گروه اقتصادی- رضا کربلایی: مجلس همه حقوق‌بگیران دولتی و بخش خصوصی را که تا سقف ۵۵۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند، از پرداخت مالیات معاف کرد.

این تصمیم را روز گذشته نمایندگان مجلس در جریان بررسی منابع درآمدی بودجه سال‌جاری گرفتند تا به این ترتیب سقف معافیت مالیاتی در سال 1391، مبلغ 6 میلیون و 600 هزار تومان در سال باشد. خبر دیگر اینکه مجلس روز گذشته سقف درآمد دولت در اجرای فازدوم هدفمندی یارانه‌ها را 66 هزار میلیارد تومان تعیین کرد تا مردم در انتظار رونمایی از قیمت‌های جدید سوخت و سایر اقلام یارانه‌ای از سوی دولت شدند؛ به‌ویژه اینکه به‌دلیل عدم‌موفقیت دولت در تحقق درآمد 54 هزار میلیارد تومان ناشی از هدفمندی یارانه‌ها در سال گذشته، احتمال افزایش قابل توجه قیمت حامل‌های انرژی دور از انتظار نخواهد بود.

مخالفت اقتصاددانان مجلس با افزایش سقف درآمدی دولت

پیشنهاد افزایش سقف درآمدی دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دیروز در حالی در جریان مذاکرات صحن علنی مجلس درباره بودجه سال 91 مطرح شد که الیاس نادران و احمد توکلی از چهره‌های اقتصادی مجلس نسبت به افزایش نرخ تورم هشدار دادند و خواستار کاهش 10 هزار میلیارد تومانی درآمد دولت بودند اما معاون پارلمانی رئیس‌جمهور مخالفت کرد تا حالا این پرسش در سطح جامعه مطرح شود که دولت قیمت بنزین، گازوئیل، نفت‌کوره، گاز، برق و نان را تا چه میزان افزایش خواهد داد و آیا 28 هزار تومان مابه‌التفاوت یارانه نقدی مرحله اول و دوم کفاف افزایش هزینه‌های خانوار را خواهد داد؟

الیاس نادران در مخالفت با اشاره به تخلفات دولت در اجرای فاز نخست و استقراض از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها، تاکید کرد:‌ درصورتی که درآمد دولت از محل اجرای قانون هدفمندی 66هزار میلیارد تومان باشد، قیمت کالاهای اساسی و حامل‌های انرژی افزایش پیدا می‌کند .

او گفت: درصورتی که درآمد دولت بیش از این در لایحه بودجه 91 تصویب شود شاهد افزایش پرداخت‌های نقدی خواهیم بود و دیگر در سال‌های آینده حتی نمی‌توان بودجه را با نفت 650 دلار نیز بست. احمد توکلی هم در دفاع از موضع نادران گفت: درصورت کاهش نیافتن درآمدهای دولت از اجرای قانون شاهد گرانی حامل‌های انرژی و دیگر کالاهای اساسی در کشور خواهیم بود.

جزئیات درآمد دولت در فاز دوم

نمایندگان سقف درآمد دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را 66 هزار میلیارد تومان تعیین کردند که بر این اساس مبلغ 56 هزار میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت‌های حامل‌‌های انرژی تامین خواهد شد و 10 هزار میلیارد تومان هم به‌عنوان یارانه نان، برق و سایر کالاها در اختیار دولت قرار می‌گیرد. با تصمیم مجلس درآمد حاصل از اجر‌ای قانون هدفمندی یارانه‌ها در 12 ماه سال 91 تا مبلغ 66 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که تا مبلغ 56 هزار میلیارد تومان به‌صورت ماهانه و متوازن هر ماه
4 هزار و 666 میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی تامین می‌شود.

مهم‌ترین مصوبات بودجه‌ای دیروز مجلس

‌پیمانکاران مخابرات روستایی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.‌ ‌

تعیین شرایط بخشودگی مالیاتی مودیان بدهکار: مودیانی که نسبت به پرداخت بدهی‌های قطعی خود بابت عوارض متعلقه، اقدام کرده یا ظرف 6‌ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون اقدام کنند، مشمول بخشودگی مانده بدهی، جریمه‌ها و مالیات اضافی حسب مورد خواهند شد.

اختصاص 200‌میلیارد تومان برای زندانیان نیازمند.‌دریافت 10‌هزار تومان بابت تعویض گواهینامه عادی .1440‌میلیارد تومان برای اشتغال مددجویان زندان‌ها .دریافت 10هزار تومان بابت کارت پایان خدمت هوشمند .بخشودگی جریمه دیرکرد ناشی از عدم‌پرداخت جریمه‌ها تا سال1389 درصورت پرداخت قبوض جریمه‌های راهنمایی و رانندگی از سوی مالکان خودرومخالفت با افزایش تعرفه تعویض پلاک خودرو .
تعرفه 60‌هزار تومانی صدور، تمدید و تعویض گذرنامه.
تعیین تعرفه 25‌هزار تومانی برای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جهت صدور اسناد تک برگی املاک .
‌تحصیل رایگان ایثارگران و حافظان کل قرآن .
افزایش 20‌درصدی تعرفه خدمات قضایی در سال91 .
‌اختصاص 30‌میلیارد تومان به مددجویان بهزیستی .

 

کد خبر 170289
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز