همشهری آنلاین: رئیس دستگاه سیاست خارجی با بیان اینکه ایران اهمیت زیادی برای گفتگوهای جاری با گروه ۵+۱ در بغداد و آژانس در وین قائل است، گفت: امید زیادی وجود دارد که در بغداد قدم‌های عملی برداشته شود تا اینکه گفتگو‌ها ادامه یابد.

salehi

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با خبرگزاری رسمی اتریش "آ پا" موضوع هسته‌ای ایران را ساخته غرب برای اعمال فشار بر ایران دانست.

وی تصریح کرد: سیاست یک طفره بر علیه ایران باید خاتمه یابد . از جانب ما همه کاری انجام خواهد پذیرفت تا روابط مانند گذشته در مسیر خود قرار گیرد و در جهت منافع همه طرف‌ها باشد.

صالحی ادامه داد: اتحادیه اروپا به نفت ایران نیاز دارد، ایران نیز خواستار بهره مندی از تکنولوژی و فناوری اروپاست، این چارچوب بر مبنای روابط بین الملل استوار است.

وی درخصوص روابط با اتریش نیز گفت: ما با اتریش در بسیاری از زمینه ها روابط بسیار خوبی داریم و این روابط را گسترش خواهیم داد.

وی همچنین تاکید کرد که ایران اهمیت زیادی برای گفتگو های جاری با گروه 5+1 در بغداد و آژانس در وین قائل است برای اینکه تاکید کند فعالیت انرژی هسته‌ای ایران صلح آمیز و دوستانه است.

وی ادامه داد : امید زیادی وجود دارد که در بغداد قدم‌های عملی برداشته شود تا اینکه گفتگو ها ادامه یابد و با این هدف که مشکلات پیش رو از بین برود.

در پاسخ به این سوال خبرنگار خبرگزاری اتریش که ایران در این گفتگوها چه پیشنهاداتی را ارائه می‌دهد، وزیر امور خارجه کشورمان گفت: می بایست یک چارچوب جدیدی ترسیم شود. متخصصین هر دو طرف مذاکره باید برنامه ای را تدوین کنند که قدم‌های آینده را شفاف و مشخص نمایند و آن شروعی برای اعتمادسازی را فراهم کند.

وی همچنین ادامه داد: حقیقت امر این است که پایان یافتن درگیری بر سر موضوع هسته‌ای نه تنها خواست ایران، بلکه خواست غرب نیز هست. پایان یافتن بحث ها پیرامون برنامه هسته‌ای ایران برای ایران مهم است از آنجا که ما به ثبات در بازار نفت از همه نظر علاقه مندیم.تحریم نفت ایران باعث افزایش قیمت جهانی آن و ایجاد زیانهایی برای غرب می‌شود که این خواسته ما نیست.

وزیر خارجه در مورد درخواست غرب برای توقف غنی سازی اورانیوم و چشم پوشی ایران از غنی سازی 20 درصدی برای راکتور تحقیقاتی تهران، تصریح کرد : کاری که ما انجام می دهیم در چارچوب قوانین و قراردادهای آژانس انجام می پذیرد. ما آمادگی داریم تمامی مشکلات را به صورت جدی و بدون هیچ پیش شرطی مورد بحث و گفتگو قرار دهیم.

در پایان صالحی در جواب به این سوال که چه زمانی سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر تحویل داده می‌شود، افزود: به زودی و پس از اتمام مراحل آزمایشی. از یک سال گذشته ما به 95 درصد اتمام کار رسیده‌ایم، ایران به عنوان یک کشور بزرگ نیاز به برق زیادی دارد.

کد خبر 168889
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز