همشهری آنلاین: موافقت کردیم که راه حل مسالمت آمیزی برای بحران سوریه انجام شود و خوشحالیم که از تلاش سازمان ملل و طرح شش ماده‌ای استقبال شد.

نماینده سازمان ملل در ایران گفت: موافقت کردیم که راه حل مسالمت آمیزی برای بحران سوریه انجام شود و خوشحالیم که از تلاش سازمان ملل و طرح شش ماده‌ای استقبال شد تا خشونت‌های جاری پایان داده شود و کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه برسد و طرف‌های درگیر پشت میز مذاکره بنشیند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کوفی عنان صبح امروز در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان درباره فرآیند تغییرات در سوریه گفت: اولویت احترام به خواست مردم سوریه است و همه باید برای پایان یافتن این بحران کمک کنند، زیرا این منطقه دیگر قادر نیست شوک دیگری را تحمل کند.

وی تاکید کرد: سوریه از نظر ژئوپلتیک واقعیت خاص و مهمی دارد و هر گونه تغییر در آن در معادله جهان تاثیر خواهد گذاشت.

نماینده سازمان ملل گفت: من در راستای فرآیند میانجی‌گری کار ‌می‌کنم و همه باید در این راستا فعالیت کنیم.

وی ضمن تشکراز حمایت ایران در همکاری با سوریه گفت: امیدوارم ایران بخشی از راه حل پایان دادن به مشکلات سوریه باشد‌.

عنان در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد طرحی که به سوریه پیشنهاد شده و بشار اسد نیز آن را قبول کرده است، گفت: درباره قطع خشونت‌ها صحبت کردیم دولت سوریه طرح شش ماده‌ای را قبول کرده و بدون استفاده از نیروهای نظامی و در حقیقت غیر نظامی کردن وضعیت برای رفع مشکل فعالیت ‌می‌کند.

وی در خصوص سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بشار اسد از نیروهای اپوزیسیون تضمین کتبی خواسته است، گفت: دولت سوریه روشن کرده که خواستار چه چیزهایی است و نیروهای اپوزسسیون نیز باید حملات را متوقف کنند و پاسخ مثبت به این طرح بدهد، باید تضمین داده شود که هر دو طرف درگیر این آتش بس را رعایت ‌می‌کنند.

وی افزود: امیدوارم شش صبح روز پنجشنبه شاهد وضعیت بهتری باشیم امکان پیشرفت در این طرح وجود دارد و تغییرات درراستای منافع مردم سوریه انجام خواهد شد تا مناقشات پایان پذیرد.

عنان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه حتی اگر سوریه طرح شما را قبول کنند، برخی از کشور‌ها مانند عربستان به نیروهای اپوزسیون اسلحه ‌می‌دهند، گفت: هرگونه دخالت در این مساله ‌می‌تواند مشکل آفرین باشد و ما باید با دولت سوریه در تعامل باشیم.

وی در پایان درباره زمان آغاز فعالیت ماموران ناظر بر اجرای طرح در سوریه گفت: زمانیکه سازمان ملل تصویب کند فعالیت آغاز ‌می‌شود و به زودی زمان آن مشخص خواهد شد.

کد خبر 165829
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز