شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۶:۲۰
۰ نفر

منوچهر اکبرلو عقیده دارد که «زندگی خصوصی» حسین فرحبخش باید درجه‌بندی شود. اگر فیلم با اطلاع‌رسانی‌هایی همراه شود هیچ‌گاه افراد یک خانواده به صورت گروهی و همراه با نوجوانان به تماشای این فیلم نخواهند رفت و اساسا بدآموزی رخ نخواهد داد.

سینمای ایران - فیلم زندگی خصوصی

منوچهر اکبرلو منتقد سینما در این ارتباط به مهر گفت: در ایران وضعیت مخاطب یک فیلم هیچ‌گاه جدی گرفته نشده است. حتی در موارد اندکی که درجه‌بندی سنی برای یک فیلم در نظر گرفته شده باعث حساسیت‌هایی شده است که به صورت دروغین تمایل به دیدن آن فیلم افزایش یافته است. وی افزود: در هر حالت اعلام درجه بندی برای همه فیلم‌ها یا به کار بردن عبارت « توصیه می‌شود یا نمی‌شود» باید به صورت اجباری در مورد همه فیلم‌ها انجام شود تا به تدریج در مخاطب این عادت ایجاد شود که برای انتخاب فیلم به این توصیه‌ها و درجه‌بندی نیز توجه جدی داشته باشد. به هر حال تا زمان جا افتادن این درجه‌بندی و توصیه‌ها باید با جدیت این کار را ادامه داد. در آن زمان نگرانی نخواهیم داشت که فیلم برای مثلا کودکان و نوجوانان یا بعضی از اقشار جامعه بدآموزی داشته یا از آن حس خوبی نداشته باشند.

زندگی خصوصی به شدت بدآموزی دارد

محمدتقی فهیم، منتقد سینما عنوان کرد، « زندگی خصوصی » حسین فرحبخش به شدت بدآموزی دارد و انتخاب خوبی برای بهترین فصل اکران نیست. محمد‌تقی فهیم، منتقد سینما در ارتباط با اکران نوروزی گفت: غفلت از اکران نوروزی در سینمای پس از انقلاب دیده می‌شود که اتفاقا مقطع بسیار مهمی است. اما طی چند سال گذشته در پی گرایش به جذب مخاطب انبوه و هدفگذاری شده تلاش می‌شود فیلم‌هایی در نوروز اکران شوند که مخاطب بیشتری دارند تا به اقتصاد سینما هم کمک شود. وی افزود: اما معضلی که هم‌اکنون وجود دارد توجه نکردن به انتخاب فیلم‌ها از طرف دوستان است، زیرا باید به این موضوع توجه داشت که چه آثار مخاطب‌گریز و چه فیلم‌هایی تأثیر مثبت روی مخاطب دارند.

متأسفانه هنوز جامعه‌نگاری در این ارتباط صورت نمی‌گیرد. فهیم در این ارتباط عنوان کرد: باید به محتوای فیلم‌ها و حساسیت‌های خانواده‌های ایرانی توجه ویژه‌ای نشان داد. باید در این مقطع فیلم‌هایی اکران شوند که از خطوط قرمز عبور نکرده‌اند، زیرا مخاطب نوروزی در سینمای ایران گسترده است. موضوعی که در فیلم زندگی خصوصی مطرح می‌شود معضل همه جامعه ما نیست. وی ادامه داد: موضوع زن دوم، ازدواج پنهانی، خیانت و نشان دادن فرد مذهبی که در مقابل چنین وسوسه‌هایی هیچ مقابله‌ای نمی‌کند باعث می‌شود که کانون خانواده ایرانی را به هم بریزد و آنها را نسبت به همسران خود دچار شک و تردید کند. گرایش‌های سیاسی این شخصیت به نوعی پنهان مانده است و فیلمساز این مسائل سیاسی را یک ابزار قرار داده تا یک عشق مثلثی را دراماتیزه کند. این منتقد سینما عنوان کرد: درست است که موضوع خیانت و ازدواج‌های پنهانی در جامعه ما وجود دارد اما فکر می‌کنم در حال حاضر مردم درگیر موضوعات دیگری باشند،

به‌طور نمونه پرداختن به فقر و بیکاری، اختلاس‌های 3هزار میلیاردی و... می‌تواند سوژه جالب‌تری برای فیلمسازان باشد. فهیم افزود: ما از دیدن این فیلم احساس خوبی نداریم زیرا پشت آن یک ذهن ناسالم است که همه را با چشم بد نگاه می‌کند. گروه‌های سنی پایین و زنان خانه‌دار نباید به دیدن چنین فیلمی بروند. زیرا کانون خانواده در ایران اهمیت زیادی دارد و چنین فیلمی به فضای این کانون ضربه وارد می‌کند. نباید زندگی خصوصی در بهترین فصل اکران شود و همچنان معتقدم انتخاب درستی نیست.

کد خبر 163121

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز