گروه بورس: پس از تعلل‌های مداوم وزارت نفت برای تأسیس بورس نفت روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی به صراحت از وزیر نفت خواست تا برای تشکیل بورس نفت در سال‌ جاری همکاری کند.

به گزارش همشهری، سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی که صبح روز گذشته برای افتتاح ششمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه به نمایشگاه بین‌المللی تهران رفته بود در جمع فعالان بازار سرمایه با بیان اینکه برخی غفلت‌ها در سال قبل باعث شد بورس نفت ایجاد نشود، گفت: امیدواریم امسال با فعالیت وزیر نفت آقای قاسمی در بودجه سال 91 به این مسئله پرداخته و بورس نفت نیز تشکیل شود.

وی افزود: نگاه سنتی سالیان گذشته به فروش تجارت نفت مانع از آن شده که از این فرصت برای تامین مالی و سرمایه‌گذاری استفاده شود و موجب غفلت برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت شد که در نتیجه بورس نفت خام در کشور شکل نگرفت که امیدواریم امسال با فعالیت وزیر نفت در بودجه سال 91 به این مسئله پرداخته و بورس نفت نیز تشکیل شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر نگاه یکپارچه گفت: باید بتوانیم تولید، تجارت و سرمایه‌گذاری را در بخش‌های استراتژیک اقتصاد پیوند دهیم. همچنین انتظار من این است که در بخش بورس نفت ظرفیت‌ها و نوآوری‌ها معرفی شوند چرا که به جد نیازمند همکاری وهم‌افزایی هستیم و باید نهادهای مالی تکمیلی را ایجاد و تعریف کنیم.

شکل‌گیری بازار ارز صادراتی

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه با بیان اینکه بازار ارز دارای حباب است، از برنامه شکل‌گیری بازار ارز صادراتی مبتنی بر معاملات واقعی ارز خبر داد. سید شمس‌الدین حسینی گفت: نرخ دلار در این بازار هنوز بالاست. فعالان بخش خصوصی معتقدند که نرخ‌هایی همچون 1670 یا 1690 تومان برای دلار یک نرخ تعادلی نیست.

به گفته وی، آنچه بانک مرکزی به‌دنبالش است، این است که نرخ ارز مرجع 1226 تومان به‌صورت باثبات در بازار دنبال شود.وی افزود: مجموعه سیاست‌های ارزی این است که نرخ‌های حبابی از بازار ارز از بین برود که این کار در حال انجام است.وی تاکید کرد: ما پیشنهاد کردیم که در شورای بورس با شکل‌گیری بازار ارز صادراتی این موضوع شفاف‌تر شده و بازاری مبتنی بر معاملات واقعی شکل گیرد. ضوابط و شرایط این ابزار در شورای بورس تصویب و دستورالعمل آن توسط سازمان بورس تهیه شده است.

ورود تمامی اوراق بهادار به بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس هم در ادامه گفت:‌ طبق قانون برنامه پنجم توسعه تمامی اوراق بهادار کشور به بازار سرمایه رهنمون شده و تحت نظارت متشکلی درمی‌آیند.علی صالح‌آبادی با اشاره به قانون برنامه پنجم توسعه گفت: سیاست‌های برنامه پنجم توسعه چه در حوزه اوراق بهادار و چه در بخش کالایی به این شکل است که کلیه اوراق بهادار به سمت بازار سرمایه رهنمون می‌شود تا با ایجاد بازار سرمایه متشکل، بازارهای غیرمتشکل حذف شوند، به‌ویژه آنکه وقوع بحران مالی جهانی به‌دلیل وجود ابزارهای غیرنظارتی ایجاد شد.

وی تاکید کرد: طبق سیاست‌های موجود قرار است همه اوراق بهادار تحت نظارت و مقررات در بازارهای متشکل و ثانویه معامله شوند. در بخش کالایی هم بازارهای کالایی در راستای شفافیت، قیمت‌گذاری و مبادله کالاها ایجاد شده اما برای رسیدن به وضعیت ایده‌آل باید تلاش و همت زیادی کنیم.

کد خبر 169702
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز