گروه ادب و هنر: طرح اکران مخاطب خاص پس از مدت‌ها وقفه در نیمه دوم سال90 به اجرا درآمد.

سینما

در قالب این طرح فیلم‌هایی که در شرایط عادی امکان اکران عمومی نداشتند، روی پرده آمدند. مدیریت سینما، محمد درمنش را به‌عنوان مجری طرح اکران مخاطب خاص انتخاب کرد و بودجه‌ای یک میلیارد تومانی در اختیارش گذاشت تا به اکران فیلم‌هایی که به هر دلیل سینماداران رغبت چندانی به نمایش‌شان ندارند، سامان بخشد.

در سال‌های گذشته که طرح‌های مشابهی برای اکران فیلم‌های متفاوت اجرا می‌شد، شاهد اعتراض کارگردانان نسبت به شرایط اکران بودیم، اتفاقی که سال گذشته چندان رخ نداد، آن هم در حالی که هیچ کدام از فیلم‌های اکران مخاطب خاص به فروش قابل‌قبولی دست پیدا نکردند.

از «بدرود بغداد»، «شیرین» و «جعبه موسیقی» تا «گلوگاه» و «گلچهره» جملگی در انتهای جدول گیشه سال90 قرار گرفتند و البته از همه کم‌فروش‌تر فیلم ویدئویی «معبد جان» بود که کارگردانش مجری طرح اکران مخاطب خاص بود. تمامی فیلم‌های طرح اکران مخاطب خاص درحالی شکست خوردند که هر فیلم متفاوتی که سازنده‌اش آن را در گروه آزاد به نمایش درآورد، توانست مخاطب خود را بیابد. به‌عنوان مثال فیلم «چیزهایی هست که نمی‌دانی» به‌عنوان اثری خاص و متفاوت با نمایش در گروه سینماهای آزاد به تنهایی چندین برابر چند فیلم اکران مخاطب خاص فروخت.

در مجموع می‌توان گفت که طرح اکران مخاطب خاص با شکست مواجه شد ولی نکته قابل توجه ابراز رضایت رئیس سازمان سینمایی کشور از اجرای این طرح است. چنان‌که به گفته محمد درمنش با توجه به رضایت جواد شمقدری، طرح اکران مخاطب خاص در سال91 نیز به اجرا درخواهد آمد.می‌ماند طی مراحل اداری و اختصاص بودجه که سال گذشته بیش از 6 ماه به طول انجامید و باید دید امسال این پروسه چقدر زمان می‌برد.

مسئول اجرای فاز دوم طرح اکران مخاطب خاص گفت: فاز دوم این طرح پس از طی مراحل اداری و اختصاص بودجه آغاز خواهد شد.محمد درمنش در گفت‌وگو با ایسنا، درباره زمان آغاز اجرای فاز دوم طرح اکران فیلم‌های مخاطب خاص اظهار کرد: اجرای فاز دوم طرح اکران فیلم‌های مخاطب خاص از سوی سازمان سینمایی قطعی شده اما آنچه مسلم است، این است که آقای شمقدری به‌عنوان رئیس سازمان از فاز اول این طرح ابراز رضایت کرده‌اند و گفته‌اند که فاز دوم باید با گستردگی بیشتر از نظر تعداد سینما و تبلیغات اجرا شود.

وی در عین حال خاطرنشان کرد:‌ طبیعی است که اجرای فاز دوم این طرح نیاز به هماهنگی‌های اداری و همچنین تحقق بودجه دارد، بنابراین ما اکنون در حال انجام کارهای اداری و پیگیری اختصاص بودجه هستیم.

مسئول طرح اکران فیلم‌های مخاطب خاص در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به وضعیت بودجه، آغاز فاز دوم این طرح در نیمه دوم سال امکان‌پذیر می‌شود؟، تصریح کرد: خیر. بودجه فاز دوم طرح مخاطب خاص سال گذشته پیش‌بینی و تامین شده است، به همین دلیل اختصاص بودجه هرچه سریع‌تر انجام می‌شود و مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

محمد درمنش همچنین در پایان سخنانش یادآور شد: ما اکنون برای آغاز فاز دوم طرح مخاطب خاص با صاحبان برخی فیلم‌ها صحبت‌هایی انجام داده‌ایم اما اکران هیچ کدام را در این گروه قطعی نکرده‌ایم، در واقع بلافاصله پس از مشخص‌‌شدن زمان قطعی آغاز طرح، فیلم‌های فاز دوم را نیز اعلام می‌کنیم.

کد خبر 164849

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز