گروه بورس: یک عضو هیات‌مدیره بورس انرژی آخرین جزئیات از راه‌اندازی بورس انرژی به‌عنوان چهارمین بورس ایران را اعلام کرد و گفت: هیات‌مدیره بورس انرژی امروز برای تعیین ساختمان بورس انرژی و همچنین تعیین مدیرعامل تشکیل جلسه می‌دهد.

به گزارش همشهری، پس از یک دهه تلاش برای انجام معاملات نفت از طریق بورس به‌زودی چهارمین بورس ایران با عنوان بورس انرژی که به معاملات برق، نفت، پتروشیمی و فراورده‌های نفتی اختصاص دارد فعالیت خود را آغاز می‌کند. پس از بورس‌های تهران، فرا بورس و بورس کالای ایران، بورس انرژی ایران چهارمین بورس رسمی کشور محسوب می‌شود. قرار است در فاز اول معاملات برق تولیدی نیروگاه‌های کشور در این بورس فروخته شود و سپس در فاز دوم با همکاری وزارت نفت معاملات نفت خام و فراورده‌های نفتی آغاز شود.

نخستین جلسات هیات‌مدیره این بورس ظرف روز‌های گذشته برگزار شده و قرار است مراحل تهیه ساختمان برای استقرار این بورس و همچنین تعیین مدیرعامل به‌زودی در نشست هیات‌مدیره تعیین تکلیف شود. فعالان بازار سرمایه امیدوارند این بورس تا پایان تابستان فعالیت خود را آغاز کند. در همین رابطه روز گذشته شاهین چراغی عضو هیات‌مدیره بورس انرژی در گفت‌وگو با همشهری درباره تعیین مدیرعامل بورس انرژی گفت:

امروز نشست هیات‌مدیره بورس انرژی برای انجام اقدامات اجرایی از قبیل جانمایی ساختمان بورس انرژی و همچنین تعیین مدیرعامل برگزار خواهد شد. وی افزود: 8 نفر برای احراز پست مدیرعاملی بورس انرژی انتخاب شده‌اند که از بین این افراد با تصویب هیات‌مدیره یک نفر به‌عنوان مدیرعامل انتخاب خواهد شد.

وی اشاره‌ای به اسامی نامزد‌های مدیرعاملی بورس انرژی نکرد و افزود: هرکدام از این افراد ویژگی‌ها و نقاط قوتی دارند که هیات‌مدیره پس از بررسی‌های لازم مدیرعامل بورس انرژی را انتخاب خواهند کرد. چراغی درباره دلیل طولانی شدن روند تاسیس و آغاز به کار بورس انرژی گفت: همه بورس‌های کشور از سال‌ها قبل یک ساختار و سیستم نظام‌مند برایشان طراحی شده بود و مراحل توسعه‌ای و تدوین قوانین و مقررات جدید برای آنها کمتر زمان‌بر است اما بورس انرژی یک بورس نوپاست که برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود بنابراین همه ساختار‌های آن باید از پایه و ابتدا طراحی شود.

وی با بیان اینکه مدیرعامل منتخب باید اهتمام جدی برای تدوین قوانین و آیین‌نامه مطابق با اهداف سازمان بورس داشته باشد، افزود: پیش‌بینی می‌شود برای انجام معاملات بورس انرژی فقط به 3 هزار صفحه آیین‌نامه نیاز باشد مراحل تدوین این آیین‌نامه‌ها و مقررات زمان بر است.

عضو هیات‌مدیره بورس انرژی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت ملی نفت یا شرکت‌های تابعه برای انجام معاملات فاز دوم بورس انرژی که مربوط به معاملات نفت و فراورده‌های نفتی است مذاکراتی با هیات‌مدیره داشته‌اند یا خیر گفت: بورس انرژی متعلق به ایران است و متعلق به شخص خاصی نیست بنا براین بورس انرژی بی‌صبرانه منتظر اقدام شرکت‌های بخش نفت برای انجام معاملات نفت و فراورده‌های نفتی است.وی ابراز امیدواری کرد فعالیت بورس انرژی از تابستان سال‌جاری آغاز شود.

کد خبر 170113
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز