همشهری آنلاین: یک کارشناس تغذیه توصیه کرد: بهتر است دانش آموزان و دانشجویان در ایام امتحان ظرفی حاوی گردو، بادام، خرما و ... روی میز مطالعه قرار داده و به عنوان میان وعده به جای مواد غیرمفید از جمله پفک از آن استفاده کنند.

  چه نوعی تغذیه‌ای برای ایام امتحانات مناسب‌تر است؟

مسعود نصیری در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در ایام امتحانات استرس دانش‌آموزان و دانشجویان افزایش می‌یابد، افزود: بهتر است در این ایام از مواد غذایی که در بهینه سازی شرایط بدن، کنترل سیستم ایمنی و مهار استرس نقش دارند بیشتر استفاده شود.

وی همچنین بر نقش حافظه و ضرورت تقویت آن در ایام امتحانات تاکید کرد و ادامه داد: امتحان ارتباط مستقیمی با حافظه کوتاه مدت فرد دارد و تقویت این حافظه عملکرد را در زمان امتحان بهبود می‌بخشد.

این کارشناس تغذیه برخی اسیدهای چرب از جمله لینولئیک اسید را از جمله مواد مورد نیاز برای تغذیه مغز دانست که خود بدن توانایی ساخت آنها را ندارد و باید از بیرون بدن تامین شود.

نصیری دانه‌ها خصوصا بادام و گردو و همچنین روغن ماهی را منبع غنی این اسیدهای چرب دانست که برای تقویت مغز ضروری هستند.

به گفته وی پتاسیم و قند نیز از دیگر مواد مورد نیاز برای تقویت حافظه و عملکرد مغز است که برای تامین کربوهیدرات مناسب باید از نان‌های کامل یا سبوس دار و یا بیسکویت حاوی آردهای کامل استفاده کرد.

این کارشناس تغذیه موز، خرما و آب پرتقال طبیعی را نیز از منابع مهم تامین پتاسیم بدن عنوان کرد که مصرف آن خصوصا برای وعده صبحانه در ایام امتحانات توصیه می‌شود.

وی مصرف میوه و سبزیجات را نیز طی روز ضروری دانست و خاطرنشان کرد: کلم بروکلی به صورت پخته منبع غنی منیزیم است که برای حفظ تعادل انرژی در ایام امتحانات مفید است.

این کارشناس تغذیه معتقد است: استفاده از قهوه و نسکافه برای شب امتحان تنها در حدی که به هوشیاری فرد کمک کند نه اینکه مانع خواب شود منعی ندارد اما باید به صورت رقیق و آن هم برای افراد بالای 10 سال استفاده شود.

نصیری در پایان توصیه کرد: می‌توان برای افزایش هوشیاری از یک فنجان دم نوش چای سبز نیز استفاده کرد.

کد خبر 245161
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز