گروه بورس: مدیرعامل بورس اوراق بهادارتهران فهرست 18شرکت آماده عرضه در بازار سهام را اعلام کرد.

بورس

حسن قالیباف اصل در گفت‌وگو با همشهری پیش‌بینی کرد:با عرضه سهام این شرکت‌ها، ارزش بورس تهران تا پایان سال از رقم 133هزارمیلیاردتومان فعلی برای نخستین بار به مرز 200 هزارمیلیارد تومان می‌رسد.به گفته قالیباف اصل برآورد هیأت مدیره بورس تهران حاکی از آن است که بدون احتساب عرضه سهام شرکت‌های جدید ارزش بازار اوراق بهادار تا پایان سال، به 150 هزار میلیارد تومان و با احتساب رشد ارزش بازار، ناشی از عرضه‌های اولیه، به 200 هزار میلیارد تومان برسد.

او ضمن اعلام اسامی شرکت‌های جای گرفته در فهرست ورود به بورس تهران افزود:هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با سرمایه 2500میلیارد تومان بزرگ‌ترین شرکتی است که امسال در بورس عرضه خواهد شد.هیأت پذیرش اوراق بهادار هفته گذشته به پذیرش این هلدینگ رای مثبت داد و در حال حاضر مسئولان هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس در حال ارائه اطلاعات و تکمیل فرایند عرضه هستند.قالیباف اصل با اشاره به اینکه بخش بزرگی از توجه واحدهای بازاریابی و پذیرش بورس تهران امسال بر جذب شرکت‌های دارای مزیت نسبی از جمله صنایع فعال در حوزه انرژی است، گفت: براین اساس سهام پالایشگاه بندرعباس آماده عرضه در بورس شده است.2شرکت نفت جی و نفت پاسارگاد هم که پارسال سهامشان در بورس پذیرفته شد امسال در تالار مبادلات عرضه خواهند شد.

به گفته مدیرعامل بورس اوراق بهادار از دیگر شرکت‌های فعال در حوزه انرژی، پتروشیمی خراسان و یک نیروگاه برق سود ده مشمول اصل 44 هم در حال طی کردن فرایند پذیرش در بازارسهام هستند.او گفت:درادامه روند عرضه سهام شرکت‌های دولتی مشمول اصل44 قانون اساسی، سهام 4 پالایشگاه گازی درحال آماده‌سازی‌ برای پذیرش و عرضه است.ضمن اینکه سهام هلدینگ توزیع گاز هم در حال طی کردن فرایند پذیرش است.

قالیباف اصل با تاکید بر تمایل بورس اوراق بهادار برای پذیرش شرکت‌های بزرگ فعال در بخش خصوصی افزود:اداره پذیرش بورس تهران، شرکت‌هایی را که سهامشان از قابلیت عرضه در بازارسرمایه برخوردار بوده شناسایی کرده و فهرست کاملی از این نوع شرکت‌ها در دست است که به‌تدریج با آنها وارد مذاکره خواهیم شد.او ادامه داد:در نخستین گام فرایند پذیرش سهام بیمه ملت طی شده که تلاش می‌کنیم سهام آن در آینده نزدیک وارد بورس شود.پذیرش سهام سیمان آبیک هم هفته گذشته در هیأت‌پذیرش اوراق بهادار به تصویب رسید.

او گفت: شرکت ایران خودرو هم درخواست پذیرش و عرضه سهام 4شرکت زیر مجموعه خود را به بورس تهران ارائه کرده است که از این میان می‌توان به نام شرکت‌های تام ایران خودرو و سرمایه‌گذاری سمند اشاره کرد. در کنار این دو شرکت، 2 مجموعه قطعه ساز هم وارد بورس خواهند شد.

عرضه سهام ایرانسل

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران از آغاز مذاکرات برای پذیرش و عرضه سهام ایرانسل خبر داد و افزود: طبق مکاتباتی که با سهامداران ایرانسل داشته‌ایم تاکنون بنیاد مستضعفان برای عرضه سهام اعلام آمادگی کرده و با شرکت صاایران هم مکاتباتی انجام شده که منتظر دریافت پاسخ هستیم. او تاکید کرد:درصورت پذیرش ایرانسل سومین شرکت فعال در حوزه خدمات مخابرات وارد بازار سرمایه ایران می‌شود.پیش از این سهام شرکت مخابرات ایران در بورس اوراق بهادار تهران و سهام همراه اول در فرابورس ایران عرضه شده بود.

کد خبر 168147
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز