لیگ‌های اروپایی به روزهای حساس پایانی نزدیک شده‌اند و سرنوشت قهرمانی این لیگ‌ها به‌زودی روشن خواهد شد. به جز آلمان که قهرمانی دورتموند تقریبا قطعی شده، سرنوشت قهرمانی 4جام دیگر هنوز مشخص نیست.

فوتبال - اروپا

در انگلیس و اسپانیا که این روزها بهترین لیگ‌های اروپا به شمار می‌روند، همه نگاه‌ها به 2شبه‌فینالی است که میان منچسترسیتی و منچستریونایتد و همچنین بارسا و رئال مادرید برگزار می‌شود و قهرمانی بسته به نتیجه این بازی‌هاست. در ایتالیا و فرانسه هم فاصله نزدیک مدعیان، پیش‌بینی قهرمان را غیرممکن کرده است. این گزارش به بررسی معادلات قهرمانی در 5 لیگ معتبر اروپا و بخت قهرمانی تیم‌های مختلف اختصاص دارد.

رقابت ابدی رئال و بارسا

والنسیا آخرین تیمی بود که در سال2004 توانست رقابت دوقطبی رئال و بارسا را برهم بزند و به قهرمانی لالیگا برسد. در 7 سال اخیر، قهرمانی فقط به یکی از این دو تیم رسیده و این رقابت 2قطبی در فصل جاری هم ادامه دارد. این دو تیم حتی فاصله‌شان را از سایر تیم‌ها بیشتر کرده‌اند و والنسیا، نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده آنها، در فاصله 29 امتیازی قرار دارد.این رقابت دوقطبی در ماه‌های اخیر به نفع رئال پیش می‌رفت و تیم مادریدی توانست فاصله‌‌اش را با بارسا به 10 امتیاز برساند ولی 3تساوی در 7 بازی اخیر و 11پیروزی متوالی بارسا فاصله 2تیم را به 4 امتیاز رساند؛ بدین‌ترتیب رویارویی شنبه 2تیم در نئوکمپ می‌تواند سرنوشت قهرمانی این فصل لالیگا را تعیین کند.برتری بارسا در ال‌کلاسیکوهای قبلی، دلیلی است تا اکثرا برد بارسا را در بازی شنبه پیش‌بینی کنند و این نتیجه می‌تواند رقابت را در 4هفته پایانی به اوج برساند. برد رئال اما نخستین قهرمانی این تیم در 4سال اخیر را تقریبا قطعی خواهد کرد. درصورتی که بارسا برنده ال‌کلاسیکو شود و فاصله امتیازات به حداقل برسد، هواداران این تیم می‌توانند امیدوار باشند که رئال در بازی‌های باقیمانده امتیاز از دست بدهد، چراکه بازی های نسبتا دشوارتری دارد. این تیم پس از ال‌کلاسیکو میزبان سویا ست و بعد از آن بازی سختی در خانه بیلبائوی آماده دارد. 2بازی بعدی این تیم اما مقابل گرانادا و مایورکا به‌نظر نمی‌رسد برای مردان مورینیو دردسرساز باشد. بارسلونا بعد از میزبانی رئال به ترتیب با وایکانو، مالاگا (خانه)، اسپانیول و بتیس (خانه) روبه‌رو می‌شود.

جدال نیمه‌قرمز و آبی منچستر

همانطور که در شروع فصل پیش‌بینی می‌شد، رقابت قهرمانی لیگ برتر بین 2تیم منچستری پیش می‌رود و تیم‌های لندنی آرسنال، تاتنهام و چلسی نتوانستند پا به پای آنها پیش بروند. منچسترسیتی شروع بهتری داشت و در اکثر هفته‌های فصل صدرنشین بود ولی اختلافات درونی تیم از جمله ماجرای اخراج توز و همچنین ناکامی هفته‌های اخیر به منچستریونایتد فرصت داد تا به صدر برسد. صدرنشینی سیتی پس از شکست یک بر صفر این تیم در زمین سوانزی در هفته بیست‌و‌هشتم به پایان رسید و تساوی برابر استوک و ساندرلند و شکست برابر آرسنال، فاصله امتیاز این تیم با منچستریونایتد را به 5امتیاز رساند. در عوض منچستریونایتد پیش از شکست هفته گذشته برابر ویگان، به 8پیروزی متوالی رسیده بود تا موقعیتش را در صدر مستحکم‌تر کند.

در حال حاضر تنها 4 بازی تا پایان فصل باقی مانده و همه نگاه‌ها به مصاف هفته سی‌و‌ششم،دو تیم در ورزشگاه الاتحاد است که حکم فینال را دارد. بازی رفت در اولدترافورد با برتری خیره‌کننده 6بر یک منچسترسیتی به پایان رسید و شاگردان مانچینی این بار هم با توجه به میزبانی و فاصله امتیازی با یونایتد تنها به پیروزی فکر می‌کنند.

تولد دوباره یوونتوس

مهم‌ترین اتفاق فصل جدید سریA را باید تولد دوباره یوونتوس، پرافتخارترین تیم این تورنمنت دانست. یوونتوس پس از رسوایی کالچوپولی در 2فصل قبلی نتوانسته بود راهی به جمع مدعیان قهرمانی داشته باشد ولی در فصل جاری با هدایت کونته و تیمی جوان‌تر توانسته تا هفته سی‌و‌دوم صدرنشین مسابقات باشد. جالب اینکه یوونتوس در این 32 بازی همچنان بدون شکست است. با وجود این، تیم پرستاره میلان تنها در یک امتیازی یوونتوس قرار دارد و همین مسئله، رقابت قهرمانی سری A را غیرقابل پیش‌بینی می‌کند. یووه در فاصله 6 هفته تا پایان لیگ، 2بازی سخت در پیش دارد که ممکن است منجر به از دست رفتن قهرمانی مردان کونته شود. یووه در هفته آینده میزبان رم است و در هفته آخر با ناپولی روبه‌رو می‌شود، این در حالی است که سخت‌ترین بازی میلان، رویارویی با تیم همشهری( اینتر) در هفته ماقبل پایانی خواهد بود.

البته میلان در این فصل برای مقاطعی صدرنشین بود. این تیم در هفته بیست‌وسوم توانست صدر جدول را از یوونتوس بگیرد ولی در هفته سی‌ام موقعیتش را از دست داد. میلان در فاصله 2بازی حساس مقابل بارسا در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان، مقابل کاتانیا متوقف شد تا به رده دوم سقوط کند. خستگی ناشی از رویارویی دوگانه با بارسا برای میلان گران تمام شد و این تیم بازی بعدی‌‌اش را هم به فیورنتینا واگذار کرد.

از دست رفتن قهرمانی برای آلگری که فصل قبل میلان را به قهرمانی رساند، قطعا اتفاق خوشایندی نیست ولی بعید است که میلان درصورت دوم شدن هم با این مربی باهوش قطع همکاری کند؛ البته در 6 بازی باقیمانده ممکن است اتفاقات به نفع میلان رقم بخورد.

بایرن مونیخ در حسرت قهرمانی

بایرن مونیخ پس از اینکه فصل قبل قهرمانی بوندس‌لیگا را به دورتموند واگذار کرد، در فصل جدید با چند خرید خوب و هدف قهرمانی قدم به مسابقات گذاشت. بایرن با هاینکس شروع کوبنده‌ای داشت، در هفته چهارم به صدر جدول رسید و نیم فصل را با قهرمانی به پایان برد. اما اوج گیری دورتموند که از لیگ قهرمانان حذف شده بود درنهایت منجر به از دست رفتن این صدرنشینی شد. بایرن در هفته بیستم به رده دوم سقوط کرد و دورتموند که تا امروز در 25 بازی متوالی بدون شکست بوده اجازه نداد که بایرن دیگر به صدر جدول برسد. رویارویی هفته گذشته 2تیم حکم فینال را داشت که این بازی درنهایت با وجود برتری نسبی بایرن با برتری یک‌برصفر دورتموند به پایان رسید. در حال حاضر دورتموند با 8 امتیاز اختلاف نسبت به بایرن صدرنشین است و برای قهرمانی کافی است از 3 بازی باقیمانده تنها یک امتیاز بگیرد. دراین شرایط تنها یک معجزه می‌تواند دورتموند را از قهرمانی محروم کند.
پیش‌بینی می‌شد دورتموند پس از قهرمانی فصل قبل، نتواند درخشش قبلی‌‌اش را تکرار کند ولی این تیم با وجود از دست دادن بازیکنی مثل نوری شاهین یک بار دیگر توانست بایرن را ناکام بگذارد و سینی نقره‌ای در انتظار این تیم خواهد بود. این قهرمانی بیش از همه نتیجه کار عالی یورگن کلوپ است که توانسته با بازیکنانی گمنام، تیمی هماهنگ و کم نقص بسازد.

ستاره‌های پاریس علیه جوانان مون پلیه

قابل پیش‌بینی بود که با سرمایه‌گذاری قطری‌ها در پاری‌سن‌ژرمن، معادلات قهرمانی لیگ این کشور دگرگون شود. پاریس در شروع فصل با خرید پاستوره سروصدای زیادی به‌پا کرد و در نیم‌فصل هم با بازیکنان نامداری مثل تیاگو موتا، آلکس، ماکسول و ممدو سیسوکو قرارداد بست. پاریس نیم فصل را به‌عنوان صدرنشین به پایان برد ولی این هم برای بقای کومبواره کافی نبود و لئوناردو، مدیر فنی باشگاه تصمیم گرفت آنچلوتی را با قراردادی معادل 6میلیون یورو در سال به‌عنوان سرمربی جدید این تیم استخدام کند. ولی همه این ریخت و پاش‌ها فعلا برای تضمین قهرمانی این تیم کافی نبوده و در فاصله 7هفته تا پایان لوشامپیونا، مون‌پلیه با اختلاف 2 امتیاز صدرنشین است.

مون پلیه را بازیکنان مستعدی می‌سازند که اکثرا ساخته آکادمی باشگاه هستند و رنه ژیرار با این تیم هماهنگ تا امروز توانسته پاریس را با همه ستارگانش غافلگیر کند. مون پلیه اگر بتواند برتری‌‌اش را در هفته‌های باقیمانده حفظ کند، می‌تواند برای نخستین‌بار قهرمانی فرانسه را تجربه کند. پاری‌سن‌ژرمن هم آخرین بار در سال 1994 به قهرمانی فرانسه رسیده و با توجه به سرمایه‌گذاری‌‌اش، عطش زیادی برای قهرمانی دارد. برنامه بازی‌های 2تیم در هفته‌های باقیمانده تقریبا یکسان است.

کد خبر 166707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز