مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

گروه شهری: متروی تهران با 126 کیلومتر شبکه فعلی در حال حاضر روزانه حدود 2 میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند و اگر اعتبارات دولتی متروی تهران به‌طور کامل و در زمان مقرر تخصیص داده می‌شد تعداد مسافران مترو به 4 میلیون نفر در روز می‌رسید.

طبق مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته با افزایش 2 میلیون نفری تعداد مسافران مترو در هر سال می‌توان حدود 36 میلیارد تومان از محل مصرف بنزین در تهران و نیز یکهزار و 824 میلیارد تومان با توجه به کاهش اتلاف وقت و کاهش آلودگی هوا صرفه‌جویی کرد.

این در حالی است که غیر از خسارت‌های وارده به شهر، محقق نشدن اعتبارات مورد نیاز مترو موجب ازدحام مسافران در ایستگاه‌های مترو و قطارها می‌شود که خسارت‌های دیگری را نیز به‌دنبال دارد. توقف طولانی قطارها در خطوط مختلف و ازدحام مسافران که موجب بسته‌نشدن درها می‌شود، از جمله همین خسارت‌هاست.

مسافران مترو هرازگاهی شاهد بروز چنین اتفاقاتی هستند که البته قریب به اتفاق این حوادث نیز ناشی از ازدحام مسافران در ایستگاه‌ها به‌دلیل کمبود قطار است که خود این کمبود هم از نرسیدن اعتبارات مصوب دولتی ناشی می‌شود.

در همین ارتباط حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی، نماینده مردم تهران، ری و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی درباره لزوم توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و خسارت‌های ناشی از توسعه نیافتن آن به همشهری گفت: حمل‌ونقل به‌دلیل اهمیت‌هایی که دارد باید مورد توجه قرار گیرد. نکته اول درباره اهمیت حمل‌ونقل عمومی مربوط به کاهش مصرف سوخت است.

اگر حمل‌ونقل عمومی توسعه یابد به‌طور حتم شهروندان کمتری از خودروهای شخصی استفاده خواهند کرد که همین مسئله نیز کاهش مصرف سوخت، هدر رفت کمتر زمان، آلودگی کمتر هوا و موارد دیگر صرفه‌جویی را به‌دنبال دارد. وی در ادامه افزود: فایده دوم توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی در زمینه کاهش آلودگی هواست.

وی در باره اعتبارات مصوب مجلس برای مترو که از سوی دولت هنوز اجرایی نشده‌اند، تاکید کرد: متاسفانه اعتبار یک میلیارد دلاری مترو برای تهران از سوی رئیس‌جمهور پرداخت نشد. همچنین می‌بینیم که یارانه‌های بلیت مترو و اتوبوسرانی نیز بموقع محقق نمی‌شوند. با توجه به این موارد به‌نظر می‌رسد اگر از سوی مجمع نمایندگان تهران پیگیری جدی درباره اعتبار مترو صورت بگیرد، شاید بتوان کاری انجام داد.

رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس شورای اسلامی نیز درباره توسعه نیافتگی مترو در کلانشهرها و خسارت‌های ناشی از آن به همشهری گفت: توسعه‌نیافتگی حمل‌ونقل عمومی از لحاظ هدر رفت هزینه‌ها و آلایندگی‌هایی که وارد هوای شهر می‌شود و نیز دیگر تاثیرات منفی که بر جامعه دارد، بسیار قابل توجه است.

حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس درباره اعتبار 2 میلیارد دلاری متروی تهران و کلانشهرها نیز که از سوی مجلس مصوب شده ولی در 2 سال گذشته از سوی دولت محقق نشده است، اظهار داشت: راه برای اجرای این قانون باز است و شهرداری‌ها همچنان می‌توانند برای تحقق این بودجه از صندوق توسعه ملی درخواست خود را ارائه دهند. شهرداری‌ها نهاد غیردولتی هستند و می‌توانند این کار را انجام دهند.

همچنین مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون عمران نیز درباره لزوم توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و الزامات قانونی موجود در این زمینه به همشهری گفت: اجرا نشدن قانون حمل‌ونقل عمومی در کشور مشکلات جدی به‌وجود می‌آورد. این در حالی است که در سال 86 قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب شد که طبق این قانون دولت باید سالانه 4هزار میلیارد تومان در بخش حمل‌ونقل درون شهری کشور هزینه کند که اگر این امر محقق شود می‌توان امیدوار بود که کار توسعه مترو بیشتر از این سرعت بگیرد.

کد خبر 170294
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز