گروه بورس: مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران از انجام مذاکرات با یک شرکت معتبر بین‌المللی برای طراحی یک شاخص بین‌المللی برای بورس تهران خبر داد.

حسن قالیباف اصل در گفت‌وگو با همشهری با اعلام این خبر افزود: بورس تهران در طول 2سال گذشته با انعقاد یک قرارداد با شرکت مدیریت فناوری بورس تهران تهیه نرم‌افزار محاسبه شاخص بورس تهران را به این شرکت سپرد؛ هرچند این شرکت با طراحی یک نرم افزار، طرح اولیه را به بورس تهران ارسال کرد اما به‌دلیل وجود ایراد‌هایی، این نرم‌افزار برای رفع ایراد‌ها دوباره به شرکت مدیریت فناوری بورس ارجاع داده شد.

وی با بیان اینکه طراحی این نرم افزار مراحل نهایی طراحی‌اش را سپری می‌کند، افزود: این نرم‌افزار به‌طور خودکار همه شاخص‌های بورس تهران را با ضریب خطای پایین محاسبه می‌کند و این امکان را به بورس تهران می‌دهد که شاخص‌های بورس تهران به شکل منظم‌تر و با ضریب اشتباه کمتر محاسبه و اعلام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا از آذرماه سال1387 تاکنون شاخص قدیمی بورس معروف به شاخص قیمت که با عنوان شاخص کل نمایش داده می‌شد دیگر در بورس نمایش داده نمی‌شود، گفت: بورس تهران مشکلی برای نمایش شاخص قیمت ندارد و پس از طراحی این نرم‌افزار شاخص قیمت بورس تهران هم بار دیگر برای عموم نمایش داده خواهد شد.

قالیباف تاکید کرد: همچنین در نظر داریم با تکمیل این نرم‌افزار شاخص‌های جدیدی نیز برای بازار سهام طراحی کنیم تا این شاخص‌ها بتوانند مبنای تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاران باشند و فضای شفاف‌تری را برای بورس تهران به وجود بیاورند.

معرفی شاخص بین‌المللی

مدیرعامل بورس تهران در ادامه از طراحی شاخص بین‌المللی بورس تهران خبر داد و گفت: ما برای اینکه بتوانیم بورس تهران را در سطح بین‌المللی معرفی کنیم در تلاش برای طراحی یک شاخص بین‌المللی هستیم؛ بر همین اساس از یک سال پیش مذاکراتی با یک مؤسسه معتبر بین‌المللی که بهتر است فعلا نام آن محفوظ بماند، برای طراحی شاخص بین‌المللی بورس تهران انجام شده است که در آینده نزدیک کار طراحی این شاخص به پایان خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه با یک مؤسسه بین‌المللی دیگر نیز برای انتشار این شاخص بین‌المللی در سطح دنیا مذاکراتی انجام شده است، تصریح کرد: نتایج بسیار مطلوبی برای طراحی، محاسبه و انتشار شاخص بین‌المللی بورس به دست آمده و درصورت امضای توافقنامه نهایی، بورس تهران برای نخستین‌بار صاحب شاخص بین‌المللی می‌شود که این کار تا حدود زیادی در جذب سرمایه‌گذاران خارجی مؤثر است.

3 بار مکاتبه با فدراسیون جهانی بورس‌ها

قالیباف در ادامه درباره دلایل تعلیق عضویت ایران از فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار از اکتبر سال گذشته تاکنون گفت: تاکنون 3بار با فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار مکاتبه کرده‌ایم و از این فدراسیون قاطعانه خواسته‌ایم که برمبنای اساسنامه این فدراسیون دلایل تعلیق عضویت ایران را اعلام کند اما دلایلی که تاکنون ارائه شده است جنبه حقوقی ندارد و ما در حال پیگیری حقوقی دلایل تعلیق عضویت ایران از این فدراسیون هستیم. به گفته وی طراحی شاخص بین‌المللی بورس تهران می‌تواند تا حدود زیادی خلأ تعلیق عضویت را در فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار حل کند.

کد خبر 170621
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز