چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: این روزها افزایش قیمت گوشت در حالی خبر‌ساز شده است که دولت تلاش دارد با تخصیص بخشی از 24 میلیارد دلار مربوط به واردات، این قیمت را تا حد قابل قبولی کاهش دهد، اما ظاهرا در پس پرده موضوع واردات گوشت، مسائلی نهفته است که اجازه نمی‌دهد این اتفاق رخ دهد.

گوشت

به گزارش ایسنا، هم‌اکنون شرکت‌هایی به واردات گوشت اقدام می‌کنند که از برخی رانت‌ها در این حوزه برخوردارند. درحالی که واردات منوط به استفاده از ارز دولتی و افتتاح ال.سی است، هر دو بخش با موانعی روبه‌روست و وارد‌کنندگان برای افتتاح ال.سی با مشکلات ناشی از تحریم‌ها مواجه هستند.

 هم‌اکنون شرکت‌های اقماری دارای رانت دولتی با پشتوانه بانکی واردات گوشت را به‌طور محسوسی در اختیار خود گرفته‌اند. وجود نهادهای مختلف در حوزه واردات باعث شده یک رقابت چند ضلعی برای واردات گوشت شکل گیرد، اما ظاهرا این رقابت نابرابر است و برخی از این نهادها با داشتن رانت‌هایی توانسته‌اند انحصار بازار گوشت را در اختیار گیرند.

 مجمع عالی واردات، اتحادیه وارد‌کنندگان گوشت، برخی اعضای اتاق بازرگانی و بخش دولتی، مجموعه‌ای هستند که هم‌اکنون به واردات گوشت در کشور مشغول‌اند، اما میان آنها یک رقابت نامتوازن وجود دارد.

 برزیل که صادر‌کننده عمده گوشت قرمز به ایران است، پس از اعلام اختصاص 24 میلیارد دلار توسط دولت برای تنظیم بازار - از جمله مواد غذایی - تلاش کرده قیمت گوشت صادراتی را افزایش دهد.

 در همین زمینه برخی عوامل منتسب به صادر‌کنندگان گوشت به ایران با حضور در بازار‌های ایران و تخمین‌زدن قیمت این کالا با سوء‌استفاده از آن در مقاطع مختلف قیمت‌ها را بیشتر از آنچه که هم‌اکنون در بازار است، به طرف وارد‌کننده اعلام می‌کنند.

 از سوی دیگر شرکت‌های صادر‌کننده گوشت ایران پس از اطلاع از نوسان‌های قیمت و افزایش نرخ ارز در ایران و هم‌‌چنین تحریم‌هایی که بر ایران اعمال شده است، برخلاف رویه قبلی که فروش گوشت به ایران در ازای درصدی از کل مبلغ معامله بود، هم‌اکنون تمام مبلغ آن را به صورت نقدی دریافت می‌کنند.

 در حال حاضر هر تن گوشت برزیلی در بندر‌عباس 4000 تا 4200 یورو تحویل ایران داده می‌شود.

 هم‌چنین گفته می‌شود که بخشی از پرونده فساد بانکی اخیر مرتبط با بازار گوشت بوده است، به‌طوری که واردات این کالا به دلیل ارزبری زیاد محفل خوبی برای سوء‌استفاده مالی بوده است.

 از سوی دیگر گوشت کالایی است که نمی‌توان آن را قاچاق کرد و به نظر می‌رسد همه گوشت وارداتی کشور از مبادی رسمی عبور کرده است.

 هم‌چنین به دلیل تخصصی‌نبودن کارت‌های بازرگانی هم‌اکنون هر دارنده کارت بازرگانی می‌‌تواند هر محصولی را پس از ثبت سفارش وارد کند و به همین دلیل برخی وارد‌کنندگان کالا‌های الکتریکی یا گل و گیاه پس از نوسان‌های اخیر نرخ گوشت، ثبت سفارش‌هایی را برای واردات آن داشته‌اند.

 هم‌چنین در سال گذشته بیش از 70 هزار تن گوشت توسط شرکت‌های الکترونیکی به کشور وارد شده که جزئیات این شرکت‌ها در ابهام است.

 بر اساس اسناد موجود، چندی پیش یکی از وارد‌کنندگان مقدار قابل توجهی گوشت گاومیش به کشور وارد و آن را توزیع کرده است. این محموله پس از این‌که به کشور مصر ارسال شده و بازگشت خورده است، به طرف ایران روانه شده و ترخیص شده‌اند.

 تامین مالی وارد‌کنندگان عمده گوشت توسط یکی از بانک‌های خصوصی در این میان جالب توجه است؛ به‌طوری که یکی از وابستگان عضو هیات مدیره یک بانک خصوصی هم‌اکنون در کشور برزیل درحال چانه‌زنی برای واردات گوشت است.

 از سوی دیگر برخی شرکت‌های اقماری وابسته به برخی مدیران دولتی خیرا با یک شرکت ترکیه‌ای برای واردات گوشت مذاکره کرده‌اند که یکی از ارکان این مذاکره باز گذاشتن دست طرف صادر‌کننده در تعیین قیمت گوشت صادراتی بوده است.

کد خبر 169825
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز