مرجان دستانی: بسیاری از خانواده‌ها با وجود تمایل و حتی تلاش زیاد از آنجا که شیوه درست کمک به فرزندان خود در ایام امتحانات رانمی دانند دچار آشفتگی و سردرگمی شده وبعضا به اضطراب فرزندان خود در این ایام دامن می‌زنند.

این گزارش تلاش می‌کند با ارائه راهکار‌هایی ساده به برنامه ریزی خانواده هابرای فصل امتحانات کمک کند.

1. دانش آموزان را به مطالعه بیشتر تشویق کنید.
درصورتی که دانش آموز زرنگ است، ارزش فرصت باقی مانده و استفاده بیشتر از آن را توصیه کنید.

درصورتی که دانش آموز ضعیف و کم کار است، نور امید را در دل او روشن کنید. نتیجه را از او نخواهید، فقط بخواهید بیشتر تلاش کند. برای او نمونه‌هایی از افرادی که کم کار بودند بعد با تلاش بیشتر موفق شدند را مثال بیاورید.

2. شرایط مناسب را برای درس خواندن فرزندان فراهم کنید. حتی المقدور اتاق مناسب در اختیار او قرار دهید. اگر امکان دارد از وسایل صوتی و تصویری در این روزها کمتر استفاده کنید و صدای آنها را حتی المقدور کمتر کنید.

3. فضای خانه را شاد کنید. از وسایل و بحث‌های اختلاف انگیز بپرهیزید. اختلاف‌های را جلوی بچه‌ها مطرح نکنید، بلند صحبت نکنید و بقیه را نیز تشویق کنید که آرام و دلنشین صحبت کنند.

4. از اضطراب خود بکاهید و آن را به فرزندانتان منتقل نکنید. به دانش آموزان خود تفهیم کنید که امتحان  یا کنکور نیز یک مرحله آموزشی و جزئی از زندگی تحصیلی آنهاست و هدف نهایی نیست.

5. لباس‌هایی با رنگ‌های آرامش بخش- مثلا آبی آسمانی-  بیشتر استفاده کنید.

6. در این روزهای آخر، از مهمانی رفتن و پذیرفتن مهمان خودداری کنید و به نحو محترمانه و مودبانه آن را به روزهای بعد از امتحان موکول کنید.

7. سعی کنید وعده‌های غذایی (صبحانه، نهار، شام) را هر چه بیشتر در کنار هم باشید و وقت غذا خوردن را طوری تنظیم کنید که وقت دانش آموزانتان گرفته نشود. زمان مناسب سرو غذا را با آنها هماهنگ کنید.

8. مواد غذایی این روزها را غنی‌تر کنید و از پختن غذاهای چرب و سنگین به‌خصوص در شام بپرهیزید و از غذاهای مانده و دوباره گرم کردن غذاهای نامطمئن بپرهیزید.

میوه و مواد قندی بیشتری در اختیار دانش آموزان قرار دهید.دانش آموزان را به خوردن صبحانه غنی تشویق کنید.چون مطالعه انرژی بر است، در هنگام مطالعه خوراکی‌های مناسب در اختیار آنها قرار دهید. در مدرسه نیز خوراکی‌های مناسب جهت میان وعده‌های غذای اصلی در اختیار دانش آموزان قرار دهید.

9. استراحت: به‌طور کلی قبل و بعد از مطالعه یا کارهای ذهنی باید مدتی استراحت کرد. استراحت نه به معنای خوابیدن، بلکه منظور  انجام ندادن کار و فعالیت ذهنی برای مدت کوتاهی است.

10. تلقین مثبت به فرزندانتان: هر چه بیشتر به آنها اعتماد داشته باشید و تلقین مثبت کنید، آنها را به کار و تفکر بیشتر وا می‌دارید.

کد خبر 52749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز