گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: مناقشه تولید‌کنندگان و متولیان تنظیم بازار گوشت قرمز و مرغ در مورد رانت‌های واردات نهاده‌ها و محصولات کشاورزی در حالی بالاگرفته که افزایش بی‌رویه قیمت این فراورده‌ها در آستانه‌ماه مبارک رمضان مردم را با مشکل مواجه کرده است.

با محمد اسماعیل‌نیا، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • نابسامانی‌های کنونی بازار گوشت قرمز و مرغ ریشه در چه مسائلی دارد؟

ضعف مدیریت اقتصادی کشور شرایطی را فراهم کرده که هم تولید‌کنندگان محصولات کشاورزی و هم مردم با مشکل مواجه شده‌اند. نبود مدیریت صحیح و منسجم و تصمیم‌گیری‌های غیراصولی موجب‌شده تا با وجود توانمندی تأمین نیاز بازار مصرف داخلی به گوشت قرمز و مرغ، اکنون کمبود، افزایش بی‌رویه قیمت نهاده‌های تولید و رشد بی‌رویه قیمت‌ها را شاهد باشیم.

متولیان تولید و تأمین نهاده‌های گوشت قرمز و مرغ از چند‌ماه پیش از مشکلات و موانع تأمین نهاده‌های تولید و کاهش جوجه‌ریزی مطلع بوده‌اند اما سوءمدیریت موجب شده تا اکنون تولید با مشکل مواجه شده و گرانی لجام‌گسیخته، مردم را در تنگنا قرار داده است. مسئولان شرکت پشتیبانی امور دام و وزارتخانه‌های صنعت و جهادکشاورزی باید مدیریت منسجمی را برای تأمین نهاده و افزایش تولید فراهم می‌کردند اما متأسفانه این امر محقق نشده است.

  • چرا وعده‌های عرضه گوشت قرمز و مرغ به نرخ مصوب دولتی محقق نشده است؟

کمبود و افزایش قیمت نهاده‌های تولید و فرصت‌طلبی برخی افراد موجب شده تا اکنون قیمت تمام‌شده تولید این محصولات در کشور افزایش یابد و با این شرایط نمی‌توان تولید‌کننده را مجبور کرد تا محصول نهایی را با قیمتی دستوری و پایین‌تر از قیمت تمام‌شده تولید به بازار عرضه کند در این شرایط بخش تولید چاره‌ای جز تعطیلی و زیان در سال حمایت از تولید ملی نخواهد داشت. با وجود وعده‌های رنگارنگ، مردم برای تأمین گوشت و مرغ به نرخ مصوب دولتی در صف‌های طویل سرگردان شده‌اند.

  • رویکرد مجلس به دیدگاه‌های مطرح شده در زمینه رانت‌خواری در واردات و عرضه نهاده‌های تولید مرغ چیست؟

مجلس هرگونه باج‌خواهی و رانت‌جویی در تأمین، توزیع و واردات نهاده‌های تولید گوشت قرمز و مرغ را در کشور پیگیری خواهد کرد؛ باید به‌طور شفاف به مردم توضیح داده و با تخلفات احتمالی به‌شدت برخورد شود اما باید توجه کرد که همه این مشکلات ناشی از ضعف در مدیریت تأمین و توزیع نهاده‌های تولید و محصولات کشاورزی است. متأسفانه اکنون مدیریت واردات و صادرات کالا در کشورمان شفاف نیست.

  • بخشنامه اخیر سازمان حمایت مبنی بر توزیع انحصاری نهاده‌های تولید توسط شرکت پشتیبانی امور دام و برخورد نظارتی با متخلفین تا چه حد قابل توجیه است؟

باید شفاف‌سازی‌ لازم در این زمینه صورت گرفته و ریشه اتخاذ چنین تصمیماتی بررسی شود، چراکه ضعف‌های مدیریتی زمینه سوءاستفاده از نابسامانی بازار نهاده‌ها و محصولات نهایی کشاورزی را فراهم کرده است. کمیسیون کشاورزی همواره پیگیر مشکلات مردم به‌دلیل نابسامانی بازار محصولات کشاورزی خواهد بود و بعد از تعطیلات مجلس نیز این موضوع را در قالب سؤال از مسئولان ذی‌ربط دنبال خواهد کرد.

درحالی‌که دولت باید با واردات پنج تا شش‌میلیون تن دانه‌های روغنی نیاز صنایع روغن نباتی را تأمین و از کنجاله آن نیز در صنعت دام و طیور استفاده می‌کرد، با سوء مدیریت 1.5میلیون تن روغن نباتی وارد کرده و کارخانه‌ها و صنعت دامپروری با مشکل مواجه شده این امر نشان می‌دهد که نظام مدیریت واردات کشور شفاف نبوده و با مشکل مواجه است.

کد خبر 177278
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز