گروه بورس: بیش از 6 ماه از زمان حذف بورس تهران از فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار می‌گذرد اما بنا به دلایل نامعلوم هنوز تلاش‌ها برای حل موانع و بازگشت بورس تهران به فهرست جهانی ناموفق بوده‌است.

بورس

به گزارش همشهری، با وجود آنکه بورس تهران از سال 1995 پس از تلاش زیاد مسئولان وقت به عضویت فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهاداردرآمد اما عضویت بورس تهران از اکتبر سال گذشته(مهرماه)در فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار به حالت تعلیق در آمد. عضویت کشور‌های مختلف در این فدراسیون یک برند تجاری برایشان محسوب می‌شود که نقش بسیار زیادی در جذب سرمایه‌گذار خارجی دارد.

اما با وجود آنکه بیش از 6 ماه از زمان حذف بورس تهران از فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادارمی گذرداماتاکنون هیچ مقام مسئولی در این باره پاسخ شفافی نداده است و تلاش خبرنگار همشهری برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه در طول چند هفته گذشته به‌طور کامل به در بسته خورده است.

براساس روال شرکت بورس اوراق بهادار تهران و سازمان بورس به‌طور مستقیم مسئول پیگیری دلایل تعلیق ایران از فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار هستند اما با وجود تماس‌های مکرر با دفاتر مسئولان سازمان بورس ومدیرعامل بورس تهران تاکنون هیچ‌یک از این افراد پاسخی در این باره نداده‌اند. بورس تهران در طول چند ماه گذشته با خداحافظی معاونین بورس تهران که قبلا پاسخگوی خبرنگاران بودند دچار یک سکوت خبری شده است و مدیرعامل بورس تهران هم که سخنگوی بازار تلقی می‌شود کمتر اطلاعاتی از بازار منعکس می‌کند و جوابگوی انتشار اطلاعات به بازار سهام از طریق رسانه‌ها نیست.

پیش از این لورنزو گالی رئیس بخش مطالعات آماری فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، در تشریح موانع ورود نام بورس تهران به فهرست جهانی به همشهری گفته بود: هر کدام از بورس‌های عضو این فدراسیون باید یکی از مقامات بازار سرمایه‌‌اش به عضویت سازمان جهانی آیسکو (سازمانی که نهاد‌های ناظر بازار سرمایه را مورد تایید قرار می‌دهد)درآید و چون هنوز نهاد ناظر بازار سرمایه ایران(سازمان بورس واوراق بهادار) به عضویت آیسکو در نیامده است عضویت ایران در فهرست جهانی بورس‌ها به حالت تعلیق در می‌آید.

وی با بیان اینکه این شرط بسیار مهمی برای فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار است افزود:تا وقتی بررسی شرایط بورس تهران در آیسکو کامل نشود، عضویت بورس تهران در فدراسیون جهانی به حالت تعلیق درخواهدآمد.
براساس قواعدمشخص سازمان آیسکو که نهاد ناظر بر بازارهای سرمایه جهان است، هیچ فرد دولتی نمی‌تواند عضو بالاترین مقام ناظر بازارهای سرمایه باشد، چرا که عضویت مقامات دولتی در بازار سرمایه کاملا با روح اصلی قوانین بورس‌ها و بازار‌های مالی منافات دارد. درحالی‌که در بازار سرمایه ایران وزیر امور اقتصادی و دارایی رئیس شورای بورس است و شورای بورس نیز بالاترین مقام ناظر بازار تلقی می‌شود.

احتمال شکایت از فدراسیون جهانی

در همین رابطه روز گذشته موج نیز در گزارشی درباره تاثیر اخراج بورس تهران از فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار به نقل از ابوالفضل شهرآبادی مدیر سابق روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت بورس تهران نوشت: این اقدام فدراسیون جهانی در فضایی که بورس تهران فاقد مناسبات و ارتباطات بین‌المللی با بورس‌های خارجی است به جز بورس‌های کشورهای اسلامی، تاثیر چندانی بر بورس تهران نداشته است؛ به‌گونه‌ای که کمترین آسیبی بر سطح روابط بورس تهران با بورس‌های اسلامی وارد نکرده است.

براساس این گزارش اما ناخشنودی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران از منتشر نشدن گزارش‌های این بورس در سطح جهانی، در شرایطی که این بورس حق عضویت سالانه‌اش را پرداخت می‌کرد وی را بر آن داشت تا به بررسی حقوقی اساسنامه فدراسیون جهانی بورس‌ها بپردازد و در میان این بررسی‌ها رابطه‌ای میان عضویت سازمان بورس در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های بورس اوراق بهادار و عضویت بورس تهران در فدراسیون جهانی بورس‌ها نیابد.قالیباف در نهایت تاکید می‌کند که درصورت به نتیجه نرسیدن مکاتبات شفاف‌سازی‌ میان بورس تهران و فدراسیون جهانی بورس‌ها، شرکت بورس تهران به مجامع بین‌المللی طرح شکایت خواهد کرد.

 

کد خبر 166750
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز