همشهری آنلاین: سفیر ایران در عراق گفت: هیاتی ایرانی برای بررسی شرایط و مکان برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در بغداد به زودی به عراق سفر می‌کند.

حسن دانایی‌فر، سفیر ایران در عراق  با اشاره به نزدیک شدن به زمان برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در بغداد و آمادگی کشور میزبان در این رابطه اظهار کرد: هیاتی از اتحادیه اروپا به بغداد آمده و شرایط برگزاری مذاکرات مذکور و مکان آن را مورد بررسی قرار دادند و مکان در نظر گرفته شده را تایید کردند.

وی که با خبرگزاری ایسنا گفتگو کرده است، ادامه داد: هم‌چنین قرار است در روز‌های آینده هیاتی از ایران برای بررسی شرایط و مکان در نظر گرفته شده برای برگزاری مذاکرات به بغداد آمده و در جریان پیشنهاد‌های میزبان برای برگزاری مذاکرات قرار گیرند.

دانایی‌فر خاطر نشان کرد: وزارت خارجه عراق اقدامات لازم جهت برگزاری این مذاکرات را هماهنگ کرده‌ است و نیز مساله حضور رسانه‌های مختلف جهت پوشش این مذاکرات و اسکانشان را ‌در دستور کار قرار داده است.

سفیر ایران در عراق در ادامه درباره برخی اخبار مبنی بر این‌که ایران درخواست تحویل تعدادی از اعضای منافقین از عراق را مطرح کرده است با بیان این‌که تعدادی از سران گروهک منافقین در دادگاه‌های ایران به عنوان جنایتکار و کسانی که مرتکب قتل و کشتار نسبت به مردم ایران شده‌اند، پرونده و شاکی خصوصی داشته و نیز محکوم شده‌اند و حتی برخی از آن‌ها در دادگاه‌های ‌عراق نسبت به جنایت در عراق مجکوم شده‌اند، گفت: ایران از دو سال قبل تقاضای تحویل این افراد را مطرح کرده است.

دانایی‌فر درباره دیدار مقتدی صدر با رییس اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: رفت و آمد رهبران سیاسی در داخل عراق همیشه به رفع مشکلات موجود در عراق کمک کرده است و دیدار مذکور در این چارچوب قابل توجه است.

سفیر ایران در عراق با اشاره به انفجار‌های اخیر در عراق و برخی تحلیل‌ها مبنی بر این‌که این‌ها برای ناامن نشان دادن فضای عراق در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 است، افزود: این اقدامات در عراق مسیر خاصی را طی می‌کند و برخی سعی دارند عراق را به طور کلی ناامن نشان دهند.

وی اضافه کرد: برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در عراق رویداد مهمی است که ممکن است برخی از آن ناراحت باشند در عین حال معتقدم تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا دولت عراق را از برقراری امنیت ناتوان جلوه دهند.

دانایی‌فر در ادامه درباره سفر نوری المالکی به ایران خاطر نشان کرد: عمده بحث‌ در این دیدار مسایل اقتصادی بود. یکی از موضوعات مورد بحث نشست اقتصادی به مناسبت روز بازرگانی عراق با حضور وزیر مربوطه این بخش در تهران بود که به زودی در تهران با حضور تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی که تمایل دارند در عراق سرمایه‌گذاری کنند برگزار می‌شود.

وی با اشاره به مسایل منطقه‌ای مورد علاقه دو طرف به ویژه مساله سوریه گفت: در این نشست درباره اوضاع منطقه‌ای و بیداری اسلامی بحث و گفت‌وگو شد و بر این‌که مساله سوریه باید از طریق مذاکره و مسالمت‌آمیز حل و فصل شود تاکید شد. هم‌چنین دو طرف بر این‌که در مساله سوریه نباید دخالت خارجی صورت گیرد.

دانایی‌فر گفت: دو طرف تاکید کردند که نباید معارضان سوریه مسلح شوند و باید از تشدید و دامنه دار شدن جنگ داخلی اجتناب کرد. هم‌چنین توجه به انجام اصلاحاتی که منجر به بازگرداندن امنیت بیش‌تر در داخل سوریه شود مورد تاکید قرار گرفت.

کد خبر 168402
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز