گروه ادب و هنر: اتفاق‌هایی که برای فیلم‌های «خصوصی» و «گشت ارشاد» رخ داد، باعث شد تا برنامه اکران فصل بهار دچار تغییر شود؛ اتفاق تازه‌ای که این روزها رخ داده، بی‌رغبتی سازندگان تعدادی از فیلم‌های در نوبت نمایش است که شرایط فعلی را برای اکران آثارشان مناسب نمی‌دانند.

سینمای ایران

ضمن اینکه گفته می‌شود فهرستی از 11فیلم مسئله‌دار وجود دارد که احتمال برخوردهای مشابه با آنچه برای فیلم‌های خصوصی و گشت ارشاد رخ داد، برایشان می‌رود.

این شایعه‌ای است که در روزهای اخیر در محافل سینمایی به‌راه افتاده و به همین دلیل اکران دوم بهار دچار تغییراتی ناخواسته شده است. یکی از این فیلم‌ها «برف روی کاج‌ها» است که قرار بود از اواخر فروردین اکران شود ولی تهیه‌کننده‌اش دیروز از تعویق اکران این فیلم خبر داد.

سید جمال ساداتیان علت تعویق نمایش برف روی کاج‌ها را شرایط ملتهب اکران عنوان کرد. او اضافه کرد: قرار بود فیلم در اکران دوم سال روی پرده برود اما به دلیل شرایط موجود تصمیم گرفتیم آن را به عقب بیندازیم تا فضا آرام‌تر شود. احتمالا بعد از فیلم «سیب و سلما» فیلم‌ ما به نمایش عمومی درخواهد آمد. این تهیه‌کننده که فیلم «انتهای خیابان هشتم» را در حال اکران دارد، درباره آن نیز اظهار کرد: با تعداد سینماهایی که در اختیار داریم از فروش راضی هستیم و اکران فیلم در شهرستان‌ها هم آغاز شده و در حال حاضر در 7شهر این فیلم به اکران درآمده که به تدریج به تعداد آنها افزوده می‌شود. گفته می‌شود فیلم «من مادر هستم»، ساخته فریدون جیرانی نیز که قرار بود اکران عمومی شود، ظاهرا به سرنوشت برف روی کاج‌ها دچار شده است. در عوض اکران فیلم‌های «نارنجی‌پوش» و «من میلیونر هستم» قطعی شده است. این فیلم‌ها از چهارشنبه به اکران درمی‌آیند و سیب و سلما نیز از هفته آینده در گروه آزادی جای «فیتیله و ماه‌پیشونی» را می‌گیرد. به این ترتیب فیتیله و... اولین فیلم سال 91 خواهد بود که به شکل طبیعی از پرده سینماها برداشته می‌شود.

اکران نارنجی‌پوش و چگونه میلیاردر شدم قطعی شد

فیلم‌‌های سینمایی «نارنجی‌پوش» و «چگونه میلیاردر شدم» به‌ترتیب در گروه سینمایی قدس و آفریقا جایگزین 2 فیلم «خصوصی» و «گشت ارشاد» خواهند شد.حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش گفت: در جلسه شورای صنفی نمایش مقرر شد فیلم نارنجی‌پوش در گروه سینمایی قدس جایگزین فیلم خصوصی شود. وی در ادامه گفت: اگر پخش آمادگی لازم را داشته باشد این فیلم از امروز هم می‌تواند در این گروه سینمایی به نمایش درآید، زیرا فیلم این گروه از پرده سینماها برداشته شده است. وی در ادامه به اکران فیلم چگونه میلیاردر شدم اشاره کرد و افزود: گروه سینمایی آفریقا پس از گشت ارشاد قرارداد با فیلم «چک» داشت اما پخش‌کننده فیلم آمادگی لازم برای اکران این فیلم را نداشت به همین دلیل فیلم سینمایی چگونه میلیاردر شدم در گروه سینمایی آفریقا جایگزین فیلم گشت ارشاد از روز چهارشنبه 23 فروردین ماه خواهد شد. وی در ادامه گفت: پس از پایان اکران فیلم «قلاده‌های طلا» در گروه استقلال فیلم سینمایی «سیب و سلما» به نمایش درخواهد آمد. مدیر پخش و بازاریابی حوزه هنری در تاریخ 25 دی ماه طی نامه‌ای به شماره 92/2517 تقاضای خود را مبنی بر نمایش فیلم در اکران دوم عید به‌ثبت رسانده است. طبق این نامه که در شورای صنفی نمایش به ثبت رسیده است این فیلم پس از پایان اکران قلاده‌های طلا به نمایش درخواهد آمد.وی در خاتمه افزود: بسیاری از دوستان به‌دلیل ناامنی که پیش آمده است مایل به نمایش فیلم خود نیستند و متأسفانه برخی از پروژه‌ها که در مرحله پیش‌تولید بودند به‌دلیل ناامنی در سینما متوقف شدند.

پشت خط اکران

بازار اکران این روزها داغ است اما حکایت فیلم‌هایی که از سال گذشته و بعضا از چند سال گذشته مشکل اکران‌شان حل نشده است، حکایت جدیدی نیست. به گزارش ایسنا، شاید بتوان «گزارش یک جشن»، «خیابان‌های آرام»، «خانه پدری»، «پاداش» و «آیینه‌های روبه‌رو» را از مشهورترین و البته تازه‌ترین فیلم‌هایی دانست که تکلیف‌ اکران عمومی‌شان هنوز نامشخص است.

ابراهیم حاتمی‌کیا که به رنگ ارغوانش به‌دلیل برخی حاشیه‌های پیش آمده برای اکرانش، چند سالی به نمایش درنیامد و سرانجام اکران شد، این بار با نمایش عمومی «گزارش یک جشن» به مشکل برخورده است؛ حتی اگر جواد شمقدری زمانی گفته باشد که فیلم حاتمی کیا توقیف نیست.

خیابان‌های آرام کمال تبریزی یکی دیگر از فیلم‌هایی است که نتوانست به نمایش درآید که البته وضعیتی بهتر از گزارش یک جشن دارد. این فیلم سینمایی پروانه نمایشش را گرفته و حتی چندین نوبت هم مهلت اکران آن در شورای صنفی نمایش مشخص شد؛ البته با شرایطی خاص اما در فرصتی که برای اکرانش تعیین شده بود بازهم اکران نگرفت.

تبریزی شرایط اکران خیابان‌های آرام را شبیه شرایط چند سال قبل به رنگ ارغوان توصیف و همچنین مطرح کرد: خیابان‌های آرام نیز فعلا به سرنوشت «پاداش» دچار شده است، با این تفاوت که یکی پروانه نمایش دارد و دیگری کماکان بدون پروانه است؛ هرچند که داشتن پروانه یا نداشتن آن توفیر چندانی ندارد. این فیلم برای مجوز پروانه ساخت، لوکیشن خود را به کشور ارمنستان تغییر داد و برای مجوز اکران عمومی دوباره صداگذاری شد.

خیابان‌های آرام هم در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم که در ارمنستان جلوی دوربین رفته است داستان طنزی را روایت می‌کند که در آن حسن معجونی، نیکی کریمی، لعیا زنگنه، محمد‌رضا فروتن، رضا داوود‌نژاد، و جمع دیگری از بازیگران ایفای نقش‌هایی را برعهده دارند.

کمال تبریزی، فیلم به نمایش در نیامده دیگری هم به نام «پاداش» دارد که خبر توقیف آن را وزیر ارشاد شخصا اعلام کرد. فیلم سینمایی پاداش داستان یکی از مدیران میانی دولت است که به ماموریت‌های خارجی متعدد می‌رود تا اینکه در یک نوبت او را برای تشویق به سفر حج می‌فرستند اما در این سفر برخلاف تصور او که انتظار دارد مانند یک مدیر دولتی با او برخورد شود، این اتفاق نمی‌افتد. در این فیلم حسن معجونی، آتیلا پسیانی، صابر ابر، بهمن زرین‌پور، آشا محرابی، رضا بهبودی، روح‌الله حق‌گوی لسان، اصغر نقی زاده، بهنام وطن و مرحوم احمد آقالو به ایفای نقش پرداخته‌‌اند.

«خانه پدری» کیانوش عیاری هم موضوعی اجتماعی دارد. این فیلم که یازدهمین اثر بلند سینمایی کیانوش عیاری است، وقایع خود را از 1310 آغاز می‌کند و آنها را تا امروز ادامه می‌دهد. خانه پدری نتوانست حتی در جشنواره فیلم فجر حاضر شود و این در حالی است که مؤسسه ناجی هنر تهیه‌کننده آن است. مهدی هاشمی، شهاب حسینی، مهران رجبی، ناصر هاشمی، مینا ساداتی، نازنین فراهانی، حسین فلاح و... بازیگران اصلی خانه پدری هستند.

اما وضعیت «فرزند صبح» کمی با سایر فیلم‌هایی که اجازه اکران عمومی پیدا نکرده‌اند، متفاوت است.این فیلم که پس از چندین سال بالاخره با کارگردانی بهروز افخمی به جشنواره بیست‌و نهم فجر رسید، با انتقادات اصحاب رسانه و منتقدین روبه‌رو شد. فرزند صبح مقطع کودکی تا هفت سالگی حضرت امام خمینی (ره) و همچنین بخش‌هایی از 63‌سالگی ایشان در 15خرداد سال‌42 را روایت می‌کند و ساخت آن چیزی در حدود 2میلیارد تومان هزینه داشته است، اما منتقدین و اصحاب رسانه پس از حضور در کنفرانس خبری افخمی در جشنواره فجر 2سال قبل، انتقادهای شدیدی را نسبت به فیلم مطرح کردند. درحالی‌که بهروز افخمی همچنان تأکید دارد با تدوین مجدد، فیلم اثر قابل‌قبولی خواهد شد. در فرزند صبح عبدالرضا اکبری، آتیلا پسیانی، هادی دیباجی، آرمان ایرانپور و هدیه تهرانی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«من مادر هستم» به کارگردانی فریدون جیرانی هم در سال89 ساخته شده است و در آن باران کوثری، حبیب رضایی، هنگامه قاضیانی، فرهاد اصلانی، امیرحسین آرمان و پانته‌آ بهرام بازی کرده‌اند. این فیلم داستان یک خانواده طبقه متوسط است که در یک شرایط بحرانی به بررسی و ارزیابی زندگی خود می‌پردازند. درحالی‌که «من مادر هستم» جزو فیلم‌هایی است که هنوز رنگ پرده را ندیده است اما گفته می‌شود با تغییراتی که در این فیلم داده شده به‌زودی اکران می‌شود.فیلم‌هایی هم هستند که نه یکی دو سال، بلکه چند سالی از ساخت آنها می‌گذرد اما بازهم نتوانسته‌اند در اکران عمومی قرار بگیرند؛ «زادبوم» به کارگردانی ابوالحسن داوودی، «زمهریر» به کارگردانی علی رویین‌تن، «پوسته» مصطفی آل‌احمد، «صد سال به این‌ سال‌ها»ی سامان مقدم و «آینه‌ روبه‌رو»ی نگار آذربایجانی.

شاید بتوان گفت که زادبوم هم در میان فیلم‌های اکران نشده، وضعیت ویژه و خاصی دارد؛ چرا که این فیلم توانسته بود در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر تندیس سیمرغ بخش نگاه ملی جشنواره را هم به دست بیاورد. فیلم سینمایی زادبودم روایتگر زندگی کنونی 3نسل از یک خانواده ایرانی است که در 3 کشور متفاوت با زندگی مشکلی روبه‌رو هستند. عزت‌الله انتظامی، مسعود رایگان، رؤیا تیموریان، پگاه آهنگرانی و بهرام رادان در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. اما حکایت «زمهریر»؛ این فیلم در هنگام حضور در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر انتقادات تند اصحاب رسانه و منتقدین را درپی داشت و گویا صحنه‌های این فیلم که گفته می‌شود مضامینی مرتبط با «نگاه غیراخلاقی به دفاع مقدس و توهین به شهدا» داشته است باعث شده است که زمهریر فعلا به نمایش درنیاید.

محمدمهدی عسگرپور که چندماهی است با مسائل مربوط به خانه سینما روبه‌رو است هم فیلمی دارد که هنوز به نمایش در نیامده است. «هفت و پنج دقیقه»که در سال 87 ساخته شده مضمونی اجتماعی دارد و به موضوع مهاجرت می‌پردازد. رضا کیانیان تنها بازیگر ایرانی این فیلم است که براساس فیلمنامه فرهاد توحیدی در فرانسه ساخته شده است. این فیلم داستان زندگی 3 زن که در آستانه فروپاشی روحی و خودکشی‌اند را روایت می‌کند و در بیست‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت.
مصطفی آل‌احمد یکی از کارگردانانی است که در عرصه مستند جوایز بسیاری را کسب کرده، اما همچنان نخستین ساخته سینمایی‌اش به نمایش درنیامده است. «پوسته» محصول سال87 وی است که محمد آفریده آن را تهیه کرده و در آن حمید فرخ‌نژاد، الناز شاکردوست، مریم کاویانی، حمیدرضا فلاحی و امیرغفارمنش به ایفای نقش پرداخته بودند. این فیلم هم مضمونی اجتماعی دارد.

سامان مقدم «صد سال به این سال‌ها» را با حضور رضا کیانیان، فاطمه معتمدآریا، پرویز پرستویی و علی قربان‌زاده ساخته است. داستان فیلم روایتگر زندگی زنی به نام ایران است که در طول 30سال متوجه ضربات و لطمات بزرگی در زندگی شخصی‌‌اش می‌شود و اعضای خانواده‌اش را از دست می‌دهد.

«آینه‌های روبه‌رو» هم از فیلم‌هایی است که در جشنواره 2 سال قبل فیلم فجر مورد تقدیر قرار گرفت و جوایزی را به‌خود اختصاص داد اما این فیلم هنوز نتوانسته اکران شود. آینه‌های روبه‌رو به کارگردانی نگار آذربایجانی و تهیه کنندگی فرشته طائرپور داستان دختری را روایت می‌کند که در پی تغییر جنسیت خود است، اما او با مخالفت شدید خانواده روبه‌رو می‌شود. طائرپور با گلایه از شرایط اکران، پیش از این گفته بود: نمی‌خواهم آینه‌های روبه‌رو را چون فیلمی مازاد بر نیاز نمایش اکران کنم. وی با اشاره به شرایط اکران، یادآور شده بود: قبلا هم گفته بودم که به اکرانی توهین آمیز برای آینه‌های روبه‌رو تن نخواهم داد و با توجه به ارزش‌های فیلم و همچنین قابلیت‌هایش در جذب مخاطب، حاضر نخواهم شد که آن‌را در سالن‌های نصفه و نیمه و بی‌رغبت اکران کنم. به خاطر همین حساسیت بود که تصمیم گرفتم پخش این فیلم را به دفتر دیگری واگذار نکنم تا از تن دادنش به چنین شرایطی گله‌مند شوم.

طائرپور در مقام تهیه‌کننده فیلم به نمایش در‌نیامده دیگری هم به نام «نیلوفر» دارد.شاید برخی از فیلم‌های لیست بالا توانسته باشند در جشنواره‌های مختلف به نمایش درآیند اما نیلوفر گویا مشکلی فراتر از آنها دارد؛ چرا که اداره نظارت و ارزشیابی حتی از نمایش نیلوفر در جشنواره فیلم کیش هم جلوگیری کرد و البته دلیل آن را نداشتن پروانه نمایش توسط این فیلم دانست؛ دلیلی که موجب اعتراض فرشته طائرپور تهیه‌کننده آن شد چراکه او معتقد بود فیلم دو سه سال است که مجوز نمایش دارد.

«پریناز» را شاید بتوان تنها فیلمی دانست که به‌دلیل ممیزی نتوانست در جشنواره فیلم فجر اخیر رنگ پرده را ببیند. این فیلم داستان دختربچه‌ای را روایت می‌کند که خانواده خود را از دست داده و قرار است از سوی خانواده مادرش نگهداری شود اما در خانواده جدید ماجراهایی برای وی رخ می‌دهد.

کد خبر 165617

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز