یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۹
۰ نفر

گروه بورس: همزمان با نزول شاخص‌های بورس تهران ارزش بورس تهران کاهش یافت و به 133 هزار میلیارد تومان، معادل 108 میلیارد دلار رسید.

به گزارش همشهری، بورس تهران، تازه‌ترین گزارش ارزش بازار سهام و ارزش صنایع بورس را منتشر کرد و براساس آن مجموع ارزش کل 342 شرکت بورس را 133 هزار و 408 میلیارد تومان معادل 108 میلیارد و500 میلیون دلار (با احتساب هر دلار 1226 تومان) اعلام کرد.بورس تهران سال‌جاری را با روند صعودی آغاز کرد اما زمزمه‌های اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و همچنین انتظار بازار در مورد مشخص شدن نتایج نهایی مذاکرات ایران با گروه 1+5 زمینه نزول ارزش بازار سهام را به‌وجود آورد.

شاخص کل بورس تهران پس از آنکه نتایج دور اول مذاکرات با گروه 1+5 مثبت ارزیابی شد توانست برای نخستین بار در تاریخ فعالیتش از مرز 27 هزارو 200 واحد عبور کند و ارزش بورس تهران هم در این مدت از مرز 135 هزار میلیارد تومان عبور کرد اما اختلاف دولت و مجلس بر سر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اثر خود را بر بازار سهام گذاشت و در طول 20 روز گذشته شاخص‌های بورس تهران در مدار نزولی قرار گرفتند، به‌طوری که ارزش بورس تهران در طول این مدت از 135 هزار میلیارد تومان به سطح 133 هزار میلیارد تومان رسید.

در تازه‌ترین گزارش رتبه‌بندی صنایع و شرکت‌های بزرگ بورس که از سوی بورس تهران منتشر شد همچنان 3 شرکت مخابرات ایران، ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان 3 شرکت بزرگ بورس تهران محسوب می‌شوند و صنایع فلزات اساسی شامل 23 شرکت، بانکداری شامل 10 بانک و محصولات شیمیایی شامل 30 شرکت 3صنعت بزرگ بازار سهام ایران را تشکیل می‌دهند. براساس گزارش رتبه‌بندی صنایع و شرکت‌های بورس در حال حاضر شرکت مخابرات ایران با ارزشی معادل 14.4 هزار میلیارد تومان معادل 11.5 میلیارد دلار بزرگ‌ترین شرکت بورس است و پس از آن شرکت ملی صنایع مس ایران با ارزشی معادل 6.9 میلیارد دلار(8500 میلیارد تومان) و فولاد مبارکه اصفهان به ارزش 6.5 میلیارد دلار (7.9هزار میلیارد تومان) در رتبه‌های بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس و شاید اقتصاد ایران قرار گرفته‌اند.

همچنین 2 شرکت بانک پاسارگاد و شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان که از جمله تازه وارد‌های بورس هستند در رتبه بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس قرار گرفته‌اند. ارزش کل بانک پاسارگاد در حال حاضر4.2 میلیارد دلار و ارزش کل سهام شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان3.3میلیارد دلار برآورد می‌شود. همچنین براساس گزارش ارزش بازار صنایع بورس گروه فلزات اساسی در حال حاضر 19.5میلیارد دلار از مجموع کل ارزش بورس تهران را در اختیار دارد و 10‌بانک حاضر در بورس تهران هم مجموعا 18.7 میلیارد دلار می‌ارزند.گروه محصولات شیمیایی هم که 30 شرکت در آن عضو هستند با ارزشی معادل12.3 میلیارد دلار سومین صنعت بزرگ بورس محسوب می‌شود.

کد خبر 169356
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز