چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک متخصص تغذیه با بیان اینکه استفاده از خوراکی‌های بسیار شیرین چون کشمش، خرما، توت و انجیر در زمانی که وعده‌ غذایی مصرف نشده، بویژه هنگام صبح که فرد ناشتا است به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، گفت: استفاده از شیرینی‌ها را باید به بعد از صرف غذا موکول کرد.

دکتر محمدرضا وفا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به قرار گرفتن در آستانه برگزاری کنکور سراسری و همچنین سپری شدن ایام امتحانات برای دانشجویان به ارائه نکات تغذیه‌ای ضروری برای گذراندن هر چه بهتر این روزها پرداخت و گفت: در این میان پیروی از یک الگوی تغذیه‌ای سالم بیش از پیش ضروری است.

وی ادامه داد:‌ این افراد سعی کنند 5 تا 6 میان وعده‌ی غذایی داشته باشند و این‌گونه نباشد که یک وعده را حذف کنند و به جای آن در یک وعده دیگر بر حجم مواد غذایی مصرفی خود بیفزایند و پرخوری کنند. باید توجه داشت که پرخوری فرد را دچار مشکلات گوارشی و متابولیکی می‌نماید.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تاکید بر گنجاندن مواد غذایی از هر چهار گروه اصلی هرم غذایی شامل شیر و لبنیات، نان و غلات، سبزی‌ها و گوشت‌ها و مواد پروتئینی، در برنامه غذایی روزانه گفت: استفاده از نان و غلات سبوس‌دار چون نان‌های سنگک و تافتون بر نان‌های لواش، باگت و فرانسوی ترجیح دارند. همچنین استفاده روزانه از سبزی‌ها و میوه‌های تازه و سالم لازم است. انواع گوشت‌ها نظیر گوشت قرمز، سفید، ماهی و میگو را نیز در صورت امکان به صورت آب‌پز و کبابی مورد استفاده قرار داده و از مصرف غذاهای سرخ شده و تحت فرآیند قرار گرفته چون کنسروها اجتناب نمایید. پنیر، تخم‌مرغ و مغز دانه‌ها نیز در گروه چهارم قرار می‌گیرند که استفاده از آنها نیز مجاز و لازم است.

آب، بهترین نوشیدنی است

دکتر وفا در ادامه با اشاره به ضرورت استفاده کافی از مایعات و نوشیدنی‌ها در روزهای گرم سال، گفت: آب، بهترین نوشیدنی است. چای، قهوه و نسکافه را نباید بیش از حد معمول مورد استفاده قرار دارد، زیرا مضر هستند و باعث دفع آب از بدن می‌شوند، بویژه مصرف بیش از حد آنها می‌تواند اختلالات آب و الکترولیت‌ را به دنبال داشته باشد و همان منجر به هیدروپتاسیم و کم‌آبی بدن شود و در نهایت بر روی عملکرد جسمی و ذهنی فرد اثر منفی بگذارد.

مصرف یک لیوان شیر ولرم قبل از خواب آرام بخش است

رییس سابق انجمن علمی تغذیه ایران با بیان اینکه نوشیدن یک لیوان شیر ولرم یا گرم به این علت که تولید سروتونین می‌کند، می‌تواند موجب آرامش شود، گفت: برخی میوه‌ها نظیر موز و انگور نیز همین خاصیت را دارند. استفاده از یک لیوان شیر ولرم در شب امتحان می‌تواند در حفظ آرامش و داشتن یک خواب خوب کمک‌ کند.

اگر ناشتا هستید، به هیچ وجه از خوراکی های شیرین چون خرما استفاده نکنید

این متخصص تغذیه در ادامه با بیان اینکه استفاده از خوراکی‌های بسیار شیرین چون کشمش، خرما، توت و انجیر زمانی که وعده‌ غذایی مصرف نشده و فرد ناشتا است، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، گفت: استفاده از شیرینی‌ها را باید به بعد از صرف غذا موکول کرد.

دکتر وفا، ضمن اشاره به اینکه تمامی ویتامین‌ و مکمل‌های لازم برای بدن در گروه‌های مختلف غذایی پراکنده‌اند، عنوان کرد: اگر یک فرد در طی روز شیر، دوغ و سایر مشتقات شیر را استفاده نکند، حتی اگر چندین برابر از سایر گروه‌های غذایی استفاده کرده باشد، کلسیم مورد نیاز بدنش تامین نمی‌شود.

مصرف ماکارونی سبوس‌دار در شب امتحان مشکلی ندارد

وی در پاسخ به این که آیا استفاده از ماکارونی شب قبل کنکور توصیه می‌شود، گفت: مسلما ماکارونی سبوس‌دار که در گروه غلات قرار می گیرد می‌تواند به عنوان یک آیتم از گروه نان و غلات و به عنوان یک وعده غذایی مناسب مورد استفاده قرار بگیرد و مشکلی در رابطه با آن وجود ندارد.

صبحانه نخورده سر جلسه امتحان نروید

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ضمن تاکید بر مصرف صبحانه قبل از حضور در جلسه امتحان، گفت: وعده غذایی صبحانه بسیار مورد اهمیت است. داوطلبان کنکور سعی می‌کنند شب را زودتر بخوابند و صبح وقت کافی برای مصرف یک صبحانه کامل را داشته باشند. نان و پنیر و گردو همراه با خیار و گوجه فرنگی و یا تخم ‌مرغ آب‌پز (یا نیمرویی که کم روغن باشد) همراه با کمی خیار و گوجه‌فرنگی، همچنین مصرف یک لیوان شیر گرم می‌توانند کمک کنند ‌تا فرد آرامش نسبی خوبی داشته باشد.

دکتر وفا در خاتمه اضافه کرد: آجیل و خشکبار می‌توانند به عنوان یک میان وعده مناسب در جلسه آزمون مورد استفاده قرار بگیرد به شرط آن که کهنه و شور نباشد و در مصرف آن افراط نشود.

کد خبر 175412
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز