چهارشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۵
۰ نفر

مهرنوش سلماسی: سال90 را می‌توان سالی پراتفاق برای سینمای ایران نامید. اکران موفق «جدایی نادر از سیمین» و «اخراجی ها‌3» سکانس افتتاحیه سینمای ایران در سال90 را کلید زد.

رکوردشکنی «ورود آقایان ممنوع» در تابستان، انحلال خانه سینما، تشکیل سازمان سینمایی کشور، برگزاری منظم سی‌امین جشنواره فیلم فجر و موفقیت‌های پی‌درپی فیلم اصغرفرهادی از دیگر فرازهای مهم سینمای ایران در یک سال اخیر به شمار می‌آیند. دریافت اسکار توسط جدایی نادر از سیمین کار اهالی سینما را برای انتخاب مهم‌ترین اتفاق سال90 آسان کرد؛ اتفاقی که توانست کام تمام علاقه‌مندان سینما را شیرین و امید به موفقیت‌های آتی را در دل ایرانیان پررنگ‌تر کند. اسکار فرهادی پایان دلچسبی برای دوستداران هنر هفتم رقم زد. تشکیل سازمان سینمایی کشور نیز از دید برخی از کارشناسان و سینماگران رخداد مهم سینمای ایران بود؛ سازمانی که درباره جزئیات و چارت تشکیلاتی‌اش هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست ولی این امیدواری وجود دارد که با گسترده شدن امکانات مدیریت سینمایی از مشکلات و موانع موجود فیلمسازی کاسته شود. آنچه پیش رو دارید گزیده‏ای از نظرات سینماگران پیرامون مهم‌ترین اتفاق سینمای ایران در سال 90 است؛ گزیده‏ای که در آن حلاوت موفقیت‏ها و پیشرفت سینمای کشورمان به چشم می‏خورد.

تأسیس سازمان سینمایی کشور
علیرضا سجادپور سال90 را یکی از سال‏های سرشار از اتفاقات خوب، مهم و ارزشمند برای سینمای ایران دانست و گفت: نمی شود فقط از یک مورد به عنوان مهم‌ترین اتفاق سال نام برد، چرا که همه با هم می‏توانند جزو وقایع مهم سال محسوب شوند. نخستین مورد، تأسیس سازمان سینمایی کشور است که با حمایت کامل دولت و نهادهای قانونی در دهه مبارک فجر رسمی شد که بسیار اتفاق مهمی است. چنانچه امسال ما منتظر اعلام رسمی تشکیل این سازمان بودیم و همچنین زیرساخت‏ها را برای این امر آماده کرده بودیم. دومین اتفاق، برداشتن نخستین گام‏های بازاریابی سینمای ایران بود که با موفقیت روبه‌رو شد. امسال رقم اکران بین‌المللی آثار سینمای ایران در جهان به رقم 14- 13میلیون دلار نزدیک شد که این رقم بسیار درخشان است. به‌نظرم از سر جمع تمامی فروش بین‌المللی فیلم‏های سینمای ایران در طول سالیان گذشته، رقم امسال به تنهایی بیشتر بوده است. اتفاق مهم دیگر، درو کردن تقریبا تمامی جوایز جشنواره‏های بین‌المللی توسط یک فیلم ایرانی بود و جدایی نادر از سیمین توانست تمامی جوایز جشنواره‏های جهانی را درو و با دریافت اسکار، کلکسیون جوایزش را کامل کند و اتفاق شادی را برای ما ایرانیان رقم بزند. این موفقیت می‏تواند به ما کمک بسیاری کند تا بازارهای بین‌المللی را گسترش دهیم.

در این باره حمید بهمنی نیز اظهار داشت: بهترین اتفاقی که امسال شاهد بودیم، تشکیل سازمان سینمایی بود که برای نخستین بار یک بازوی مناسب و هدایت کننده برای سینما ایجاد شد. این سازمان نویدبخش یک اتفاق ویژه و کلان برای همه ادوار و سال‏های آینده است. اگر قانون آن به صورت کامل، صحیح و به موقع اجرا شود، قطعا مشکلات سخت‌افزاری و نرم افرازی سینمایمان مرتفع خواهد شد و می‏تواند بستری مناسب خصوصا برای فیلم‏هایی که نگاه فراگستر، ملی، دینی و ... دارند ایجاد کند؛ فیلم‏هایی که فاقد هر گونه نگاه سطحی و مبتذل هستند. اگر سازمان براساس تعهداتی که برایش تعریف شده عمل کند، مطمئنم جایگاه سینمای ایران بهتر خواهد شد. با ایجاد سازمان سینمایی از این پس دچار مشکل بودجه نخواهیم شد و شرایط سخت پیش‌رو نخواهیم داشت. بستری فراهم می‏شود که سینما از جمله سینمای دفاع مقدس به طور کامل احیا شود و به خاطر مشکلات بودجه و ... سینماگر دچار چالش و نگرانی نشود. نیروسازی و کادرسازی برای نیروی جوان شکل می‏گیرد و شاهد حضور فیلمسازان خوب، مکتبی، ایده‌آل و با تبحر کامل خواهیم بود که اگر شرایط اجازه دهد سینمای ما دیگر ستاره‌محور نخواهد بود و فیلمسازان خوب وارد سینما می‏شوند. اینها امیدهایی هستند که با ایجاد سازمان سینمایی برای ما شکل گرفته است. امیدوارم سال آینده، سال خوبی برای سینمای ایران باشد و اگر از ایران فیلمی به مراسم اسکار راه یافت، معرف واقعی سینمای ایران باشد.

سال جدایی نادر از سیمین
همایون اسعدیان اما درباره اتفاقات مهم سینما در سال 90 گفت: موفقیت جدایی در مراسم اسکار، بزرگ‌ترین و بهترین اتفاق سال90 برای سینمای کشورمان است، چرا که در کلکسیون جوایز سینمایی ایران خلأ این جایزه مهم جهانی حس می‏شد که آقای فرهادی آن را به دست آورد و توانست با کسب این افتخار حال همه ما را خوب کند. سیدجمال ساداتیان هم با اشاره به اهمیت اسکار تصریح کرد: فرهادی توانست مهم‌ترین رویداد سینمایی سال را با به دست آوردن اسکار برای کشورمان رقم بزند که این اتفاقی کم نظیر و افتخاری برای سینمای ماست. هر چند فرهادی جوایز بسیاری را از جشنواره‏های معتبر به دست آورده اما بهترینش گرفتن اسکار بود، زیرا اسکار در سطح جهانی شاخص‌ترین است. دیگر شاخصه خوب امسال نیز نظم حاکم بر فضای سی امین جشنواره فیلم فجر بود که بسیار چشمگیر بود.

ایرج تقی‌پور نیز اظهار داشت: جدایی نادر از سیمین نه صرفا به خاطر اسکاری که به دست آورد بلکه به خاطر مطرح بودنش در عرصه بین‌المللی، برجسته‌ترین اتفاق سینمایی کشورمان در سال90 است. موفقیت این فیلم در عرصه جهانی و دریافت بیش از 60جایزه معتبر که مهم‌ترین آنها اسکار بود حائز اهمیت است.

پوران درخشنده نیز موفقیت فرهادی در اسکار را مهم‌ترین واقعه سینمای ایران در سال90 دانست و گفت درخشش جدایی نادر از سیمین در اسکار به روند جهانی شدن سینمای ایران یاری خواهد رساند.

منوچهر محمدی هم با اشاره به اتفاق‌های تلخ سینمای ایران در سال90، دریافت اسکار را یک پایان خوش برای این سال پرفرازونشیب نامید. علیرضا شجاع‌نوری نیز اعتقاد دارد دریافت اسکار می‌تواند مهم‌ترین اتفاق همه این سال‌های سینمای ایران باشد و مسیر بالندگی بیشتر سینمایمان را در عرصه‌های جهانی فراهم کند؛ نکته‌ای که سعید سعدی نیز به آن اشاره کرد و افزود: اینکه ایران برای اولین بار اسکار می‌گیرد با ارزش‌ترین اتفاق سال است.

کد خبر 163990

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز