همشهری آنلاین – شهره فرجی: در زمان امتحانات بسیاری از دانش‌آموزان زمان زیادی را برای مطالعه درس‌هایشان اختصاص داده و تا دیر وقت شب نیز بیدار می‌مانند. در این زمان مصرف غذاهای تقویت کننده مغز، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

تغذیه و امتحانات

در این‌ بخش به چند توصیه تغذیه‌ای برای تقویت مغز می‌پردازیم:

• غذا را در وعده‌های زیاد و در هر وعده به مقدار کم بخورید.

• از گرم کردن مجدد غذا بپرهیزید چرا که با این کار غذا مواد مغذی خود را از دست داده و ترکیبات گوگردی نامطبوعی آزاد خواهد شد که ممکن است منجر به تولید گاز شود.

• به دانش‌آموزان میوه‌ و سبزی‌جات آبدار بدهید تا بدنشان به اندازه کافی مرطوب و همچنین سرشار از مواد مغذی شود و به این ترتیب از خواب‌آلودگی آن‌ها پس از هر وعده غذایی پیشگیری شود. ( برای مثال به آن‌ها برای میوه‌جات ظرف میوه‌ای بدهید که در آن مقداری هندوانه،‌ خربزه، توت‌فرنگی و پرتقال و برای سبزی‌جات نیز ظرف سالادی حاوی مقداری خیار، گوجه‌فرنگی و کاهو بدهید).

• مصرف بادام،گردو و تخمه کدو به تقویت مغز و تمرکز، کمک خوبی خواهد کرد.

• مصرف سبزی‌جات نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی، موجب سستی و خواب‌آلودگی خواهند شد پس از مصرف آن‌ها دوری کنید.

• مصرف سبزی‌جات سبک برای تقویت مغز مفید است.

• به جای سمبوسه و انواع برگرها، از گردو،‌ تخمه کدو و بادام استفاده کنید.

• به جای نوشابه‌های گازدار،‌از نوشیدنی میوه‌جات تازه و میلک شیک‌ها مصرف کنید.

• سالاد را به قطعات درشت تهیه کنید چرا که خرد کردن آن به قطعات ریز موجب از دست دادن مواد مغذی آن می‌شود.

• از غذاهای سرخ شده و نیز تصفیه شده مانند نان‌های سفید خودداری کرده چرا که شما را سست و خواب‌آلود می‌کند.

• مصرف ید نقش مهمی در تقویت مغز دارد. نمک یددار بخورید.

• از مصرف بیش از اندازه چای و قهوه دوری کرده چرا که موجب اسیدی شدن معده و سوزش آن می‌شود.

• با نوشیدن مقدار زیادی آب و آب‌میوه‌های تازه بدن خود را مرطوب نگه ‌دارید. داشتن خواب خوب و راحت قبل از امتحان از اهمیت خاصی برخوردار است. سعی کنید شاد باشید و در زمان استراحت ما بین مطالعه، به یک موسیقی آرام‌بخش گوش کنید.

• ا زمصرف برگرها،‌ انواع پیتزا، نوشابه‌های گازدار، گوشت قرمز و غذاهای سرخ شده دوری کنید.

• هر لقمه غذا را کوچک برداشته و آن را به آرامی بجوید.

www.idiva.com

کد خبر 171541

برچسب‌ها