جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: با آغاز عرضه گوشت مرغ 4‌هزار و 200‌تومانی در میادین میوه و تره‌بار، مسئولان با خوش‌بینی نسبت به آثار مثبت عرضه برخی کالاهای اساسی از عرضه سایر کالاها مانند برنج، گوشت قرمز و... خبر می‌دهند.

با یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • عرضه گوشت قرمز گوسفندی و گوساله به نرخ مصوب از جمله سیاست‌های تنظیم بازار است. روند عرضه این فراورده چگونه بوده است؟

عرضه گوشت قرمز در شبکه‌ گسترده عرضه مستقیم کالا در استان تهران ادامه دارد و گوشت قرمز گوسفندی و گاوی به نرخ مصوب به کارخانه‌های فراوری و بسته‌بندی وارد شده و پس از بسته‌بندی به شکل مستقیم در میادین میوه و تره‌بار شهرداری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود. با این روند هیچ گوشت بسته‌بندی‌ای در خارج از این شبکه در استان تهران توزیع نخواهد شد. علاوه بر این بخشی از گوشت قرمز به‌صورت گوشت گرم از طریق اتحادیه صنف قصابان در سطح شهر عرضه می‌شود.

  • گوشت قرمز در مراکز عرضه مستقیم به چه نرخی عرضه خواهد شد؟

هیچ محدودیتی برای عرضه گوشت قرمز گوسفندی و گاوی به نرخ مصوب وجود ندارد و اکنون انواع گوشت گوساله در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار به‌صورت بسته بندی بهداشتی و قطعه بندی شده با نرخ مصوب ران پاک کرده و خورشتی 15‌هزار و 200‌، سردست پاک کرده 14‌هزار و 500‌، گردن 12‌هزارو 250، مخلوط 14‌هزارو 300 ، چرخ کرده مخلوط 12‌هزارو 750 ، راسته پاک کرده 16‌هزارو 450 و قلوه‌گاه 9هزارو 700 تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود، اما نرخ عرضه گوشت گرم در قصابی‌های تحت پوشش طرح به‌دلیل کاهش هزینه بسته‌بندی کمتر از میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای است؛ به‌نحوی که نرخ هر کیلوگرم گوشت ران گوساله در قصابی‌های سطح شهر تهران 14‌هزارو 700، سردست 13‌هزارو 700، راسته و گردن 13‌هزارو 200 ، قلوه‌گاه 8‌هزارو 800‌، مخلوط 13‌هزارو 400 و چرخ‌کرده 12‌هزارو 750 تومان است.

  • این میزان عرضه گوشت قرمز تا چه حد در کاهش قیمت‌های سطح شهر مؤثر بوده است؟

عرضه مستقیم گوشت قرمز گوسفندی و گوساله طی یک ماه گذشته موجب کاهش 10 تا 12 درصدی قیمت‌ها در سطح شهر شده و اکنون شیب کاهش قیمت‌ها تندتر شده است.

  • عرضه برنج ارزان قیمت ایرانی تا چه زمانی ادامه دارد؟

برای عرضه برنج ایرانی به نرخ‌هزار و 800‌تومان، 8‌هزار تن سهمیه در اختیار استان تهران قرار گرفته و همه این سهمیه در مراکز منتخب عرضه خواهد شد. هیچ مشکلی برای جذب و عرضه برنج‌های ارزان‌قیمت ایرانی وجود ندارد و حواله‌ها را به شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک داده‌ایم و قیمت این محصول نیز مشخص است. باید عوامل توزیع، این محصول را دریافت و توزیع کنند و بازرسین این سازمان نیز بر فرایند توزیع نظارت دارند.

  • آیا برنامه‌ای برای توزیع سایر اقلام کالاهای اساسی مانند روغن نباتی یا قندوشکر با نرخ مصوب دارید؟

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران تابع سیاست‌های وزارتخانه است و هر کالایی را که در اختیار ما قرار دهند با قیمت‌های مصوب و هماهنگی عوامل توزیع به مصرف‌کنندگان عرضه خواهیم کرد، اما هنوز برنامه‌ای که برای عرضه سایر اقلام کالاهای اساسی قطعی شده باشد را نداریم.

کد خبر 172749
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز