریم باید مبانی آن را از قرآن بگیریم و در به‌وجود آوردن تمدن اسلامی به کار بریم.

وی خاطرنشان کرد: در جامعه قرآنی حق حیات موحدانه و عالمانه مهم‌ترین حق در زندگی فرد است و این حق زمانی احراز می‌شود که زندگی موحدانه و عالمانه داشته باشیم.

حجت الاسلام محمدی افزود: بی‌تعادلی در دین برابر با جهالت است و تمام تفاوت‌ها و گوناگونی‌هایی که در آفرینش به چشم می‌خورد برای تعادل است. باید توجه به زندگی دنیا در کنار توجه به آخرت باشد، از آن جمله است که در قرآن به‌شدت بر نظام طبیعت تأکید شده است، زمانی انسان می‌تواند در تراز انسانی که در قرآن ویژگی‌هایش آمده است قرار گیرد که بتواند به نهایت پیشرفت و کمال برسد.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: بین قرآن و دانشگاه باید تعامل ویژه‌ای وجود داشته باشد. باید منتهای تلاش ما به سمت توسعه فرهنگ قرآنی باشد و باید این نکته را نیز در نظر داشت که هر توسعه کمی سبب توسعه فرهنگی نمی‌شود.

وی افزود: یکی از عوامل حرکت به سمت توسعه فرهنگی قرآن، شناخت قرآن، رشد ایمان به قرآن و رفتار قرآنی است که بعد از ایمان به خدا و پیامبر(ص) به آن اشاره شده است. حضور قرآن در رفتار فردی و اجتماعی باید وجود داشته باشد پس ایمان و عمل لازمه توسعه فرهنگ قرآنی است.

حجت الاسلام حمید محمدی تصریح کرد: نخبگان و دانشمندان ما مسئولیت دارند مؤلفه‌های فرهنگ قرآنی را از قرآن شناسایی و استخراج کنند و این مؤلفه‌ها را به مردم بشناسانند. قرآن در رشد مادی و معنوی انسان موثر است و در قرآن به رشد مادی نیز توصیه‌های زیادی شده است البته در کنار رشد معنوی.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: نظام فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ما برگرفته از قرآن است و همواره با بهره‌گیری از قرآن می‌توان آن را به حد عالی خود رساند. رشد معنوی نیز مهم‌ترین شاخص فرهنگ قرآنی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد که داشتن قرآن نعمتی بی‌بدیل است که باید دستورات آن را به مرحله اجرایی در آورد.

کد خبر 171864
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز