گروه شهری: تجهیزات مورد نیاز واگن‌های مترو که آذرماه سال قبل وارد گمرک شده بودند، به دلیل تامین نشدن بخشی از اعتبارات لازم همچنان ترخیص نشده و همین عامل نیز موجب کمبود قطار در خطوط مترو در نتیجه ازدحام مسافران شده است.

این در حالی است که کارشناسان مترو بارها مطرح کرده‌اند که در صورت تحقق اعتبارات مورد نیاز مترو در زمان مقرر، می‌توان ظرفیت مسافران مترو را به دو برابر و حدود 4میلیون نفر در روز افزایش داد. با وجود این جدیدترین اخبار از روند ترخیص واگن‌های مترو و تجهیزات مربوط به آنها که چندین ماه است در گمرک خاک می‌خورند نشان می‌دهد که گویا هنوز خبری از اعتبارات لازم برای ترخیص این تجهیزات نیست.

این خبر را روز گذشته مدیر عامل شرکت واگن‌سازی تهران اعلام کرد. به گفته عبدالرضا شاملو، در حال حاضر 55 میلیارد تومان اعتبار دیگر برای هزینه‌های جانبی ترخیص واگن‌ها، انتقال به تهران و تبدیل آن به قطارهای جدید مورد نیاز است که به دلیل کمبود بودجه تامین نشده است. وی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نخستین محموله در گمرک مانده 20 مرداد ماه سال گذشته وارد گمرک شده است، افزود: به تدریج چند محموله دیگر نیز وارد گمرک شد و به این ترتیب هم اکنون تجهیزات 15 قطار مترو و 8 قطار دوطبقه خط 5 در گمرک است.

وی با بیان اینکه برای حل مشکلات بانکی مربوط به ترخیص واگن‌ها نیازمند 80 میلیارد تومان اعتبار بودیم، گفت: شهرداری تهران همکاری لازم را برای تامین این اعتبار و حل مشکلات بانکی انجام داد، اما برای پرداخت هزینه حمل دریایی، مالیات بر ارزش افزوده و دیگر هزینه‌های جانبی و رسیدن واگن‌ها به تهران و در نهایت تبدیل این تجهیزات به قطارهای مترو، 55 میلیارد تومان اعتبار دیگر لازم است.

مدیر عامل شرکت واگن سازی تهران با بیان اینکه از زمان ترخیص حدود 2 هفته زمان لازم است تا نخستین قطار به ناوگان متروی تهران تحویل شود، تصریح کرد: برابر برنامه‌ریزی انجام شده، ظرف5.2ماه قرار است 10 قطار مترو به ناوگان قطار شهری تهران افزوده شود. شاملو در خصوص اظهاراتی مبنی بر متروکه شدن تجهیزات در گمرک مانده واگن‌ها نیز گفت: به هر حال در طول مدت زمانی که این تجهیزات در گمرک مانده است لطماتی به برخی از این تجهیزات وارد شده که باید با صرف هزینه و کار جبران شود. وی در پاسخ به اینکه آیا شرکت واگن سازی تهران در مدت ترخیص نشدن تجهیزات مربوط به قطارهای جدید فعال نیست؟ اظهار کرد: در این مدت بخش‌هایی از واگن سازی تهران به حالت نیمه تعطیل در می‌آید.

این در حالی است که هفته گذشته نیز معاون مالی و اداری شهردار تهران با حضور در جلسه علنی شورای شهر درباره اعتبارات مورد نیاز برای ترخیص واگن‌های مترو گفت: هم‌اکنون با مشکل ترخیص واگن‌های مترو مواجهیم که نیاز به 600 میلیارد تومان اعتبار دارد که شهرداری ناچار شده است 450 میلیون یورو ال‌سی باز کند که نصف این رقم در تعهد دولت محترم بود. حسین محمد پورزرندی ادامه داد: بالغ بر 150 بار به بانک عامل مراجعه کردم نهایتا ما متعهد به پرداخت سهم دولت شدیم تا بتوانیم تجهیزات مترو را از گمرک ترخیص کنیم.

معاون مالی و اداری شهردار درباره نحوه تامین اعتبار برای تامین هزینه ترخیص واگن‌های مترو گفت: شهرداری از محل فروش املاکش، ارائه انواع تضمین‌نامه، گرو گذاشتن چک مشتریان و... موفق شده بخشی از اعتبارات را تامین کند، اما هنوز برای 300میلیارد تومان سهم دولت باید تعیین تکلیف انجام شود.

به گفته کارشناسان مترو، ناوگان حمل و نقل ریلی درون شهری پایتخت قادر است روزانه 4 میلیون نفر مسافر را جا به جا کند اما این میزان به دلیل کمبود قطار و دیگر تجهیزات مورد نیاز مترو که ناشی از تخصیص نیافتن اعتبارات است، محقق نشده است. این در حالی است که طبق آمار به دست آمده با افزایش ظرفیت مسافران مترو به 4 میلیون نفر در روز می‌توان حدود 1850 میلیارد تومان در سال از بابت مصرف سوخت و هدر رفت زمان صرفه‌جویی کرد.

کد خبر 171143
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز