همشهری آنلاین: ژنرال رابرت مود از نروژ به‌عنوان رییس ناظران اعزامی سازمان ملل به سوریه معرفی شد. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل او را فردی با تجارب طولانی در مدیریت و دانش گسترده در ماموریت‌های حافظ صلح خوانده است.

به گزارش دویچه وله، ژنرال رابرت مود ۵۴ سال دارد و در دهه هشتاد جزو "کلاه آبی"‌های سازمان ملل در ماموریت لبنان بوده است.

وی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ میلادی، ماموریت نظارت بر آتش بس در خاورمیانه را رهبری کرده و در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ نیز دو مرتبه در ماموریت کوزوو بوده است.

ژنرال مود در سال ۲۰۰۵ به مقام ریاست ستاد ارتش نروژ رسید.

دیپلمات‌های نزدیک به سازمان ملل می‌گویند که ژنرال مود روز شنبه یا یکشنبه وارد دمشق خواهد شد.

در حال حاضر ۱۵ ناظر سازمان ملل برای نظارت بر آتش‌بس در سوریه حضور دارند که از ۱۲ آوریل به جریان افتاده است.

طبق مصوبه شورای امنیت باید در مجموع ۳۰۰ ناظر برای ماموریتی سه ماهه به سوریه اعزام شوند.

از سوی دیگر ایسنا به نقل از الجزیره گزارش داد: آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بار دیگر تاکید کرد که ناتو هیچ قصدی مبنی بر دخالت مستقیم نظامی در سوریه ندارد.

وی در کنفرانس خبری پس از دیدار با نخست وزیر ایتالیا گفت: ما اعتقاد داریم که راه حل درست و منطقی در خصوص پرونده سوریه تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک برای پایان وضعیت موجود در این کشور است اما ما کماکان وضعیت سوریه را از نزدیک زیر نظر داریم.

در همین حال کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای با درخواست از دولت سوریه برای عمل به تعهدات بین‌المللی خود تاکید کرد که کاخ سفید از اینکه مقامات سوری به وعده‌های خود عمل کنند، ناامید شده است.

در این بیانیه همچنین آمده است: در صورتی که طرح ناظران بین‌المللی سوریه با شکست مواجه شود واشنگتن تلاش‌های خود را برای افزایش فشارهای بین‌المللی علیه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه افزایش خواهد داد.

اتحادیه اروپا نیز با ابراز نگرانی شدید از ادامه خشونت‌ها در سوریه مدعی شد که دولت بشار اسد به تعهدات خود در قبال طرح کوفی عنان نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب عمل نمی‌کند.

از سوی دیگر، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد که در حمله انتحاری روز جمعه منطقه المیدان دمشق 9 تن کشته و تعداد دیگری زخمی شدند.

بنا به بیانیه وزارت کشور سوریه، یک عامل انتحاری با بستن کمربند انفجاری خود را در نزدیکی مسجد زین‌العابدین در منطقه المیدان دمشق منفجر کرده که این امر به کشته شدن 9 غیرنظامی و زخمی شدن تعدادی دیگر شده‌اند.

کد خبر 168135
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز