همشهری آنلاین: معاون مالی و اداری شهرداری تهران گفت: مشکل ترخیص واگن‌های مترو یکم خرداد ماه برطرف شد و واگن‌ها به طور کامل ترخیص شدند.

مهر نوشت: حسین محمد پورزرندی با بیان این مطلب افزود: هزینه ترخیص واگن‌های مترو که در گمرک مانده 20 میلیارد تومان نیست بلکه هزینه ترخیص این واگن‌ها 600 میلیارد تومان است که باید نیمی از آن را شهرداری و 50 درصد آن را دولت بپردازد.

معاون شهرداری تهران با اشاره به گشایش ال‌سی ویژه ترخیص واگن‌های مترو اظهار داشت: دراین سال برای ترخیص واگن‌های مترو مبلغ 450 میلیون یورو ال سی بازگشایی شد. در زمان سررسید این اسناد مدیریت شهری 25 درصد از بازگشت اعتبارات را به صورت نقدی به بانک عامل پرداخت می‌کرد اما مجبور بودیم که 75 درصد از 450 میلیون یورو را معوق کنیم؛ چرا که نیمی از سررسیدهای این اسناد برعهده دولت بود اما مسئولان دولتی تمایلی به پرداخت سررسید این فاینانس‌ها نداشتند.

پورزرندی با تاکید بر این که در صورتی که بانک‌های عامل با مدیریت شهری همکاری‌های لازم را داشتند هیچ وقت این واگن‌ها مدت زمان طولانی در گمرک خاک نمی‌خورد، گفت: زمانی که به بانک‌ عامل مراجعه کردیم، آنها انواع درخواست ها و تضمین‌ها را برای رفع مشکلات پیش آمده مطرح کردند به عنوان مثال در ابتدا مطرح شد که این اسناد گشایش پیدا کرده و سررسید‌های آن پرداخت نشده است؛ آنها تاکید کردند که اصلا کاری به عدم پرداخت تعهدات دولت ندارند و اگر واگن می خواهید باید معوقه های این اسناد اعتباری را پرداخت کنید.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران ادامه داد: در نهایت عنوان شد که مدیریت شهری باید 600 میلیارد تومان از اسناد را تعهد کند؛ در همین رابطه ابتدا املاکی را به عنوان این 600 میلیارد تومان به بانک عامل دادیم اما آنها مطرح کردند که ملک نمی خواهند در نتیجه املاک را مبایعه‌نامه کردیم و به بانک دادیم همچنین تعهد کردیم که این املاک را می فروشیم و پول آن را به بانک می‌دهیم.

وی گفت: در ادامه پیگیری های مدیریت شهری، بانک‌ها از ما تضمین نامه دیگری خواستند که اتفاقا در آن قید شده بود که امضای رئیس شورای شهر تهران نیز باید وجود داشته باشد که در نهایت این تضمین نامه توسط شهردار تهران امضا و تایید شد. بانک‌ها عنوان کرده بودند که در این تضمین نامه باید عنوان شود که اگر مدیریت شهری این املاک را نفروخت مبلغ 600 میلیارد تومان از سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده برداشته شود.

پورزرندی افزود: بعد از گذر از این مرحله دوباره بانک‌ها اعلام کردند که تضمین بیشتر 25درصد از چک‌های مشتریان شهرداری تهران نیز باید نزد بانک بماند که بعد مقرر شد که یک چک از سوی شرکت مترو صادر شود که پشت نویسی شده باشد. ما تمام این کارها را انجام دادیم تا واگن‌های مترو از گمرک ترخیص شود آن وقت مسئولان دولتی عنوان می‌کنند که دولت به تعهدات 50 درصدی خود در مقابل مترو عمل کرده است.

معاون شهردار با بیان این که برای ترخیص واگن‌ها 150 بار به بخش های مختلف بانک عامل مراجعه کرده است گفت: در آخرین مرحله مشکلی در شعبه بانک به وجود آمد که با رئیس شعبه به مدیرعامل بانک مراجعه کردیم و مشکل حل شد.

کد خبر 171647
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز