گروه ادب و هنر: اکران نوروزی سینماها درحالی آغاز شد که از همان ابتدا مخالفت‌هایی با نمایش عمومی 2 فیلم «گشت ارشاد» و «خصوصی» صورت گرفت.

فیلم گشت ارشاد

تجمع اعتراضی در مقابل وزارت ارشاد در روزهای آخر اسفند سال 90، با آغاز سال نو با انتقادهای گسترده در تریبون‌های رسمی همراه شد که درنهایت در چندین شهر به اکران 2 فیلم بحث‌برانگیز خاتمه داده شد.

اکران فیلم‌های نوروزی پیش از انتخاب فیلم‌ها با حاشیه‌هایی همراه شد و سرانجام فیلم‌های «گشت ارشاد»، «خصوصی»، «انتهای خیابان هشتم»، «فیتیله و ماه‌پیشونی» و «قلاده‌های طلا» دراکران نوروزی گرفتند اما در روزهای اولیه اکران حاشیه‌ها و مخالفت‌هایی با اکران گشت ارشاد و خصوصی به‌وجود آمد و سرانجام به این نتیجه منجر شد که اکران این دو فیلم در شهرستان‌ها متوقف شود و در تهران هم در اواسط تعطیلات نوروز؛ سینماهای حوزه هنری و شهرداری اکران گشت ارشاد و خصوصی را متوقف کنند.با تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای صنفی نمایش اعلام شد درصورت توقف کامل اکران گشت ارشاد و خصوصی 2 فیلم «نارنجی‌پوش» و «بوسیدن روی ماه» جایگزین شود.این خبر باعث شد پخش‌کننده بوسیدن روی ماه اعلام کند که قصد ندارد فیلم را بهار اکران کند و پخش‌کننده «نارنجی‌پوش» هم خبر داد که نسخه‌های فیلم برای نمایش آماده نیست.

نمایش گشت ارشاد و خصوصی در برخی سینماهای بخش خصوصی ادامه پیدا کرد اما سینماهای حوزه هنری و شهرداری اکران را متوقف و اعلام کردند تا آماده شدن نسخه‌های فیلم‌های جایگزین، 3 فیلم دیگر نوروزی را اکران می‌کنند.

این حواشی منجر شد برخی تشکل‌های صنفی از جمله اتحادیه تهیه‌کنندگان، مجمع فیلمسازان، انجمن سینماداران و پخش‌کنندگان نسبت به حاشیه‌های به‌وجود آمده و توقف اکران نوروزی درحالی‌که این دو فیلم با مجوز وزارت ارشاد، مجوز نمایش گرفتند، اعتراض کنند.اتفاقات اکران نوروزی 91 باعث شد تا هم بدنه مذهبی جامعه از آن ناراضی باشند و هم سینما گران و اهالی سینما نتوانند ارزیابی مثبتی از آن داشته باشند.

فیلم‌های مستقل شرایط خوبی برای اکران ندارند

تهیه‌کننده «انتهای خیابان هشتم» معتقد است، فیلم‌های مستقل شرایط خوبی در اکران عمومی ندارند. جمال ساداتیان به مهر گفت: ما در حال حاضر حدود 270 سالن سینما داریم که بخش اعظمی از آنها تقریبا از رده خارج هستند یا شرایط مطلوبی ندارند؛ مابقی سینماها نیز دولتی و در اختیار حوزه هنری، بنیاد مستضعفان و کمیته امداد و... هستند. این سالن‌ها نیز بیشترفیلم‌های دولتی یا دستوری را اکران می‌کنند. با این شرایط دیگر سالنی برای فیلم‌های مستقل نمی‌ماند.البته تعدادی سینما نیز در اختیار بخش خصوصی است که متأسفانه رابطه خوبی در میان آنها حاکم نیست.

بیشتر در این بخش افراد به جای اینکه تلاش کنند با آثار خود جایگاه‌شان را تثبیت کنند بیشتر سعی دارند زیر پای هم را خالی کنند. رقبا برای اینکه به اکران خوبی دست یابند علیه فیلم دیگری صحبت می‌کنند. آنها بیشتر تلاش دارند که با صاحبان سینماها لابی کرده و فقط از فیلم خود تعریف کنند و دیگر آثاری را که قرار است با آنها اکران شوند زیر سؤال ببرند.در حال حاضر ما با 10 سینما انتهای خیابان هشتم را اکران کرده‌ایم. درشهرستان هم به شکل درستی سینما در اختیار نداریم. باید با شرایط برابر درباره آمار فروش فیلم‌ها صحبت کنیم. مقایسه درست در این وضعیت شکل می‌گیرد.

با اینکه خیلی پخش تیزر به‌طور مرتب نداریم یا بیلبوردی نیز نصب نشده است اما من به‌شدت به اکران این فیلم امیدوارم. اما اگر شرایط بهتری نصیب ما می‌شد قطعا فیلم بیشتر دیده می‌شد.وی درخصوص تغییرات ایجاد شده در انتهای خیابان هشتم گفت:تغییرات بیشتر دیالوگی بوده است. اصلاحاتی انجام شده ولی خط اصلی قصه حفظ شده است. حتی در پایان فیلم که خیلی غافلگیر‌کننده است هیچ تغییری رخ نداده است.

20 دقیقه از ماه‌پیشونی کوتاه شد

تهیه‌کننده فیتیله و ماه‌پیشونی ساخته آرش معیریان عنوان کرد که امسال با تمهیداتی که معاونت سینمایی اندیشیده است به ژانر کودک و نوجوان در کنار آثار دیگر توجه ویژه‌ای نشان داده شده است.

احمد نجفی به مهر گفت: اکران این فیلم به‌دنبال تصمیماتی است که معاونت سینمایی یا سازمان سینمایی گرفته‌اند که در کنار 4فیلم از ژانر‌های مختلف در اکران نوروزی توجهی نیز به فیلم‌های کودک و نوجوان شود تا هر سلیقه‌ای بتواند از این آثار استفاده کند. البته از سال گذشته پشتیبانی ویژه‌ای از سینمای کودک و نوجوان صورت گرفته است و ما این موضوع را با وجود 19 فیلم در جشنواره کودک و نوجوان اصفهان به‌خوبی دیدیم.

فیتیله و ماه‌پیشونی فیلمی نزدیک‌تر به بخش خصوصی است و با توجه به نوع نگاه جذاب و شادی که دارد در جشنواره کودک هم با استقبال روبه‌رو شد اما به‌دلیل اینکه فرصت زیادی برای رساندن فیلم به جشنواره نداشتیم تایم آن بلند شد اما حالا حدود 20 دقیقه از کار را کوتاه کردیم.

فیلم به‌شدت اثری شاد و آموزنده برای کودکان و نوجوانان است و امیدوارم در نوروز بتواند لبخندی را برای بچه‌ها و خانواده‌های ایرانی به ارمغان بیاورد زیرا فیلم پرانرژی است. در فیتیله و ماه‌پیشونی برای نخستین بار گروه پرمخاطب فیتیله‌ای‌ها وارد سینما شده‌اند.وی افزود: اگر قرار بود تا پاییز 91 صبر می‌کردیم زمان زیادی از تولید فیلم می‌گذشت و به نوعی تازگی خود را از دست می‌داد. به همین دلیل با توجه به فیلم‌های دیگر که امثال عید اکران شدند وقتی از طرف معاونت و شورای صنفی نمایش پیشنهاد اکران فیتیله و ماه‌پیشونی شد ما نیز پذیرفتیم. البته بعد از تعطیلات نوروز هم اکران فیلم ادامه خواهد داشت و مدارس نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

ارزیابی سینماداران از اکران نوروزی

تعدادی از سینماداران وضعیت مخاطب اکران نوروزی را در تعطیلات سپری شده، ارزیابی کردند. رضا سعیدی‌پور ـ مدیر پردیس سینمایی آزادی ـ در گفت‌وگویی با ایسنا، درباره وضعیت تعداد مخاطبان نسبت به نوروز سال گذشته اظهار کرد:‌ وضعیت فروش بلیت در سینما آزادی نسبت به سال گذشته که 2 فیلم «جدایی نادر از سیمین» و «اخراجی‌ها3» اکران شد، ‌تغییری نکرده بلکه بالاتر هم رفته است.وی در عین حال گفت: این نکته را نباید فراموش کرد که امسال قیمت بلیت نسبت به سال گذشته در سینما آزادی هزار تومان افزایش یافته است و در واقع می‌توان گفت افزایش فروش سینما آزادی نسبت به سال گذشته ناشی از افزایش بلیت سینما ست.

مدیر سینما آزادی با تاکید بر اینکه میزان فروش و مخاطب مربوط به روزهایی است که همه 5 فیلم اکران نوروزی روی پرده این سینما بودند گفت: از زمانی که گشت ارشاد و خصوصی را از اکران برداشتیم، با افت شدید مخاطب و فروش مواجه بوده‌ایم اکنون نیز برای جبران این افت «چیزهایی هست که نمی‌دانی»، «ساعت شلوغی» و «شب» را به جمع فیلم‌های روی پرده‌‌مان اضافه کردیم و فکر می‌کنیم بتوانیم با این فیلم‌ها افت حاصل را جبران کنیم.وی در پایان گفت‌وگو درباره افزایش قیمت بلیت سینما و نظر مخاطبان در این باره عنوان کرد: تماشاچی سینما آزادی با سایر سینماها متفاوت است. کسی که به این سینما می‌آید توقع کیفیت سرویس‌ها و خدمات خاصی را دارد و ما اکنون با بلیت 5 هزار تومان مشکلی نداریم.پاسبانیان مدیر سینما استقلال که سرگروه فیلم سینمایی قلاده‌های طلا را نیز در اختیار دارد با بیان اینکه استقبال نوروزی مخاطبان بسیار فوق‌العاده بوده است اظهار کرد: با گذشت چندین روز از آغاز اکران قلاده‌های طلا ما هنوز هم 2 سئانس فوق‌العاده را هر شب برای مخاطبان اختصاص می‌دهیم، در واقع ما هنوز هم سئانس‌های ساعت یک بامدادمان کاملا از مخاطبان پر می‌شود.

وی درباره افزایش قیمت بلیت و واکنش مخاطبان نیز بیان کرد: افزایش قیمت بلیت در ایام نوروزی هیچ تاثیری روی فروش ما نگذاشته‌ است و می‌توانم بگویم که ما اصلا ریزش مخاطب نداشته‌ایم؛ البته این موضوع را باید درنظر گرفت که سینما استقلال در نزدیکی پردیس‌های سینمایی بوده و افزایش قیمت آن به 4هزار تومان قابل پذیرش‌تر است.پارسی نژاد ـ مدیر مجموعه سینمایی عصر جدید ـ که سینمایش سرگروه انتهای خیابان هشتم است، نیز با ابراز رضایت از فروش نوروزی فیلم‌های روی پرده این سینما گفت: بالطبع هفته اول نوروز سینماها کمی خلوت است اما از هفته‌های بعد فروشمان بسیار خوب شد. البته نمی‌توان گفت که نسبت به سال گذشته فروش خوبی داشتیم چرا که سال قبل جدایی نادر از سیمین بهتر می‌فروخت.

مدیر سینما عصر جدید، درباره واکنش مخاطبان به افزایش قیمت بلیت سینما نیز خاطرنشان کرد: ما از اواسط عید نوروز به فروش اوایل سال گذشته رسیدیم و در حال حاضر بلیت ما 4 هزار تومان و تا‌کنون با هیچ واکنش منفی از سوی مردم روبه‌رو نبوده‌ایم اما احتمالا بعد از عید شرایط متفاوت خواهد بود و با واکنش فروش بلیت روبه‌رو خواهیم شد.پارسی‌نژاد در پایان سخنانش تصریح کرد: ما سال قبل ارزش افزوده را از مخاطبان دریافت نمی‌کردیم و خودمان آن را تقبل می‌کردیم اما با توجه به افزایش قیمت بلیت مجبور هستیم از هر نفر 200 تومان را به‌عنوان ارزش افزوده دریافت کنیم.

اسلامی - مدیر پردیس اریکه ایرانیان- نیز با بیان اینکه این سینما فروش بسیار خوبی را در ایام عید تجربه کرده است گفت: سینمای ما در این ایام بسیار شلوغ بود و تنها فروش یک روزمان به 20 میلیون تومان می‌رسید، حتی زمان اکران اخراجی‌ها نیز سینمای ما نتوانسته بود به چنین فروشی دست پیدا کند.

اما مسعود میررحیمی مدیر مجموعه سینمایی شکوفه نسبت به همکارانش نظر متفاوتی به اکران نوروزی دارد.او در پاسخ به سؤالی درباره تعداد مخاطبان این سینما در ایام نوروز تاکید کرد: ما با ریزش بسیاری در تعداد مخاطبان روبه‌رو بوده‌ایم. به‌عنوان مثال می‌توانم بگویم سال قبل روز چهارم عید 2900 نفر به پردیس شکوفه آمدند اما امسال تنها 2200 نفر مخاطب داشتیم.وی خاطرنشان کرد: می‌توانم بگویم که با محاسبات انجام شده تقریبا روزی 700 تا 800 نفراز تعداد مخاطبان‌مان کاسته شده است.مدیر پردیس شکوفه درباره علت این ریزش مخاطب نیز اظهار کرد: می‌توان دلایل مختلفی را برای این موضوع برشمرد، البته استرسی که فیلم گشت ارشاد در مخاطبان سینمای ما ایجاد کرد تاثیر‌گذار بود. اگرچه بعد از اتفاقات ایجاد شده فروش گشت ارشاد در سینمایمان بهتر شد اما ما با این مسئله مواجه شدیم که مردم دوست داشتند فیلم را با آرامش ببینند؛ حتی افرادی که بلیت خریداری می‌کردند از مسئول فروش می‌پرسیدند که آیا امکان دارد فیلم در هنگام نمایش قطع شود‌؟مدیر سینما شکوفه در پایان این گفت‌وگو درباره افزایش قیمت بلیت نیز اظهار کرد:‌ افزایش قیمت بلیت، تا حدودی کاهش تعداد مخاطب ما را جبران کرده است اما ترجیح می‌دادیم که مخاطب بیشتری به سینما بیاید.

چک در گروه سینمایی آفریقا

همچنین قرار است فیلم سینمایی چک ساخته کاظم راست گفتار در گروه سینمایی آفریقا روی پرده برود.به گزارش مهر، این فیلم که آخرین ساخته سینمایی کاظم راست گفتار است در اکران دوم نوروز در گروه سینمایی آفریقا روی پرده می‌رود. پخش چک برعهده هدایت فیلم است.این فیلم در بخش مسابقه سی‌امین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت. داستان فیلم چک درباره مرد جوانی است که برای رسیدن به اهداف رؤیایی دست به ریسک بزرگی می‌زند. در این فیلم شاهرخ استخری، همایون ارشادی، حسن شکوهی، فرهاد آئیش، جمشید مشایخی و... بازی کرده‌اند.

کد خبر 164491

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز