* مهدی آزادواری: برای دستیابی به یکی از مهم‌ترین اهداف دولت‌ها یعنی توسعه پایدار اقتصادی، توسعه بورس اوراق بهادار به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم مطرح است.

بورس

در این میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری نقش با اهمیتی در اجرای این مهم در بورس اوراق بهادار بر عهده دارند. این بدان معناست که آنها می‌توانند در فرایند قیمت‌گذاری تأثیر داشته باشند و قیمت سهام را به سمت قیمت واقعی خود سوق دهند و در نتیجه به ارتقای کارایی و ثبات بازار سرمایه و در نهایت بهبود روند توسعه پایدار اقتصادی کمک کنند. حال از آنجا که این شرکت‌ها متکی به سرمایه‌های مردمی هستند و از طریق جمع‌آوری پس‌اندازهای مردم اقدام به تشکیل سرمایه می‌کنند، می‌توانند آثار مثبتی در کاهش تورم داشته باشند چرا که در این حالت پول جدیدی وارد اقتصاد نمی‌شود بلکه این پول جمع‌آوری شده و در راه آبادانی کشور و مردم صرف می‌شود.

بنابراین این شرکت‌ها با فعالیت صحیح خود می‌توانند با کاهش سرما‌یه‌گذاری‌های دولتی و انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید نقش سازنده‌ای در توسعه اقتصادی کشور ایفا کرده و به تشکیل سرمایه‌های ملی کمک کنند. از طرف دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری یکی از تسهیل‌کنندگان انتقال سرمایه در بخش‌های مختلف تولید، خدمات و هر چه مؤثرتر کردن بازار سرمایه و برقراری رقابت صحیح با بازارهای پولی و مالی هستند. از آنجا که عملکرد هر سازمان به‌عنوان یک اصل در حد امکان باید اندازه‌گیری شود وجود یا عدم‌وجود نظام ارزیابی عملکرد مؤثر و کارآمد با حیات و مرگ سازمان رابطه‌ای مستقیم دارد، تا آنجا که فقدان آن را به‌عنوان بیماری سازمانی قلمداد کرده‌اند.

بدون اندازه‌گیری مبنایی برای ارزیابی وجود نخواهد داشت و آنچه را که نتوان ارزیابی کرد اداره درست آن نیز ممکن نخواهد بود. در این میان یکی از روش‌های معتبر در اندازه‌گیری کارایی نسبی مؤسسات مشابه، براساس ورودی‌ها و خروجی‌ها، تحلیل پوششی داده‌ها است. در این روش، با استفاده از مدل‌های برنامه‌ریزی ریاضی، مرزی متشکل از مؤسساتی با بهترین کارایی نسبی به‌دست می‌آید و این مرز، معیاری برای ارزیابی و ارائه راهکارهای بهبود عملکرد سایر مؤسسات قرار می‌گیرد. متدولوژی تحلیل پوششی داده‌ها، متدولوژی علمی و ناپارامتریک برای ارزیابی کارایی واحدهای مشابه است که کاربردهای متعددی در سنجش کارایی مؤسسات مالی داشته‌است.

از طرف دیگر براساس ماده6 اهداف کمی برنامه چهارم توسعه، بخش قابل توجهی از رشد اقتصادی می‌بایست از محل ارتقای بهره‌وری تأمین شود. براین اساس محاسبه کارایی شرکت‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان یکی از نهادهای مهم اقتصادی کشور نقش مهمی در ارزیابی و برنامه‌ریزی اقتصادی کشور ایفا می‌کند. امید است تا با توجه بیشتر مردم و سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای به بازار سرمایه ایران ضمن استفاده از فرصت‌های پیش رو زمینه توسعه اقتصادی کشور نیز فراهم شود.

* کارشناس ارشد بازارهای مالی

کد خبر 167455
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز