همشهری آنلاین: یک کارشناس تغذیه گفت: در شب قبل از امتحان بهتر است از دمنوش رقیق "عسل و نعنا" به جای کافئین به منظور افزایش هوشیاری استفاده کرد.

مریم شیرمستی در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر ارتباط مستقیم تغذیه بر عملکرد حافظه افراد، گفت: لازم است در ایام امتحانات دانش آموزان و دانشجویان رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنند تا بتوانند از حافظه خود حداکثر استفاده را داشته باشند.

وی استفاده از غذاهای پرحجم، چرب و نفاخ را برای ایام امتحانات نامناسب دانست و افزود: این غذاها مدت بیشتری در معده باقی می‌مانند که این امر خونرسانی به سایر قسمت‌های بدن از جمله سلول‌های مغزی را کاهش می‌دهد و خواب آلودگی را نیز در پی خواهد داشت.

شیرمستی غذاهای سرخ کردنی، فست فود، کله پاچه و ... را از جمله این غذاها دانست که مصرف آنها برای ایام امتحانات مناسب نیست.

این کارشناس تغذیه معتقد است: استفاده از غذا در ایام امتحانات باید در وعده‌های متعدد و با حجم کمتری در هر وعده باشد تا قندخون فرد نیز در طی روز و زمان درس خواندن متعادل بماند.

وی ادامه داد: در ایام امتحانات لازم است به منظور جلوگیری از افت فشار خون، آب کافی به بدن فرد برسد و همچنین از بروز گرسنگی پیشگیری شود.

این کارشناس تغذیه خواب کافی را نیز از دیگر اصول مهمی عنوان کرد که افراد باید در ایام امتحانات مد نظر داشته باشند و در خصوص کسانی که شب قبل از امتحان برای بیدار ماندن طولانی از کافئین استفاده می‌کنند، تاکید کرد: مصرف این مواد ممکن است در کوتاه مدت تا حدی توان جسمی افراد را بالا ببرد اما به مرور باعث افت عملکرد سلول‌های مغزی خواهد شد.

دم نوش رقیق نعنا و عسل توصیه شیرمستی برای افزایش هوشیاری در ایام امتحانات بود که اثر دائمی‌تری بر سلول‌های مغزی دارد.

وی گفت: استفاده از سیب قرمز و فلفل سیاه نیز در ایام امتحانات برای بهبود عملکرد حافظه مفید است.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اهمیت وعده صبحانه قبل از امتحان نیز، خاطرنشان کرد: استفاده از شیره خرما و انگور، عسل، حلواشکری یا یک بشقاب فرنی همراه با بادام پودر شده برای این وعده مناسب است.

شیرمستی یادآوری کرد: یک لیوان آب میوه طبیعی و لقمه نان و پنیر و گردو نیز برای وعده صبحانه قبل از امتحان مفید است.

وی در پایان تصریح کرد: استفاده از مواد غذایی چرب از جمله کره و خامه برای وعده صبحانه قبل از امتحان توصیه نمی‌شود.

کد خبر 245404
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز