گروه ادب و هنر: آخرین فیلم‌های اکران سال 90 در حالی روزهای پایانی نمایش‌شان را سپری می‌کنند که به‌لحاظ وضعیت فروش تغییر محسوسی را نسبت به روزهای اول اکران‌شان تجربه نکرده‌اند.

پرفروش‌ترین فیلم اکران اسفند، «قبرستان غیرانتفاعی» به کارگردانی محسن دامادی است که در 18 روز اکران و با در اختیار داشتن 23 سالن، تاکنون 100میلیون تومان فروخته است. بعد از «خانواده ارنست» این دومین فیلم محسن دامادی است که در سال 90 اکران می‌شود و جالب اینکه فروش‌اش از کار قبلی این کارگردان بیشتر بوده است. «ساعت شلوغی» به کارگردانی آرش معیریان 90میلیون تومان در 18روز فروخته است. این فیلم در شهرستان‌ها با استقبال بیشتری مواجه شده است. «پرستوهای عاشق» دیگر فیلم روی پرده است که توسط فریال بهزاد کارگردانی شده است. بهزاد یکی از فیلمسازانی است که روزگاری درباره کودکان فیلم می‌ساخت و این‌بار فیلمی عاشقانه را کارگردانی کرده است. پرستوهای عاشق با 22 سالن سینما، تاکنون 70 میلیون تومان فروخته است.

«چیزهایی هست که نمی‌دانی» اولین تجربه بلند سینمایی فردین صاحب زمانی هم به رقم 60میلیون تومان فروش دست یافته است. این فیلم که در گروه سینماهای آزاد اکران شده باتوجه به ریتم کند و آرامش فروش قابل قبولی داشته است. «شب» رسول صدرعاملی هم پس از 16 روز اکران مجموع فروش‌اش را به 45 میلیون تومان رساند که برای فیلمی که عزت‌الله انتظامی، امین حیایی و زنده‌یاد خسرو شکیبایی را در نقش‌های اصلی دارد، رقم چندان خوبی محسوب نمی‌شود. «زمانی برای دوست داشتن» ساخته ابراهیم فروزش جزو فیلم‌هایی است که استقبال مخاطب از آن پایین بوده است. این فیلم در 17 روز اکران، 15 میلیون تومان فروخته است. «شب واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی هم در حالی آخرین روزهای اکرانش را سپری می‌کند که مجموع فروش‌اش زیر 30 میلیون تومان است. البته تمام آمارهای فروش به روایت دفاتر پخش فیلم است.

به‌رغم آنکه 2 ماه و 12 روز از آخرین اعلام رسمی آمار فروش سینماهای تهران در سایت بنیاد سینمایی فارابی می‌گذرد اما هنوز هیچ آمار جدیدی در این سایت اعلام نشده است. عزت‌الله علیزاده - معاون بازرگانی و پشتیبانی تولید بنیاد فارابی - که مسئول جمع‌آوری این اطلاعات است، در این باره گفت: «قرار بود کل اطلاعات در حوزه سازمان سینمایی از طریق اداره کل نظارت و ارزشیابی منعکس شود.» وی ادامه داد: «این اطلاعات و گزارش‌ها قاعدتا باید از طریق آنها در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد، چراکه قرار بود نوعی مرکزیت در ارائه اطلاعات ایجاد شود.»

میرزایی نیز به‌عنوان یکی از مسئولان این حوزه گفت: «این اتفاق درصورتی قرار بود بیفتد که امکانات فارابی ازجمله نرم‌افزار محاسبه آنها برای فروش به اداره کل منتقل شود. ما مکاتبه کردیم اما این اتفاق نیفتاد.» وی تصریح کرد: «در حال حاضر ما اطلاعات فروش روز سینماها را نداریم چراکه نرم‌افزار مخصوص محاسبه فروش را در اختیار نداریم.» اما در پی این اظهارات، علیزاده در بنیاد سینمایی فارابی پاسخ داد: «ما نرم‌افزار خاصی برای فروش در اختیار نداریم. زمانی که این درخواست مطرح شد گفتیم که ما تنها با یک برنامه ساده اکسل و یک رایانه معمولی این کار را انجام می‌دهیم. ما این موضوع را اعلام کردیم و باز هم قرار شد آنها جواب نامه‌ را بدهند.» وی در پاسخ به این سؤال که آیا هنوز هم اطلاعات فروش سینما‌ها در فارابی جمع‌آوری می‌شود؟ تصریح کرد:‌ «بله. اطلاعات و آمار طبیعتا جمع‌آوری و ثبت می‌شود، چراکه این کار لازم است اما چون تصمیم گرفته شده است که اطلاعات از طریق فارابی اعلام نشود، نمی‌توانیم آنها را در اختیار عموم بگذاریم.» پیش از این، بنیاد سینمایی فارابی در سایت رسمی‌ خود در مقاطع مختلف آمار فروش روزانه سینماها‌ی تهران را اعلام می‌کرد اما آخرین اعلام آمار در این سایت متعلق به 28 آبان‌ماه است.

کد خبر 162375

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز