جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۸
۰ نفر

گروه بورس: با تصویب بودجه سال‌جاری از سوی مجلس شورای اسلامی بخش بزرگی از گره‌های ذهنی سهامداران باز شد اما بازار سهام هنوز منتظر نتایج نهایی مذاکرات ایران با گروه5+1و نشست سوم خرداد ماه در بغداد است.

به گزارش همشهری، بورس تهران امسال هم مانند سال‌های گذشته در انتظار تصویب لایحه بودجه سال 91 بود اما تاخیر در تصویب لایحه بودجه اثرات منفی بر بورس تهران گذاشت و موجب نزول شاخص‌های بورس تهران شد. اما نهایتا لایحه بودجه سال ۹۱ پس از ۸ روز و ۱۴ جلسه صبح روز پنجشنبه، در صحن علنی مجلس با سقف ۵۶۶ هزار میلیارد تومان تصویب شد. این قانون اثر مستقیمی بر سهام شرکت‌های بورس دارد و باید دید‌ ارزیابی بازار از قانون بودجه سال‌جاری بر سهام شرکت‌ها چیست.

اما با وجود تصویب لایحه بودجه سال 91، که مدت‌ها سهامداران را معطل خود کرده بود، این روز‌ها سهامداران منتظر نتایج نهایی یک رویداد دیگر نیز هستند که چیزی نیست جز مذاکرات ایران با گروه5+1  بر سرپرونده هسته‌ای. کارشناسان معتقدند که تاخیر در تصویب لایحه بودجه سال 91 و همچنین اختلاف دولت و مجلس بر سر اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها از جمله دلایل نزول شاخص بورس از ابتدای سال تاکنون بوده و این دو رویداد مهم مدت‌هاست که بورس تهران و بازیگران بزرگ بازار را به حالت انفعال فرو برده است اما اگر نتایج نهایی نشست سوم خرداد ایران در بغداد با گروه5+1 بر سر پرونده هسته‌ای امیدوار‌کننده باشد می‌تواند زمینه صعود شاخص‌های بورس را به‌وجود بیاورد. در همین رابطه شهریار شهمیری مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم‌آشنا در گفت‌وگو با همشهری درباره تحولات اخیر بازار گفت:

بازار سهام در هفته‌های اخیر به‌شدت متاثر از شرایط انتظاری بود؛ یعنی اینکه رویداد‌های پیرامون بازار سرمایه‌گذاران را به حالت انفعال و بازار را به حالت انتظار فرو برده بود. وی افزود: بیش از موضوعات مربوط به بودجه سال 91، بازار سهام اکنون در انتظار مشخص شدن نتایج مذاکرات بغداد است و همه سرمایه‌گذاران منتظر روشن شدن نتایج مذاکرات ایران با گروه5+1هستند.

به گفته وی، نتایج این مذکرات به‌طور مستقیم بر قیمت دلار اثر دارد و قیمت دلار نیز بر سهام شرکت‌های صادر‌کننده و وارد‌کننده بورس اثر مستقیم می‌گذارد. وی با بیان اینکه بازار سهام در طول چند هفته گذشته انفعال بیشتری پیدا کرده است تاکید کرد: در روز‌های گذشته حجم معاملات بورس کاهش یافت و میزان عرضه و تقاضای بازار هم کاهش پیدا کرد، چراکه همه منتظر برگزاری این نشست هستند اما اگر نتایج مذاکرات مطلوب باشد، بازار سهام بلافاصله از حالت انفعال خارج می‌شود و به‌نظر می‌رسد شاخص بورس مثبت شود. وی در باره اثر بودجه سال 91 بر سهام شرکت‌ها گفت: به‌نظر می‌رسد موضع مذاکرات5+1برای بازار سهام مهم‌تر است چرا که از قبل بسیاری از شرکت‌ها اثرات بودجه سال 91 را در صورت‌های مالی خود لحاظ کرده بودند.

کد خبر 170914
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز